Українська мова в системі підготовки іноземних магістрантів

  • О. Тростинська Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-2999-629X
Ключові слова: англомовні іноземні магістранти, аудіовізуальний метод, онлайн-навчання, рівень володіння мовою А1, викладання української мови як іноземної

Анотація

У статті розглянуто основні особливості навчання української мови іноземних магістрантів, які отримали ступінь бакалавра поза межами України, навчаються в українських ЗВО онлайн англійською мовою і вивчають українську як державну мову країни навчання. Оскільки українська для досліджуваного контингенту не є ні засобом отримання вищої освіти, ні мовою соціокультурного спілкування, відсутнє реальне українськомовне оточення та сформовані комунікативні потреби, відзначається досить низька мотивація цих іноземців у вивченні української мови, і саме від викладача залежить ефективна організація навчального процесу та залучення магістрантів-англофонів до опанування української.

Проаналізовано обсяг та зміст навчального матеріалу з української мови для англомовних здобувачів вищої освіти, визначено методи і прийоми навчання, ефективні для формування в них українськомовної комунікативної компетентності. Зроблено висновок, що підвищенню мотивації у вивченні української мови досліджуваного контингенту інофонів сприяє ретельний відбір навчального матеріалу, мінімізація вимог до формування видів мовленнєвої діяльності на рівні володіння мовою А1, скорочення обсягу граматики й лексики, які відповідають цьому рівню за Стандартами державної мови, з одночасним включенням до навчальних програм тем, що презентують загальнолюдські інтереси та цінності, побудова занять на принципах україноцентризму й комунікативності з використанням елементів аудіовізуального та граматико-перекладного методів і застосуванням англійської як мови-посередника.

Перспективами подальшого наукового дослідження може стати аналіз та відбір інтерактивних  методів, що відповідають досліджуваній ситуації навчання,   розроблення  принципів   створення   дистанційних  курсів   та онлайн-підручників із активним залученням цифрового навчання та інтернет-технологій з метою запровадження українськомовного середовища та формування комунікативної компетентності іноземних магістрантів, що навчаються в українських ЗВО англійською мовою онлайн.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Borodin, K., Turkevych, O. (2023). 1000 and 1 word. Lexical minimum in Ukrainian (A1). Textbook. Slavic Language Education 3 (LANGUAGELAB). Available at: https//edoc.huberlin.de/handle/8452/28897 [Accessed 23 Aug. 2024] [in Ukrainian].

Pan-European Recommendations on Language Education: Learning, Teaching, Assessment. (2003). S.Yu. Nikolaieva (Ed.). Kyiv: Lenvit [in Ukrainian].

Foreign students in Ukraine during the war (2022-2023). (2023). O.O. Shapovalova (Ed.). Kyiv: Mlyn media [in Ukrainian].

Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine No. 997 dated August 18, 2016 “On the recognition of the Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine No. 260 dated April 4, 2006 as invalid”. Available at: http://ru.osvita.ua/ legislation/Vishya_osvita/52124/ [Accessed 20 Aug. 2024] [in Ukrainian].

State language standard “Ukrainian as a foreign language. Levels of general proficiency A1 – C2”. Available at: https://mova.gov.ua/diyalnist-i-proyekti/termini/standart-derzhavnoi-movy-ukrainska-mova-iak-inozemna-rivni-zahalnoho-volodinnia-a1-s2 / [Accessed 15 Aug. 2024] [in Ukrainian].

Trostynska, O.M., Komarova, V.L. (2022). A short-term course of Ukrainian as a foreign language: tasks, approaches, implementation. Teaching Languages at Higher Educational Establishments at the Present Stage. Intersubject Relations. 41, pp. 46-59. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2022-41-03 [in Ukrainian].

Trostynska, O.M. (2023). Motivational factor in learning the Ukrainian language by foreign applicants for higher education. Problems and prospects of language training of foreign students: collection of scientific articles based on the materials of the XVIII International Scientific and Practical Conference (October 19, 2023). Kharkiv: KhNADU, pp. 156-160 [in Ukrainian].

Trostynska, O.M. (2024). Ukrainian as a foreign language for undergraduates studying in English: problems of selecting educational material. Problems and prospects of language training of foreign students: collection of scientific articles based on the materials of the 19th International Scientific and Practical Conference (October 17, 2024). Kharkiv: KhNADU, pp. 68-73 [in Ukrainian].

Shkurko, O.V., Amichba, D.P., Klymenko, T.A. (2021). The Place of English in the Process of Teaching Ukrainian to Foreign Students. Bulletin of the Alfred Nobel University. Series “Pedagogy and Psychology”. Pedagogical Sciences. 2 (22), pp. 301-305. Available at: https://pedpsy.duan.edu.ua/images/PDF/2021/2/34.pdf [Accessed 23 Aug. 2024]. DOI: https://doi.org/10.32342/2522-4115-2021-2-22-33 [in Ukrainian].

Опубліковано
2024-12-30
Як цитувати
Тростинська, О. (2024). Українська мова в системі підготовки іноземних магістрантів. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (45), 90-104. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2024-45-06

Найбільш популярні статті цього автора (авторів)