Становлення і розвиток методики мовної підготовки іноземних студентів класичного університету. Частина 1. Навчання студентів немовних спеціальностей
Анотація
Стаття започатковує серію науково-методичних досліджень становлення та розвитку методики мовної підготовки іноземних студентів класичного університету. Перша публікація присвячена проблемам навчання здобувачів вищої освіти немовних спеціальностей.
Метою статті є аналіз розвитку концептуальних засад методики мовної підготовки іноземних студентів-нефілологів та їхньої практичної реалізації на прикладі науково-методичної діяльності кафедри мовної підготовки 1 Навчально-наукового інституту міжнародної освіти ХНУ імені В.Н. Каразіна.
Основним методом дослідження став системний аналіз наукового доробку та методичної роботи кафедри із забезпечення процесу мовної підготовки іноземців. Авторами простежено трансформацію підходів парадигми мовної освіти, що вплинули на напрями наукових пошуків та принципи навчально-методичної діяльності кафедри мовної підготовки 1 щодо реалізації завдань професійно орієнтованого навчання мови в іншомовному соціокультурному та академічному середовищі. Схарактеризовано напрями наукової діяльності кафедри, тематику дисертаційних досліджень, методичне забезпечення навчального процесу.
Методологічним підґрунтям діяльності викладачів кафедри стало розроблення концепції мовної освіти іноземців, визначення структури сучасної освітньої парадигми. Підтверджено, що навчання мови має спиратися на систему підходів методологічного, соціолінгвістичного, лінгводидактичного рівнів освітньої парадигми. Сучасні вимоги до створення навчальних програм, підручників і посібників демонструють, що найбільший уплив на модернізацію методики мовної освіти здійснив компетентнісний підхід, результатом чого став перехід на кредитно-модульну систему навчання, а пізніше на кредитно-трансферну систему, що знайшло відображення в навчально-методичному забезпеченні процесу формування комплексу складників комунікативної компетентності іноземних здобувачів вищої освіти.
Навчально-методична робота кафедри є системною реалізацією підходів усіх рівнів парадигми і розвитком напрацювань у практиці створення навчальних матеріалів.
Завантаження
Посилання
Ushakova, N.I. (Ed.). (2017). Akademicheskaja adaptacija obrazovatelnyh migrantov v strane obuchenija [Academic adaptation of educational migrants in the country of study]. Kharkov: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Alekseenko, T.N. and Vaseckaja, L.I. (2008). Prakticheskoe posobie po grammatike russkogo jazyka. Mediko-biologicheskij profil [A practical guide to the grammar of the Russian language. Medical and biological profile]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Alekseenko, T.N., Vaseckaja, L.I. and Manivskaja, T.E. (2013). Rabochaja tetrad dlja samostojatelnoj raboty. Medicinskij profil [Workbook for independent work. Medical profile]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Alekseenko, T.N., Kopylova, E.V., Kushnir, I.N., Trostinskaja, O.N., Ushakova N.I. and Chernenko I.I. (2016). Russkij jazyk: uchebnik dlja inostr. studentov 1 kursa nefilol. specialnostej [Russian language: a textbook for 1st year foreign students of non-philological specialties]. Ushakova, N.I. (Ed.). Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Alekseenko, T.N., Kopylova, E.V. and Trostinskaja, O.N. (2015). Modulnyj kontrol jazykovoj podgotovki inostrannyh studentov. 3 kurs [Modular Control of the language training of 3 rd year foreign students]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Alekseenko, T.N., Krasovskaja, L.P. and Kuplevackaja, L.A. (2005). Nauchnyj stil rechi. Uchebnoe posobie dlja inostrannyh studentov-medikov [Scientific style of speech. A manual for foreignmedical students]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Alekseenko, T.N. and Malyshenko, A.O. (2007). 7 urokov po razvitiju ustnoj rechi. Dialogi: vrach – bolnoj [7 lessons for the development of speaking. Dialogues: doctor – patient]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Alekseenko, T.N., Trostinskaja, O.N. and Manivskaja, T.E. (2012). Modulnyj control jazykovoj podgotovki inostrannyh studentov. 2 kurs. Mediko-biologicheskij profil obuchenija [Modular Control of the language training of foreign students. 2 nd year. Medical and biological profile]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Alekseenko, T.N., Manivskaja, T.E., Trostinskaja, O.N. and Van, Lej. (2011). Russko-ukrainsko-anglijsko-kitajsko-arabskij mediko-biologicheskij slovar [Russian-Ukrainian-English-Chinese-Arabic medical and biological dictionary]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Alekseenko, T.N., Manivskaja, T.E., Trostinskaja, O.N. and Kushnir, I.N. (2009). Modulnyj kontrol jazykovoj podgotovki inostrannyh studentov. 1 kurs. Mediko-biologicheskij profil [Modular Control of the language training of foreign students. 1 st year. Medical and biological profile]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Bakirov, V.S., Hizhnyak, L.M. and Ushakova, N.I. (2017). Mizhkulturna komunikaciya v universyteti: istorychnyj dosvid i vyklyky suchasnosti [Intercultural communication at the university: historical experience and modern challenges]. Visnyk Harkivskogo nacionalnogo universytetu imeni V.N. Karazina. Seriya “Sociologichni doslidzhennya suchasnogo suspilstva: metodologiya, teoriya, metody” [Bulletin of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series “Sociological research of modern society: methodology, theory, methods”]. 39, pp. 286–293 [in Ukrainian].
