Інтеграційна роль географії людини у вирішенні глобальних проблем сучасності

  • Людмила Нємець Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0001-9943-384X
  • Катерина Сегіда Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-1122-8460
  • Павло Кобилін Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0001-9718-5838
  • Мехмет Тахсин Шахін Університет Акденіз https://orcid.org/0000-0003-1012-6814
  • Оксана Бартош Університет Ройал Роудс
  • Євгенія Телебєнєва Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна http://orcid.org/0000-0002-7013-8836
  • Катерина Кравченко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-4654-3185
  • Людмила Ключко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0001-6937-3364
Ключові слова: суспільна географія, суспільно-географічні дослідження, система, синергетика, суспільство та природа, інформаційна географія, географічна освіта, стійкий розвиток, освіта для стійкого розвитку, глобальні проблеми сучасності

Анотація

У статті представлено інтегративну роль суспільної географії у вирішенні глобальних проблем сучасності, а саме взаємодію в системі «Людина – Суспільство – Природа». В статті проведено ґрунтовний аналіз основних документів ООН з питань втілення стратегії стійкого розвитку в життєдіяльність суспільства та систему освіти. Суспільно-географічна наука і освіта розглянута з позицій завдань постнекласичної науки ХХ1 століття. В статті розкрито формування засад освіти для стійкого розвитку, яка має носити випереджальний характер, широке поширення в різних регіонах планети за підтримки всіх країн світу. В статті визначено сутність постнекласичної науки, роль окремих наук у вирішення глобальних проблем сучасності і місце в ній суспільної географії. Обґрунтовано поняття про інформаційну революцію сучасного світу, роль наук в цьому, зокрема інформаційної географії. В статті проведено детальний огляд розвитку галузей суспільної географії в провідних вузах світу, України та аналіз напрямів їх дослідження. Виконаний аналіз освітніх проблем суспільної географії в Україні і ХНУ імені В. Н. Каразіна. Проведено аналіз виявлення особливостей структури, змісту, методів та методики суспільної географії в провідних країнах світу, Україні і в нашому університеті. В статті зазначено, що головні тенденції провідних університетів світу стосовно розвитку, місця і ролі суспільної географії як комплексної науки про людину, суспільство, природу потужно реалізуються в нашому університеті. Також зазначено, що суспільна географія має потужне значення, бо має сприяти через свої дослідження і освітні програми  формуванню засад глобального менталітету, засадничих умов загальносвітової культури зокрема. На основі проведеного дослідження в статті наведено основні точки розвитку суспільної географії, зокрема в Україні для забезпечення її інтегративної ролі в планах майбутнього розвитку планети в аспекті вимог стійкого розвитку.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Людмила Нємець, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

доктор географічних наук, професор

Катерина Сегіда, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

доктор географічних наук, професор

Павло Кобилін, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат географічних наук, доцент

Мехмет Тахсин Шахін, Університет Акденіз

ддоктор філософії (географія), доцент

Оксана Бартош, Університет Ройал Роудс

асоційований викладач

Євгенія Телебєнєва, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат географічних наук, доцент

Катерина Кравченко, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат географічних наук, доцент

Людмила Ключко, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат географічних наук, доцент

Посилання

A geographic perspective on education for sustainable development: Lûcernskaâ Declaration on geographical education for sustainable development. Materials of the symposium held in Lucerne, Switzerland, July 29-31, 2007.

Agenda 21 (1992). Available at: https://web.archive.org/web/20110501093608/ https://sustainabledevelopment.un.org/outcomedocuments/agenda21

AGENDA 21. Available at: https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/Agenda21.pdf

An Agenda 21 for Education in the Baltic Sea Region. Available at: http://www.hu2.se/hu2old/Baltic21E.pdf

Boehm, R. G., Solem, M., Zadrozny, J. (2018). The Rise of Powerful Geography. The Social Studies, 109 (2), 125-135. DOI: https://doi.org/10.1080/00377996.2018.1460570

Declaration of Thessaloniki. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000117772

Donert, K. (2007). Aspects of the State of Geography in European higher education. TUNING Geography: a report of findings and outcomes. Liverpool: HERODOT Network Liverpool Hope University Hope Park, 89. Available at: https://www.academia.edu/1000866/Aspects_of_the_State_of_Geography_in_European_higher_education

Education for Sustainable Development Goals: Learning Objectives (2017). UNESCO Education Sector. Available at: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002474/247444e.pdf

European Commission, Key Competences for Lifelong Learning. Available at: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/297a33c8-a1f3-1-9d01-01aa75ed71a1/language-en

Goals for mankind (1977). Ed. E. Laszlo (USA).

Maude, A., Brooks C., Butt G., Fargher M. (Eds.) (2017). Applying the concept of powerful knowledge to school Geography. The Power of Geographical Thinking, Springer, Cham, 27-40.

Meadows M.E. (2020). Geography Education for Sustainable Development. Geography and Sustainability, 1(1), March 2020, 88-92. DOI: https://doi.org/10.1016/j.geosus.2020.02.001

Morar, C., Lukic, T., Valjarevic, A., Niemets, L., Kostrikov, S., Sehida K., Telebienieva I., Kliuchko, L., Kobylin P., Kravchenko K. (2022). Spatiotemporal Analysis of Urban Green Areas Using Change Detection: A Case Study of Kharkiv, Ukraine. Frontiers in Environmental Sciences, 10, 823129. DOI: https://doi.org/10.3389/fenvs.2022.823129

Murphy, A. B. (2007). Geography's Place in Higher Education in the United States. Journal of Geography in High-er Education, 31(1), 121-141. DOI: https://www.doi.org/10.1080/03098260601033068

