Педагогічна граматика як фреймове поняття для досліджень у галузі методики навчання іноземних мов. Частина 18. Функціональні лінгвістичні моделі та педагогічна граматика

  • Л. Черноватий Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна http://orcid.org/0000-0003-3411-9408
Ключові слова: іноземна мова, лінгвістична граматика, навчання, педагогічна граматика, функціональні моделі граматики

Анотація

Стаття продовжує аналіз потенціалу різних моделей лінгвістичної граматики (ЛГ), розпочатий автором у попередній статті серії. Цю статтю присвячено загальній оцінці корисності функціональних моделей ЛГ, виходячи з аналізу літератури, де висловлюється думка про недооціненість таких моделей 1970-х років, зокрема теорії М. Холідея. Автор поділяє думку інших дослідників, на погляд яких функціональні моделі становлять особливий інтерес, оскільки вони, на відміну від традиційної граматики, досліджують не лише поверхневу структуру мови, але і звʼязок згаданої структури з комунікативною діяльністю. Дані про цей звʼязок є важливими для розвитку мовленнєвих умінь і навичок у комунікативно значущих ситуаціях. Спираючись на ідеї функціоналістів про те, що мовна структура є відображенням функцій мовлення, які воно має виконувати як засіб комунікації, автор аналізує емпіричну, міжособистісну та текстову функції, запропоновані М. Холідеєм. На основі цього аналізу, на прикладі навчання вживання англомовних структур пасивного стану, показано педагогічний потенціал інформації, яку надає текстова функція цієї моделі. Стаття також показує цінність досліджень функціональної перспективи речення для методичних цілей. Виходячи з припущення, що цінність тієї чи іншої лінгвістичної моделі для навчання іноземних мов залежить від її близькості до точки PRAXIS в моделі, запропонованій Тітоне, автор робить висновок, що функціональні моделі, вірогідно, є ближчими до неї, ніж структурні та трансформаційні, але наголошує на необхідності проведення цілеспрямованих експериментальних досліджень. Завершуючи аналіз перспектив використання даних функціональної граматики для навчання іноземних мов, зокрема для формування іншомовних граматичних навичок, автор висловлює думку, що на нинішньому етапі розвитку лінгвістики традиційна граматика, вірогідно, продовжуватиме відігравати значну роль у такому навчанні, а педагогічна граматика залишатиметься еклектичною.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Ahmed A. The Functional Approach to Second Language Instruction. World Journal of English Language. 2013. Vol. 3. No 1. P. 92-105. DOI: https://doi.org/10.5430/WJEL.V3N1P92

Ali Q., Mustafa M., Maqbool I., Imam F., Tahira M., Naaz A. Role of functional grammar in teaching and learning English. Semantic Scholar. 2017. DOI: https://api.semanticscholar.org/CorpusID:162172966

Allen J., Widdowson H.G. Grammar and language teaching. The Edinburgh Course in Applied Linguistics. Vol. 2. London: Oxford Univ. Press, 1975. P. 45-97.

Banegas D. Understanding the impact of teaching systemic functional grammar in initial English language teacher education. International Journal of Applied Linguistics. 2021. No 31. P. 492-507. DOI: https://doi.org/10.1111/IJAL.12346

Булгакова А.М. Обучение грамматическому оформлению высказывания на I курсе спецвуза с использованием программированного пособия: дис…канд. пед. наук: 13.00.02. 1972. 205 с.

Candlin C.N. The status of pedagogical grammars. The Communicative Approach to Language Teaching. London: Oxford Univ. Press, 1979. P. 72-81.

Черноватий Л.М. Основи теорії педагогічної граматики іноземної мови: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.02 / Харківський нац. ун-т ім. В. Н. Каразіна. Харків, 1999. 453 с.

Chernovaty L.M. Pedagogical grammar as the framework of research in teaching foreign languages. Parts 1-17. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні звʼязки. 2016-2024. Вип. 29-44. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2024-45-07

Deniz K., Çeki̇ci̇ Y. Language functions on teaching Turkish as a foreign language. Journal of World of Turks. 2021. Vol. 13. No 1. P. 1-26. DOI: https://doi.org/10.46291/ZFWT/130101

Duškova L. On some functional and stylistic aspects of the Passive Voice in present-day English. Philologica Pragensia. 1971. Vol. 14. No 13. P. 117-143.

Feng Zh. Functional Grammar and Its Implications for English Teaching and Learning. English Language Teaching. 2013. Vol. 6. No 10. P. 86-94. DOI: https://doi.org/10.5539/elt.v6n10p86

Fillmore Ch. The case for case. Universals in Linguistic Theory. E. Bach, R. Harms (eds.). New York: Holt, Reinhart and Winston, 1968. P. 22-54.

Halliday M. Learning How to Mean: Explorations in the Development of Language. London: Edward Arnold, 1975. 231 p.

Halliday M. Syntax and the Consumer. In J.P.B.Allen & S. Pit Corder (Eds.). The Edinburgh Course in Applied Linguistics. Vol. 2. London: Oxford Univ. Press, 1975. P. 241-255.

Károly A. Translation in foreign language teaching: A case study from a functional perspective. Linguistics and Education. 2014. No 25. P. 90-107. DOI: https://doi.org/10.1016/J.LINGED.2013.09.009

Lehrer A. Semantic Fields and Lexical Structure. Amsterdam: Benjaminʼs. 1974. 225 p.

McCabe A., Gledhill Ch., Liu X. Systemic functional linguistics and English language teaching. TESOL International Journal. 2015. No 10. P. 1-10.

Schleppegrell M.J. Content-based language teaching with functional grammar in the elementary school. Language Teaching. 2016. Vol. 49. No 1. P. 116-128. DOI: https://doi.org/10.1017/S0261444814000093

Searle J. What is a speech act? The Philosophy of Language. London: Oxford University Press, 1971. P. 39-54.

Старков А.П., Диксон Р.Р. Книга для учителя к учебнику английского языка для VII класса средней школы. 1989. 158 с.

Titone R. A psycholinguistic model of grammar learning and foreign language teaching. English as a Second Language: Current Issues. Philadelphia: The Centre for Curriculum Development. 1970. P. 41-62.

Wiranegara D. Learning functional grammar in ESP class. Journal of English for Academic and Specific Purposes. 2018. Vol. 1. No 1. P. 38-53. DOI: https://doi.org/10.18860/jeasp.v1i1.5244

Опубліковано
2025-05-31
Як цитувати
Черноватий, Л. (2025). Педагогічна граматика як фреймове поняття для досліджень у галузі методики навчання іноземних мов. Частина 18. Функціональні лінгвістичні моделі та педагогічна граматика. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (46), 75-87. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2025-46-06

Найбільш популярні статті цього автора (авторів)