Bej, L.B. (1985). Interpretacija hudozhestvennogo teksta pri obuchenii russkomu jazyku inostrannyh studentov-nefilologov [Interpretation of a literary text in teaching Russian to foreign non-philological students]. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow [in Russian].
Brusencova, O.D. and Gvozd, N.A. (2010). Klimatologija [Climatology]. Uchebnoe posobie po russkomu jazyku dlja inostrannyh studentov I kursa geologo-geograficheskogo fakulteta specialnosti “Ekologija i ohrana okruzhajushhej sredy” [Manual of the Russian language for 1 st year foreign students of the faculty of geology and geography majoring in “Ecology and environmental protection”]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Davydova, A.N., Kopylova, E.V. and Sanina, L.P. (2007). Sbornik tekstov i zadanij po razvitiju rechi. Prakticheskoe posobie po russkomu jazyku dlja inostrannyh studentov [Collection of texts and tasks for the development of speech. Practical guide in the Russian language for foreign students]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Davydova, A.N., Kopylova, E.V. and Sanina, L.P. (2007). Teksty i zadanija po russkomu jazyku [Texts and tasks in the Russian language]. Uchebnoe posobie po russkomu jazyku dlja inostrannyh studentov III kursa jekonomicheskih specialnostej [Manual of the Russian language for 3 rd year foreign students majoring in ecomomic specialties]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Domnich, S.P., Petrenko, I.P. and Zaharova, N.N. (2009). Ja – budushhij psiholog [I am a future psychologist]. Uchebnoe posobie dlja stud.- inostr. [Manual for foreign students]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Docenko, N.P. (2004). Chitaem i govorim po-russki. Razgovornaja praktika na zanjatijah po russkomu jazyku v inostrannoj auditorii [We read and speak Russian. Conversational practice in Russian language classes in a foreign audience]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Ivanova, O.F., Klepikova, N.G. and Udodenko, L.M. (1995). Obshhaja psihologija dlja studntov-inostrancev І kursa [General psychology for 1 st year foreign students]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Ivanova, T.A. (2004). Uchebnoe posobie po russkomu jazyku dlja inostrannyh studentov 1-2 kursov sociologicheskogo fakulteta [Manual of the Russian language for 1-2 year foreign students of the Faculty of Sociology]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Ivanova, T.A., Kuplevackaja, L.A. and Chernenko, I.I. (2013). Izuchaem teoriju gosudarstva: ucheb. posobie po russkomu jazyku dlja inostrannyh studentov 1 kursa jurid. f-ta [We study the theory of the state. Manual of the Russian language for 1 st year foreign students of the faculty of law]. Kharkiv: Jekograf [in Russian].
Ivanova, T.A. and Chernenko, I.I. (2013). Russkij jazyk juristam [Russian language for lawyers]. Kharkiv: Kompanija SMIT [in Russian].
Ivanova, T.A. and Chernenko, I.I. (2014). Russkij jazyk juristam: posobie po nauch. stilju rechi dlja studentov-inostrancev III kursa [Russian language for lawyers. Manual of the scientific language for 3 rd year foreign student]. Kharkiv: Kompanija SMIT [in Russian].
