Педагогічна граматика як фреймове поняття для досліджень у галузі методики навчання іноземних мов. Частина 16. Проблеми організації педагогічної граматики у навчанні

  • Л. Черноватий Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна http://orcid.org/0000-0003-3411-9408
Ключові слова: експліцитність, засвоєння, імпліцитність, мовленнєвий зразок, модель, навчання, правило, типи навчальної інформації

Анотація

У статті подано порівняльний аналіз двох підходів до навчання іноземної мови загалом та її граматики зокрема – «засвоєння» (переважно імпліцитне навчання, схоже на оволодіння першою мовою) та «навчання» (що спирається на усвідомлення учнями структури й умов уживання граматичних структур, які засвоюються). Як випливає з аналізу наявних публікацій, на співвідношення «засвоєння» і  «навчання» в навчальному процесі в класі існують суперечливі точки зору, діапазон яких коливається від повного заперечення доцільності одного зі згаданих підходів до пошуків оптимального співвідношення елементів обох методів, залежно від конкретних умов навчання. На погляд автора, проблема практично зводиться до співвідношення типів навчальної інформації в процесі навчання. Виокремлюються три таких типи (мовленнєвий зразок, модель та правило), які розрізняються за ступенем імпліцитності (мовленнєвий зразок – імпліцитний, модель – напівімпліцитний, а правило – експліцитний типи). «Засвоєння» ґрунтується переважно на використанні мовленнєвого зразка як єдиного типу навчальної інформації, тоді як використання правил і моделей характерно для навчання, що орієнтується на усвідомлення структури й умов уживання граматичної дії, яка є об’єктом оволодіння. Спираючись на аргументи, викладені у попередніх частинах своєї серії статей, автор пропонує перелік умов, сприятливих для ефективного «засвоєння», тобто навіть при використанні мовленнєвого зразка як єдиного типу навчальної інформації. З іншого боку, аргументуються недоліки такого навчання, пов’язані з неповним орієнтуванням учнів щодо структури та умов виконання відповідної дії. Засобами подолання цього недоліку автор уважає більш експліцитні типи навчальної інформації, пояснюючи відмінності між традиційними та поетапними методами їх застосування. Виходячи з висновків, окреслюються перспективи подальших досліджень.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Chernovaty, L. (1999). Osnovy teorii pedahohichnoi hramatyky inozemnoi movy [The Basics of the Foreign Language Pedagogical Grammar Theory]. Doctor of Sciences thesis extended abstract. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Ukrainian].

Chernovaty, L.M. (1995). Transtecon Elementary English Course. Kyiv: Olena Teliha Publishers.

Chernovaty, L. (1990). Grammar Teaching: Inductive vs Deductive Approach Issue Revisited. Poznan: Widawnictwo Naukove VAM “Studia Anglica Poznaniensie”, pp. 111-119.

Chernovaty, L. (2016-2023). Pedagogical grammar as the framework of TEFL research. Parts 1-15. Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2023-43

Crago, M.B., Allen, S.E.M. (2001). Early Finiteness in Inuktitut: The Role of Language Structure and Input. Language Acquisition. 9 (1), pp. 59-111. DOI: https://doi.org/10.1207/S15327817LA0901_02

Galperin, P.I. (1982). Introducción a la psicología. Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Gerngross, G., Puchta, H., Thornbury, S. (2008). Teaching Grammar Creatively. ELT Journal. 62 (4), pp. 424-427. DOI: https://doi.org/10.1093/elt/ccn046

Ionin, T. (2013). Developmental Comparisons in Language Acquisition. Language Acquisition, 20 (2), pp. 69-73. DOI: https://doi.org/10.1080/10489223.2013.770977

Jones, R.E. (2001). A consciousness-raising approach to the teaching of conversational storytelling skills. ELT Journal, 55 (2), pp. 155-163. DOI: https://doi.org/10.1093/elt/55.2.155

Leontiev, A.N. (2012). The Development of Mind. Kettering, OH: Erythros Press and Media.

Lichtman, K. (2013). Developmental Comparisons of Implicit and Explicit Language Learning. Language Acquisition, 20 (2), pp. 93-108. DOI: https://doi.org/10.1080/10489223.2013.766740

Niedzielski, H., Chernovaty, L. (1993). Linguistic and technical preparation in the training of technical translators and interpreters. American Translators Association Scholarly Monograph Series. Amsterdam / Philadelphia: Benjamins Publishers. 6, pp. 123-149.

Rastelli, S. (2019). The discontinuity model: Statistical and grammatical learning in adult second-language acquisition. Language Acquisition, 26 (4), pp. 387-415. DOI: https://doi.org/10.1080/10489223.2019.1571594

Trueswell, J.C. (2023). Language acquisition and language processing: Finding new connections. Language Acquisition, 30 (3-4), pp. 205-210. DOI: https://doi.org/10.1080/10489223.2023.2216689

Wilkins, W.K. (1993). Lexical Learning by Error Detection. Language Acquisition, 3 (2), pp. 21-157. DOI: https://doi.org/10.1207/s15327817la0302_2

Yang, Z., Sanchez, H.S. (2022). Teachers’ pedagogical intentions while using motivational strategies. ELT Journal, 76 (4), pp. 508-518. DOI: https://doi.org/10.1093/elt/ccab070

Опубліковано
2024-05-31
Як цитувати
Черноватий, Л. (2024). Педагогічна граматика як фреймове поняття для досліджень у галузі методики навчання іноземних мов. Частина 16. Проблеми організації педагогічної граматики у навчанні. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (44), 206-219. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2024-44-13

Найбільш популярні статті цього автора (авторів)