Інноваційні підходи до навчання іншомовної лексики: роль сучасних цифрових інструментів (в умовах дистанційної освіти)

  • Анастасія Черненко викладач, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-4097-6246
Ключові слова: вища освіта, електронний словник, інноваційні підходи, іноземна мова, методика навчання, мобільні застосунки, цифрові інструменти, штучний інтелект

Анотація

Сучасний світ характеризується інтенсивною інформатизацією суспільства, що, зі свого боку, суттєво впливає й на освітню галузь та створює нові виклики. Цифрові технології надають широкий спектр можливостей для модернізації освітнього процесу та забезпечення доступності освіти. Імплементація цифрових технологій до освітнього простору дає змогу індивідуалізувати навчання, адаптувати навчальні програми до потреб здобувачів та підвищує ефективність навчання. Однак цифрові технології постійно перебувають у стані розвитку, що зумовлює необхідність постійних пошуків ефективних методів використання цифрових технологій та цифрового навчання, особливо у контексті дистанційної освіти, що й зумовлює актуальність презентованої розвідки. Мета розвідки – представити оглядовий аналіз наявних на сучасному етапі базових цифрових інструментів та ресурсів, які можна використовувати (або адаптувати) для розвитку лексичного складника іншомовної комунікативної компетентності здобувачів вищої освіти, зокрема, в умовах дистанційної освіти. У роботі виділені функції використання цифрових технологій у галузі освіти та переваги їхньої імплементації до процесу розвитку іншомовних лексичних навичок та умінь; представлено аналіз низки цифрових ресурсів, які є доступними для використання, зокрема було проаналізовано: низку електронних словників, вебсайтів, мобільних застосунків та оглядово інструменти на основі штучного інтелекту. Зазначено, що представлені способи використання цифрових ресурсів під час навчання лексиці іноземних мов у контексті вищої освіти можуть допомогти здобувачам опанувати лексичний матеріал та підвищити якість освіти загалом. Отож отримані результати комплексного аналізу базових цифрових технологій доводять ефективність використання електронних ресурсів у викладанні іноземних мов у вищій школі.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Анастасія Черненко, викладач, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

доктор філософії зі спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки

Посилання

Veretiuk, T. (2023). Tsyfrovizatsiia v pidhotovtsi inozemnykh zdobuvachiv (v kursi «Ukrainska mova yak inozemna»): ohliad instrumentiv [Digitalization in the Training of Foreign Students (in the Course “Ukrainian Language as a Foreign Language”): An Overview of Tools]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Humanities science current issues], 70(1), 296–303. https://doi.org/10.24919/2308-4863/70-1-45 (in Ukrainian).

Havrilova, L. H., Topolnyk, Ya. V. (2017). Tsyfrova kultura, tsyfrova hramotnist, tsyfrova kompetentnist yak suchasni osvitni fenomeny [Digital culture, digital literacy, digital competence as the modern educational phenomena]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information Technologies and Learning Tools], 5(61), 1–14 (in Ukrainian).

Kryvonos, O. M., & Kotenko, O. D. (2023). Vykorystannia tsyfrovykh tekhnolohii v osvitnomu protsesi [Use of digital technologies in the educational process]. Nauka i tekhnika sohodni [Science and Technology Today], 1(15), 161-175. https://doi.org/10.52058/2786-6025-2023-1(15)-161-175 (in Ukrainian).

Pro osvitu [On Education]. № 2145-VIII (2024). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

(in Ukrainian).

Chernenko, A. V. (2023). Formuvannia informatsiino-tsyfrovoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv inozemnykh mov v osvitnomu protsesi zakladiv vyshchoi pedahohichnoi osvity. (Dys. dokt. filosofii v haluzi pedahohiky) [Formation of Information and Digital Competence of Future Foreign Language Teachers in the Educational Process of Higher Pedagogical Institutions. (Pedagogy PhD thesis)]. Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni H. S. Skovorody. Retrieved from:http://hnpu.edu.ua/sites/default/files/files/Rada/Razova_rada/02_23/Dysertatsiia_Chernenko.pdf (in Ukrainian).

Chetveryk, V. K. (2023). Rol tsyfrovykh tekhnolohii u samostiinomu vyvchenni inozemnoi movy: perevahy ta nedoliky [The Role of Digital Technologies in Independent Foreign Language Learning: Advantages and Disadvantages], Proc. of the III sci.-pr. conf.“Informatsiini tekhnolohii v osviti ta nautsi” (Vyp. 13) (pp. 419–424). Melitopol ; Zaporizhzhia : FOP Odnoroh T. V. Retrieved from:https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/11667 (in Ukrainian).

Chernenko, A. (2021). Information and digital competence as a key demand of modern Ukrainian education. Educational Challenges, 26(2), 38–51. https://doi.org/10.34142/2709-7986.2021.26.2.04

Chetveryk, V. (2023). Multimedia Resources in Foreign Language Learning for Intercultural Competence Development, Proc. of the II International Scientific & Practical Conference “Learning & Teaching: after War and during Peace”, Nov. 10 (pp. 36–37). Kharkiv: H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. Retrieved from: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/13255

Kostikova I., Miasoiedova, S., Razumenko, T., Chernenko, A., & Pochuieva, O. (2019). Teaching English speaking for FCE: using Facebook as a tool of instructional practice. Amazonia Investiga, 8(22), 719–727. Retrieved from: https://amazoniainvestiga.info/index.php/amazonia/article/view/825/773

Kostikova, I., Chastnyk, O., Ptushka, A., Yazlovytska, O., & Dovzhenko, O. (2021). Digital technology implementation in students’ proficiency development for English listening. Amazonia Investiga, 10(48), 34-42. https://doi.org/10.34069/ai/2021.48.12.4

Sabzalieva, E., & Valentini, A. (2023). ChatGPT and Artificial Intelligence in Higher Education: Quick Start Guide. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.

Опубліковано
2024-06-30
Як цитувати
Черненко, А. (2024). Інноваційні підходи до навчання іншомовної лексики: роль сучасних цифрових інструментів (в умовах дистанційної освіти). Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія: Іноземна філологія. Методика викладання іноземних мов, (99), 141-147. https://doi.org/10.26565/2786-5312-2024-99-18