Klochko, T.V. (2016). Kontrol jazykovoj podgotovki inostrannyh studentov 2 kursa: Specialnosti “Geologija”, “Geografija”, “Rekreacija”, “Turizm” i “Jekologija” [Control of the language training of foreign students of the 2nd year: Specialties “Geology”, “Geography”, “Recreation”, “Tourism” and “Ecology”]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Klochko, T.V. (2019). Kontrol jazykovoj podgotovki inostrannyh studentov 1–3 kursov: Specialnosti: “Geografija”, “Geologija”, “Rekreacija”, “Turizm” i “Jekologija” [Control of the language training of foreign students of the 1–3 year: Specialties “Geology”, “Geography”, “Recreation”, “Tourism” and “Ecology”]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Klochko T.V. (2016). Nasha planeta Zemlja [Our planet Earth]. Uchebnoe posobie dlja inostrannyh studentov 1–2 kursov fakulteta geografii, geologii, rekreacii i turizma i jekologicheskogo fakulteta [Manual of the Russian language for 1-2 year foreign students of the faculty of geography, geology, recreation and tourism and the faculty of ecology]. Kharkiv: Tarasenko V.P. [in Russian].
Klochko T.V. (2017). Obuchenie referirovaniju nauchnogo teksta: Geologo-geograficheskij profil [Teaching the abstracting of a scientific text: Geological and geographical profile]. Kharkiv: Tarasenko V.P [in Russian].
Klochko, T.V. (2019). Pourochnyj ukrainsko-russko-anglijsko-turkmenskij slovar [Lesson Ukrainian-Russian-English-Turkmen Dictionary]. Kharkiv: Tarasenko V.P [in Russian].
Klochko, T.V. and Fadeeva, O.Ju. (2013). Modulnyj kontrol jazykovoj podgotovki inostrannyh studentov 2–3 kursov medicinskogo fakulteta (professionalnoe obshhenie) [Modular control of the language training of 2-3 year foreign students of the Faculty of Medicine (professional communication)]. Uchebno-metodicheskoe posobie dlja inostrannyh studentov-medikov (anglojaz. forma obuchenija) [Manual for foreign medical students (English medium)]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Kodeks cinnostej Karazinskogo universytetu [Karazin University Code of Values]. (2017). [online]. Available at: https://www.univer.kharkov.ua/ua /general/docs/kodeks [Accessed 20 February 2021) [in Ukrainian].
Kopylova, E.V., Kuriljuk, T.I. and Sanina, L.P. (2011). Chitaem teksty po jekonomike [We read texts on economics]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Kopylova, E.V. and Kushnir, I.N. (2011). Modulnyj kontrol jazykovoj podgotovki inostrannyh studentov-jekonomistov i psihologov 1 kursa [Modular control of the language training of 1st year foreign students majoring in psychology and ecomomics]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Kopylova, E.V. and Sanina, L.P. (2015). Kontrol jazykovoj podgotovki inostrannyh studentov 1 kursa: Jekonomicheskij profil [Control of the language training of 1st year foreign students: Economic profile]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Kopylova, E.V. and Sanina, L.P. (2016). Kontrol jazykovoj podgotovki inostrannyh studentov II kursa: Ekonomicheskij profil [Control of the language training of 2nd year foreign students: Economic profile]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Kopylova E.V. (2012). Modulnyj kontrol jazykovoj podgotovki inostrannyh studentov 2 kursa: Ekonomicheskij profil [Modular control of the language training of 2nd year foreign students: Economic profile]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Kopylova, E.V. and Sanina, L.P. (2014). Posobie po razvitiju pismennoj rechi [Manual on developing writing skills]. Ucheb. posobie dlja inostr. studentov 4 kursa jekon. spec [Manual for 4 th year foreign students majoring in economic specialties]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Kopylova, E.V., Sanina, L.P. and Chernenko, I.I. (2012). Chitaem teksty po makrojekonomike [We read texts on macroeconomics]. Uchebnoe posobie dlja studentov-inostrancev 2 kursa jekonomicheskih specialnostej [Manual for 2nd year foreign students majoring in economic specialties]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Kuriljuk, T.I. Razgovornaja praktika na urokah russkogo jazyka [Conversational practice atthe Russian classes]. Uchebnoe posobie dlja inostrannyh studentov 1-2 kursov jekonomicheskogo fakulteta i fakulteta MJeO i TB [Manual for 1-2 year foreign students of the faculty of economics and the faculty of international economic relations and the tourist business]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Kushnir I.M. (2012). Formuvannya sociokulturnoyi kompetentnosti inozemnyh studentiv u procesi navchannya rosijskoyi movy [Formation of socio-cultural competence of foreign students in the process of learning the Russian language]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kherson [in Ukrainian].
