Моделі професійної підготовки викладачів української мови як іноземної в системі вітчизняної освіти
Анотація
Актуальність досліджуваної проблеми зумовлена зростанням інтересу серед іноземців до вивчення української мови та браком відповідних педагогічних кадрів. Мета статті – узагальнити вітчизняний досвід професійної підготовки викладачів української мови як іноземної (УМІ) й окреслити перспективи розвитку цього напрямку. Із використанням методів аналізу, порівняння, систематизації та педагогічного спостереження виокремлено п’ять моделей підготовки фахівців з навчання УМІ.
Перша з них – у межах вибіркового блоку дисциплін – схарактеризована на основі досвіду навчання вітчизняних філологів-україністів за відповідним блоком у КНУ імені Тараса Шевченка (до 2020 р.), а також іноземних громадян, що здобувають вищу освіту за програмою «Українська мова та література (для іноземців)» (2018-2024 р.). Накреслено історію становлення спочатку спеціалізації «УМІ», а потім вибіркового блоку; описано систему навчальних дисциплін і методичний алгоритм формування професійної компетентності викладача УМІ. Друга модель підготовки фахівців з УМІ – окрема освітня програма – проаналізована на прикладі ЛНУ імені Івана Франка та ХНУ імені В. Н. Каразіна. Третя передбачає один чи кілька вибіркових освітніх компонентів, що ознайомлюють студентів-філологів з методикою навчання УМІ. Підготовка вчителів української мови як нерідної у межах педагогічних освітніх програм становить четверту модель. Нарешті, навчання в межах неформальної освіти (за програмами підвищення кваліфікації) визначено п’ятою моделлю. Презентовано сертифікатну програму «Методика навчання УМІ» КНУ імені Тараса Шевченка, систему її навчальних дисциплін, форми й методи роботи, засоби комунікації зі слухачами. Зауважено зростання інтересу до навчання дітей української мови як успадкованої та як іноземної і констатовано брак таких програм підвищень кваліфікації для вчителів.
Зроблено висновок про необхідність створення програм післядипломної освіти (різної тривалості, за конкретними аспектами, для різного контингенту – викладачів, учителів закладів середньої освіти, учителів суботніх шкіл тощо) з методики навчання УМІ.
Завантаження
Посилання
“BombеZNO Camp 2022”: more than 300 students from Romanian and Hungarian-speaking communities immersed themselves in the world of Ukrainian language and culture. (2022). Available at: https://nushub.org.ua/lt/news/bombezno-2022-ua/ [Accessed 20 Aug. 2024] [in Ukrainian].
Teaching Ukrainian in classes with instruction in national minority languages. Available at: https://study.ed-era.com/uk/courses/course/5155 [Accessed 20 Aug. 2024] [in Ukrainian].
Speaking Ukrainian: Inna Sopronchuk from Kherson teaches Ukrainian to foreigners. Kherson Plus TV and radio company. 05.12.2023. Available at: https://khersontv.com/zahovoryty-solovinoiu/ [Accessed 20 Aug. 2024] [in Ukrainian].
Internationalisation of education: attracting foreign students and developing Ukrainian studies abroad. Available at: https://knu.ua/news/13159 [Accessed 15 Aug. 2024] [in Ukrainian].
Isaienko, V. (2009). The first steps in learning Ukrainian as a foreign language... Available at: https://cutt.ly/neVsaoTd [Accessed 18 Aug. 2024] [in Ukrainian].
Kuz, H. (2011). The special course ‘Methods of Teaching Ukrainian as a Foreign Language’ in the system of comprehensive educational and methodological training of Ukrainian language teachers. Theory and practice of teaching Ukrainian as a foreign language. Lviv: LNU, 6, pp. 57-63 [in Ukrainian].
Novytska, L. (2012). Problems of teaching Ukrainian as a foreign language. The Ukrainian language in the world. Lviv: Lviv Polytechnic Publishing House, pp. 173-178 [in Ukrainian].
Educational programmes of the Ferenc Rakoczi II Transcarpathian Hungarian College of Higher Education. Available at: https://kmf.uz.ua/uk/osvitni-programi/ [Accessed 15 Aug. 2024] [in Ukrainian].
Educational and professional programme “Ukrainian Language and Literature and Ukrainian as a Foreign Language”. Available at: https://philology.karazin.ua/navchalni-plany-24-25/ [Accessed 16 Aug. 2024] [in Ukrainian].
Educational programme “Ukrainian Language and Literature. Ukrainian as a foreign language”. Available at: https://philology.lnu.edu.ua/academics/bachelor/curriculum-ukrainska-mova-iak-inozemna [Accessed 16 Aug. 2024] [in Ukrainian].
Petryshyna, O. (2022). Competence-based Approach in the Professional Training of Teachers of Philology at the Second (Master’s) Level of Higher Education. Word. Strategies. Innovations. Ternopil: Osadtsa Yu.V., pp. 90-122 [in Ukrainian].
Pytiur, O. (2021). Bombastic Ukrainian. How to plan and run a language camp. In two parts. Part 1: Spring language camps to prepare for the external independent testing in Ukrainian language and literature. Kyiv. Available at: https://cutt.ly/9eVplxsN [Accessed 25 Aug. 2024] [in Ukrainian].
Rybchenko Keser, T.M. (2021). Training of future teachers of Ukrainian language and literature by means of interactive teaching technologies in professional disciplines. Extended abstract of candidate’s thesis. Pereiaslav: Hryhorii Skovoroda University in Pereiaslavy [in Ukrainian].
Semenoh, O.M. (2005). Professional training of future teachers of Ukrainian language and literature. Sumy [in Ukrainian].
Certificate programme “Methods of teaching Ukrainian as a foreign language”. Available at: https://ipe.knu.ua/sertyfikatni-programy-3.html [Accessed 30 Aug. 2024] [in Ukrainian].
Sydorzhevskyi, M. (2024). In Germany, schools will start teaching Ukrainian as a second foreign language. DW. 24.05.2024. Available at: https://cutt.ly/HeFTpjKA [Accessed 15 Aug. 2024] [in Ukrainian].
The Commissioner appealed to the Government to prepare measures for linguistic European integration. 15.01.2024. Available at: https://cutt.ly/YeL9YJtM [Accessed 15 Aug. 2024] [in Ukrainian].
Shvets, H.D. (2021). Theoretical and methodological principles of teaching the Ukrainian language to foreign students of humanities. Doctor’s thesis. Kyiv: Taras Shevchenko National University of Kyiv, Borys Grinchenko Kyiv University. Available at: https://cutt.ly/pbKX7To [Accessed 15 Aug. 2024] [in Ukrainian].
Shvets, H.D. (2022). Ukrainian as a Foreign Language at Taras Shevchenko National University of Kyiv: Achievements and Challenges. Slavica Wratislaviensia. 175, pp. 239-254. DOI: https://doi.org/10.19195/0137-1150.175.17 [in Ukrainian].
2022 Duolingo language report. (2022). Available at: https://blog.duolingo.com/2022-duolingo-language-report/ [Accessed 10 Aug. 2024].
2023 Duolingo language report. (2023). Available at: https://blog.duolingo.com/2023-duolingo-language-report/ [Accessed 10 Aug. 2024].
Available at: https://www.facebook.com/share/4tgFTc1aoFd4KV4u/ [Accessed 30 Aug. 2024] [in Ukrainian].