Способи утворення можливих світів персонажів художнього твору: лінгвокогнітивний ракурс (на матеріалу роману Р. Л. Стівенсона «Острів скарбів»)
Анотація
У статті запропоновано аналіз різних способів утворення можливих світів персонажів роману Р.Л. Стівенсона «Острів скарбів». Методологічний апарат розвідки поєднує сучасний доробок когнітивної лінгвістики (зокрема семантику лінгвальних мереж) із засадничими положеннями теорії можливих світів. За допомогою базисних пропозиціональних схем було проаналізовано характеристики Джима Хокінса і Джона Сільвера, які є центральними персонажами твору. Оцінне навантаження цих характеристик, зміна локації персонажів та динаміка аксіології образів уможливлює виокремлення декількох можливих світів їхнього існування в романі. Як виявило дослідження, модель формування можливих світів Джима Хокінса є послідовною, коли персонаж дорослішає протягом розвитку сюжету, переходячи зі світу Дитини до Підлітка і далі до Дорослого. Із боязкого і мрійливого хлопчака він перетворюється на дещо нерозважливого та імпульсивного підлітка, а потім на сміливого чоловіка, який допомагає друзям знайти скарби та сам-один захоплює корабель, що уможливлює їхнє повернення додому. Образ Джона Сільвера є складнішим за організацією, адже персонаж постає у паралельно існуючих можливих світах Ватажка піратів (Окоста) та Корабельного кухаря. Він змінює ці іпостасі під час розгортання оповіді задля досягнення своїх цілей. Сільвер то приязний і роботящий член команди корабля, який прагне всім догодити, то жорстокий і жадібний пірат, який без вагань убиває людей, піднімає заколот та ладен на все, аби отримати свою частку скарбів. Коли заколот зазнає поразки, він удає покірність і лагідність та зраджує своїх поплічників, але щойно корабель повертається до Англії, його справжнє злочинне єство бере гору.
Завантаження
Посилання
Bell, A., & Ryan, M.L. (2019). Possible Worlds Theory and Contemporary Narratology. Lincoln, Nebraska: University of Nebraska Press.
Doležel, L. (1998). Heterocosmica: Fiction and Possible Worlds. Baltimore and London: The Johns Hopkins University Press.
Graesser, А. С., Singer M., & Trabasso T. (2002). Constructing Interferences during Narrative Text Comprehension. New York:Basic Books.
Hidalgo Downing, L. (2003). Text world creation in advertising discourse. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación (CLAC), 13, 23–44.
Hilpinen, R. (1971). Deontic Logic: Introductory and systematic readings. Dordrecht: D. Reidel.
Hintikka, J., & Hintikka M. B. P. (1990). The Logic of Epistemology and the Epistemology of Logic: Selected Essays. Dordrecht, Boston, London: Kluwer Academic Publishers.
Korotkova, L. (2001). Semantyko-kohnityvnyi ta funktsionalnyi aspekty tekstovykh anomalii u suchasnii anhlomovnii khudozhnii prozi [Semantic, cognitive, and functional aspects of text anomalies in modern English-language prose]. Unpublished candidate dissertation thesis, Kyiv National Linguistic University, Kyiv, Ukraine (in Ukrainian).
Kotovska, O. (2015). Typolohiia mozhlyvykh svitiv u kohnityvnii linhvistytsi [Typology of possible worlds in cognitive linguistics]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova, 13, 127–135 (in Ukrainian).
Kripke, S. (1980). Naming and Necessity. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Kripke, S. (2021). Identity and Necessity / Indentität und Notwendigkeit (Englisch/Deutsch). In: Reclam Great Papers (German edition). Ditzingen: Reclam Verlag.
Leibniz, G. (1710). Theodicy. Essays on the Goodness of God, the Freedom of Man and the Origin of Evil. Retrieved from:https://www.gutenberg.org/files/17147/17147-h/17147-h.htm
Leibniz, G. (1714). The Monadology. Retrieved from:http://home.datacomm.ch/kerguelen/monadology/printable.html
Livyts’ka, I. A. (2020). Teoriia mnozhynnykh svitiv ta uiavnyj svit khudozhn’oho tvoru: tochky vzaiemodii [Possible worlds theory and imaginary world of fiction: points of interaction]. Zakarpats’ki filolohichni studii, 12(2), 149–152 (in Ukrainian).
Mykolaichuk, N. (2014). Teoriia mozhlyvykh svitiv u khudozhnomu prostori novely F. Kafky «Perevtilennia» [Possible worlds theory in the literary space of “Metamorphosis” by F. Kafka]. Studia methodologica, 3, 145–151 (in Ukrainian).
Obelets, Yu. (2006). Temporalna struktura mozhlyvykh svitiv khudozhnoho tekstu [Temporal structure of possible worlds of a literary text]. Unpublished candidate dissertation thesis, Odesa National University, Odesa, Ukraine (in Ukrainian).
Pavel, T. (1986). Fictional Worlds. Cambridge (Mass.) and London: Harvard University Press.
Pavkin, D. M. (2021). Possible worlds of a literary text character: a cognitive and quantitative linguistic approach. Cognition, communication, discourse, 22, 59–76.
Pavkin, D. M. (2022). Reading riddles aright: a cognitive linguistic analysis of English and Ukrainian riddles. Visny`k XNU im. V.N. Karazina. Inozemna filologiya. Metody`ka vy`kladannya inozemny`x mov, 95, 20–28.
Ronen, R. (2020). Possible Worlds. Retrieved from: https://oxfordre.com/literature/display/10.1093/acrefore/9780190201098.001.0001/acrefore-9780190201098-e-1082.
Russell, B. (2021). A History of Western Philosophy. Kindle Edition.
Saint-Gelais, R. (2005). Transfictionalty. In: D. Herman et al. (Eds.) The Routledge encyclopedia of narrative theory
(pp. 612–613). London: Routledge.
Searle, J. & Vanderveken, D. (1985). Foundations of illocutionary logic. Cambridge: Cambridge University Press.
Semino, E. (1997). Language and World Creation in Poetry and Other Texts. London: Longman.
Shakespeare, W. (1986). Yak vam ce spodobayet`sya [As you like it]. In Tvory` v shesty` tomax. Tom 4 [Works in 6 volumes. Vol. 4] (pp. 89–170). Ky`yiv: Dnipro.
Skovgaard-Olsen, N. (2023). Worlds Truth Table Task. Cognition, Vol. 238. Retrieved from: https://www.sciencedirect.com/journal/cognition/vol/238/suppl/C
Werth, P. (1999). Text Worlds: Representing Conceptual Space in Discourse. London: Longman.
Zhabotynska, S. А.(2018). Generatyvizm, kognityvizm i semantika lingval’nyx merezh [Generativism, cognitivism, and semantics of lingual networks]. In: Doctrina multiplex, veritas una: A collection of studies commemorating the jubilee of I.R. Buniyatova (pp. 99–141). Kyiv: B. Hrinchenko University Publ (in Ukrainian).
Zhabotynska, S. A. (2019). Semanty`ka lingval`ny`x merezh u navchal`nomu kombinatornomu tezaurusi [Semantics of lingual networks in an educational combinatory thesaurus]. Studia Phililogica. Filologichni studiyi, 13, 17–27 (in Ukrainian).
Zhabotynska, S. А. (2020). The active learner’s construction-combinatory thesaurues: user-driven principles of compiling (a cognitive linguistic approach). Cognition, communication, discourse, 21, 93–107.
Stevenson R. L. (1994). Treasure Island. London: Penguin Books.