Milrud, R.P. and Maksimova, I.R. (2000). Sovremennye konceptualnye principy kommunikativnogo obuchenija inostrannym jazykam [Modern conceptual principles of communicative teaching of foreign languages]. Inostrannyj jazyk v shkole [Foreign languages at school]. 4, pp. 9–15 [in Russian].
Ushakova, N.I. (Ed.). (2019). Mizhkulturna komunikaciya v universytetskomu osvitnomu prostori [Intercultural communication in the university educational space]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Ukrainian].
Osmolovskaja, I.M. (2009). Problemy razvitija didaktiki v informacionnom obshhestve [Problems of the development of didactics in the information society]. Innovacii v obrazovanii [Innovation in education], 1, pp. 4–19 [in Russian].
Pavlenko, M.P., Alekseenko, T.N., Kopylova, E.V. and Trostinskaja, O.N. (2009). Obuchenie referirovaniju nauchnogo teksta [Teaching to abstract a scientific text]. Part I, Part II. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Petrushova, O.V., Trostinskaja, O.N., Chernenko, I.I. and Tarleva, A.V. (2007). Sbornik uprazhnenij po russkomu jazyku dlja studentov-inostrancev osnovnogo jetapa obuchenija [Collection of exercises in the Russian language for foreign students of the main stage of study]. Kharkov: OOO Kompanija SMIT [in Russian].
Petrushova, O.V., Chernenko, I.I. and Slavtich, G.A. (2004). Uchebnoe posobie po russkomu jazyku: Nauchnyj stil dlja inostrannyh studentov I kursa [Textbook for the Russian language: Scientific style for 1 st year foreign students]. Kharkiv: Kompanija SMIT [in Russian].
Petrushova, O.V., Chernenko, I.I. and Slavtich, G.A. (2004). Uchebnoe posobie po russkomu jazyku: Nauchnyj stil dlja inosrannyh studentov II kursa [Textbook for the Russian language: Scientific style for 2 nd year foreign students]. Kharkiv: Kompanija SMIT [in Russian].
Pirotti, N.V. (1985). Otbor komunikativnogo minimuma dlja chtenija tekstov po specialnosti (1 kurs, estestvennonauchnyj profil) [Selection of a communicative minimum for reading specializedtexts (1 course, natural science profile)]. Extended abstract of a candidate’s thesis. Moscow [in Russian].
Ushakova N.I. (Ed.). (2014). Prepodavanie russkogo jazyka inostrannym studentam: teorija i praktika, tradicii i innovacii [Teaching Russian to foreign students: theory and practice, tradition and innovation]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Ruzhinskij, A.L. (1990). Modelirovanie russkogo argumentativnogo diskursa kak osnova obuchenija inostrannіh studentov sovetskih vuzov problemnoj besede na professionalnye temy [Modeling Russian argumentative discourse as the basis for teaching foreign students of Soviet universities to problem talk on professional topics]. Extended abstract of a candidate’s thesis. Moscow [in Russian].
Sanina, L.P. and Chistjakova, A.B. (2005). Izuchaem jazyk jekonomiki [Learning the language of economics]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Sedmaja, E.V. (2010). Posobie po obucheniju ustnoj i pismennoj rechi. Nauchnyj stil dlja studentov II kursa estestvennonauchnogo profilja [A guide to teaching speaking and writing. Scientific style for 2 nd year students of natural sciences]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Trostinskaja, O.N., Alekseenko, T.N. and Kopylova, E.V. (2009). Programma po russkomu jazyku dlja inostrannyh studentov-nefilologov [Russian language program for foreign non-philological students]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Trostinskaja, O.N. (2017). Russkij jazyk [Russian language]. Uchebnik dlja inostrannyh studentov biologicheskih specialnostej. 1 kurs. [Textbook for foreign students of biological specialties. 1st year]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Trostinskaja, O.N. (2004). Uchebno-metodicheskoe posobie po russkomu jazyku dlja inostrannyh studentov I-II kursov biologicheskih specialnostej [Manual of the Russian language for 1-2 year foreign students of biological specialties]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian]
Ushakova, N.I. (2010). Bagatoaspektna model pidruchnyka z rosijskoyi movy dlya inozemnyx studentiv u vyshhyh navchalnyh zakladah Ukrayiny [Multi-aspect model of a Russian textbook for foreign students at the higher education institutions of Ukraine]. Extended abstract of a doctor’s thesis. Kherson [in Ukrainian].
