Прагмастилістичні особливості електорального дискурсу (на матеріалі передвиборчих президентських теледебатів)

  • Анастасія Анатоліївна Юмрукуз Кафедра західних і східних мов та методики їх навчання, ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0001-8644-8655
Ключові слова: прагмастилістичні особливості, електоральний дискурс, англійськомовний, передвиборчі президентські теледебати

Анотація

Останнім часом дослідження різних видів дискурсу ведуться у контексті їхньої актуалізації у ситуації мовленнєвої інтеракції з урахуванням когнітивних та комунікативних факторів, тому ця робота сфокусована саме на аналізі функціональних особливостей електорального дискурсу. У сучасних лінгвістичних працях електоральний дискурс визначається як інтерактивна мовленнєво-розумова діяльність, яка обмежена інституційними рамками політичної сфери і керована глобальною комунікативною інтенцією – здійснення впливу на виборців задля утримання влади шляхом самопрезентації та створення власного позитивного іміджу, а також дискредитації іміджу опонента. Серед проблем, що розглядалися дослідниками при аналізі електорального дискурсу – його конститутивні ознаки, комунікативна спрямованість, питання жанрового розмаїття, визначення комунікативних стратегій і тактик тощо. Однак проблема прагмастилістичної специфіки цього виду дискурсу ще не отримала фундаментального висвітлення у відповідних розробках та зумовлює актуальність такого дослідження. Матеріалом аналізу слугували 1578 контекстологічних фрагментів відеозаписів передвиборчих президентських теледебатів Д. Трампа – Х.Клінтон та  Д. Трапма – Дж. Байдена. У результаті дослідження було виявлено використання мовцями різних стилістичних засобів для досягнення певної прагматичної мети – самопрезентації або дискредитування опонента. Серед найпоширеніших засобів створення позитивного селф-іміджу – позитивно забарвлена лексика, епітети, паралельні конструкції та повтори. Найчастотніші стилістичні засоби реалізації стратегії дискредитації опонента – негативно забарвлена лексика, епітети, паралельні конструкції, повтори та метафори. З огляду на це, можна констатувати якісну схожість засобів реалізації обох стратегій; в той час як кількісні дані дозволяють стверджувати, що для дискредитації опонента вживається більша кількість стилістичних засобів, що створює особливу виразність такого мовлення.

Завантаження

Посилання

/

Посилання

Atman, O. V. (2011). Verbalizacija strategii samoprezentacii v prezidentskih predvybornyh teledebatah kak agonal'nom zhanre politicheskogo diskursa SShA [Verbalization of self-presentation strategy in presidential electoral teledebates as agonal janre of the political discourse of the USA].Politicheskaja lingvistika, 1, 96–102. (in Russian)

Benvenist, Eh. (2009). Obshhaja lingvistika [General linguistics]. M. : Ehditorial URSS.

Byexta, I. A. (2013). Performaty’vnist’ naraty’vu v anglomovnomu postmodernists’komu teksti [Performativeness of the narrative in English post-modern text]. Naukovi zapy’sky’. Ser. «Filologichna». Ostrog: NUOA, 41–42. (in Ukrainian)

Gorina, O. V. (2008). Kognity’vno-komunikaty’vni xaraktery’sty’ky’ amery’kans’kogo elektoral’nogo dy’skursu respublikanciv. Avtoref. diss. kand. filol. nauk [Cognitive and communicative characteristics of American electoral discourse of republicans. Dr. philol. sci. diss. synopsis]. Xarkiv (in Ukrainian)

Dem'jankov, V. Z. (2002). Politicheskijj diskurs kak predmet politologicheskojj filologii [Political discourse as a subject of political philology]. Politicheskaja nauka. Politicheskijj diskurs: Istorija i sovremennye issledovanija, 3, 32–43. (in Russian)

Il’chenko, M. L. (2012). Takty’ky’ iniciaciyi govorinnya v anglomovnomu elektoral’nomu dy’skursi (na materiali peredvy’borchy’x teledebativ) [Tactics of speaking initiation in English electoral discourse (on the materials of pre-electoral teledebates]. Visny’k XNU, 1003, 34–40. (in Ukrainian)

Kobzyeva, O. O. (2019). Osobly’vosti organizaciyi suchasnogo elektoral’nogo dy’skursu [Peculiarities of contemporary electoral discourse organization]. Zakarpats’ki filologichni studiyi, (9), 1, 93–98. (in Ukrainian)

Koval’, I. O. (2012). Prezy’dents’ky’j dy’skurs: sutnist’, struktura, funkciyi, cili [Presidential discourse: essence, structure, aims]. Strategichni priory’tety’, 3 (24), 158–163. (in Ukrainian)

Losyeva, I. V. (2016). Movnosty’listy’chni osobly’vosti polity’chnoyi polemiky’ kandy’dativ u prezy’denty’ SShA (na materiali internet-dy’skursu). Diss. kand. filol. nauk [Linguistic and stylistics peculiarities of political polemics of candidates for the post of President of the USA (on the material of Internet-discourse). Dr. philol. sci. diss.]. Zaporizhzhyav. 261 p. (in Ukrainian)

Marty’nyuk, A. (2020). Problema smy’slotvorennya v komunikaciyi [Problem of sense formation in communication]. Visny’k XNU imeni V. N. Karazina. Ser. Inozemna filologiya. Metody’ka vy’kladannya inozemny’x mov, (91). https://doi.org/10.26565/2227-8877-2020-91-04. (in Ukrainian)

Serazhy’m, K. S. (2015). Zasoby’ vply’vu agresiyi v polity’chnomu medijnomu dy’skursi Ukrayiny’ [Means of aggression influence in the political media discourse of Ukraine]. Scientific Journal “Science Rise”, 1/1(6), 61–64. (in Ukrainian)

Filinskijj, A. A. (2002). Kriticheskijj analiz politicheskogo diskursa predvybornykh kampanijj 1999-2000 gg.: Avtoref. diss. kand. filol. nauk [Critical analysis of political discourse of electoral campaign of 1999-2000. Dr. philol. sci. diss. synopsis]. Tver. (in Russian)

Khalatjan, A. B. (2011). Predvybornyjj diskurs [Electoral discourse]. Politicheskaja lingvistika, 2(36), 180–186. (in Russian)

Yumrukuz A. A. Tactics of speaking initiation in English discourse of presidential teledebates. Aktualni pytannya filologichny nauk: Naukovi dy’kusiyi: praci Mizhnarodnoyi konferenciyi. (Odesa, 21–22 veresnya 2018 r.). Odesa: Pivdennoukrayins`ka organizaciya «Centr filologichnyx doslidzhen», 80–83. (in Ukrainian)

Bareket-Bojmel, L., Moran, S., & Shahar, G. (2016). Strategic self-presentation on Facebook: Personal motives and audience response to online behavior. Computers in Human Behavior, 55, 788–795.

Enli, G. (2017). Twitter as arena for the authentic outsider: exploring the social media campaigns of Trump and Clinton in the 2016 US presidential election. European journal of communication, 32 (1), 50–61.

Опубліковано
2021-05-04
Як цитувати
Юмрукуз, А. А. (2021). Прагмастилістичні особливості електорального дискурсу (на матеріалі передвиборчих президентських теледебатів). Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія: Іноземна філологія. Методика викладання іноземних мов, (92), 66-73. https://doi.org/10.26565/2227-8877-2020-92-09