Ushakova, N.I. (2003). Znakomtes: Ukraina. Teksty dlja chtenija i razvitija rechi na russkom jazyke dlja inostrannyh studentov [Meet Ukraine. Russian texts for for foreign students: reading and speech development]. Kharkov: KHNU imeni V.N. Karazina [in Russian].
Ushakova, N.I. (1991). Metodicheskaja model knigi dlja samostojatelnogo chtenija dlja studentov-nefilologov zavershajushhego jetapa obuchenija (na materiale hudozhestvennyh i publicisticheskih tekstov) [Methodical model of a book for independent reading for non-philological students of the final stage of training (based on fiction and journalistic texts)]. Extended abstract of a candidate’s thesis. Moscow [in Russian]
Ushakova, N.I. (2009). Uchebnik po jazyku obuchenija dlja inostrannyh studentov v rusle sovremennoj obrazovatelnoj paradigmy. Teorija i praktika sozdanija uchebnika po jazyku obuchenija dlja inostrannyh studentov vuzov Ukrainy [A textbook on the language of instruction for foreign students in line with the modern educational paradigm. Theory and practice of creating a textbook on the language of instruction for foreign students of universities in Ukraine]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Ushakova, N. and Trostynska, O. (2014). Vyvchennya ukrayinskoyi movy studentamy-inozemcyamy: konceptualni zasady [Learning the Ukrainian language by foreign students: conceptual principles]. Teoriya i praktyka vykladannya ukrayinskoyi movy yak inozemnoyi [Theory and practice of teaching Ukrainian as a foreign language]. Lviv: Lvivskiy nacionalniy universitet, 9, pp. 12–21 [in Ukrainian].
Ushakova, N.I., Trostynska, O.M. and Dubichynskyj, V.V. (2011). Koncepciya movnoyi pidgotovky inozemciv u VNZ Ukrayiny [The conception of language training of foreigners in Ukrainian universities]. Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity na suchasnomu etapi. Mizhpredmetni zviazky [Teaching Languages at Higher Institutions]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University, 19, pp. 136–146 [in Ukrainian].
Chernenko, I.I. (2007). Uchebnoe posobie po russkomu jazyku. Nauchnyj stil dlja studentov-inostrancev i kursa jekonomicheskih specialnostej [Manual of the Russian language. Scientific style for 1st year foreign students majoring in economic specialties]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Chistjakova, A.B. (2009). Metodika obuchenija inostrannyh studentov jazyku v vuze. Vidy rechevoj dejatelnosti [The methodology of teaching languages to university foreign students. Types of speech activity]. Kharkiv: OOO “JeDJeNA” [in Russian].
Chistjakova, A.B. (1994). Nauchnye osnovy podgotovki po russkomu jazyku ispano- i frankogovorjashhih studentov-inostrancev nefilologicheskogo profilja [Scientific bases of teaching Russian to Spanish- and French-speaking foreign students of a non-philological profile]. Extended abstract of doctor’s thesis. Moscow [in Russian].
Chistjakova, A.B. (2005). Organizacija obuchenija jazyku inostrannyh uchashhihsja v vuze [Organization of teaching languages to university foreign students]. Kharkiv: Konstanata [in Russian].
Chistjakova, A.B. (2007). Prakticheskoe posobie po metodike prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Obuchenie aspektam jazyka [A practical guide to teaching Russian as a foreign language. Teaching aspects of language]. Kharkiv: Konstanta [in Russian].
Shhukin, A.N. (2008). Kompetencija ili kompetentnost. Vzgljad metodista na aktualnuju problemu lingvodidaktiki [Kompetencija or kompetentnost. Methodist’s point of view on the actual problem of linguodidactics]. Russkij jazyk za rubezhom [Russian language abroad]. 5, pp. 14–20 [in Russian].