Niemets, K., Kravchenko, K., Kandyba, Y., Kobylin, P. Morar, C. (2021). World Cities in Terms of the Sustainable Development Concept. Geography and Sustanability. 2(4), 304-311. DOI: https://doi.org/10.1016/j.geosus.2021.12.003

Niemets, L., Kandyba, Y., Kobylin, P., Kucheriava H., Krainiukov, O. (2020). Food Security Problems in Ukraine. Education Excellence and Innovation Management: A 2025 Vision to Sustain Economic Development during Global Challenges. Proceedings of the 35th International Business Information Management Association Confer-ence (IBIMA) (Seville, Spain 1-2 April, 2020). Editor Khalid S. Soliman. Seville, International Business Infor-mation Management Association (IBIMA), 4955-4963. Available at: https://ibima.org/accepted-paper/food-security-problems-in-ukraine/

Niemets, L., Niemets, K., Kravchenko, K., Kliuchko, L., Kobylin,P. (2019). Transition Features to the Polycentric Development of the Region: Technique and Practice of the Research. Education Excellence and Innovation Man-agement through Vision 2020. Proceedings of the 33nd International Business Information Management Associa-tion Conference (IBIMA) (Granada, Spain, 10-11 April 2019). Editor Khalid S. Soliman. Granada, International Business Information Management Association (IBIMA), p. 3093-3101. Available at: https://ibima.org/accepted-paper/transition-features-to-the-policentric-development-of-the-region-technique-and-practice-of-the-research/

Official site of the Department of Human Geography and Regional Studies of V. N. Karazin Kharkiv National Uni-versity. Available at: http://soc-econom-region.univer.kharkov.ua/en/main/

Official website of the Australian National University (ANU). Available at: https://fennerschool.anu.edu.au/

Official website of the London School of Economics and Political Science (LSE). Available at: http://www2.lse.ac.uk/geographyAndEnvironment/Home.aspx

Official website of the National University of Singapore (NUS). Available at: https://fass.nus.edu.sg/geog/

Official website of the University of Akdeniz. Available at: https://eng.akdeniz.edu.tr/

Official website of the University of Berkeley (UCB). Available at: https://geography.berkeley.edu/

Official website of the University of British Columbia (UBC). Available at: https://www.ubc.ca/

Official website of the University of California (UCLA). Available at: http://www.geog.ucla.edu/

Official website of the University of Cambridge. Available at: http://www.geog.cam.ac.uk

Official website of the University of Hong Kong. Available at: https://www.geog.hku.hk/

Official website of the University of Oxford. Available at: http://www.geog.ox.ac.uk

Official website of University College London. Available at: http://www.geog.ucl.ac.uk/

Peccei, A. (1977) The Human Quality. Oxford; New York, «Pergamon Press». Available at: https://archive.org/details/humanquality0000pecc/page/n5/mode/2up

Report of the UNECE regional ministerial meeting for the world summit on sustainable development. Available at: https://unece.org/fileadmin/DAM/env/documents/2001/ece/ac22/ece.ac.22.2001.2.e.pdf

Sehida K., Husieva, N., Niemets, L., Suptelo, O., Kobylin, P., Kliuchko, L. (2018) Migration Challenges of the 21st Century: The Experience of Ukraine. Sustainable Economic Development and Application of Innovation Manage-ment from Regional expansion to Global Growth. Proceedings of the 32nd International Business Information Management Association Conference (IBIMA) (Seville, Spain, 15-16 November 2018), Editor Khalid S. Soliman. Seville, International Business Information Management Association (IBIMA), 2018, 328-337. Available at: https://ibima.org/accepted-paper/migration-challenges-of-the-21st-century-the-experience-of-ukraine/

Sofia Conference on Adult Education “Lifelong Learning in Europe: Moving towards EFA Goals and the CON-FINTEA V Agenda” (Sofia, 9th November 2002). Sofia, 2002. Available at: https://www.dvv-international.de/en/adult-education-and-development/editions/aed-592002/sofia-conference-on-adult-education-call-to-action/lifelong-learning-in-europe

Sprenger, S., Nienaber B. (2018). Education for Sustainable Development in Geography Education: review and outlook from a perspective of Germany. Journal of Geography in Higher Education, 42(2), 157-173. DOI: https://doi.org/10.1080/03098265.2017.1379057

Tbilisi Declaration (1977). Available at: https://www.gdrc.org/uem/ee/tbilisi.html

The Belgrade Charter. Available at: https://www.gdrc.org/uem/ee/belgrade.html

The Sixth Environment Action Programme of the European Community 2002-2012. Available at: https://wayback.archive-it.org/12090/20230307001829/https://ec.europa.eu/environment/archives/action-programme/

UN Decade of Education for Sustainable Development, 2005-2014: the DESD at a glance. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000141629

UNECE Strategies for Education for Sustainable Development till 2030. Available at: http://www.unece.org

UNESCO. Education for Sustainable Development. Retrieved from: https://en.unesco.org/themes/education-sustainable-development

United Nations Conference on Sustainable Development, Rio+20. Available at: https://web.archive.org/web/20110501093608/

United Nations Millennium Declaration. Available at: https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/united-nations-millennium-declaration

United Nations. Sustainable Development Goals. Available at: https://ukraine.un.org/uk/sdgs

The Education for All Dakar Framework for Action: Fulfilling our collective commitments (2000). Available at: http://www.unesco.org/education/efa/ed_for_all/dakfram_eng.shtml [in Ukrainian]

Statement of the Ministers of Environmental Protection of the UNECE countries on education in the interests of sustainable development. Environment for Europe Process. Kyiv, 2003 [in Ukrainian]

Malchikova D.S., Mezentsev K.V. (2022). The public image of geography in the context of the transformation of basic secondary education standards: the experience of Ukraine and the world. Ukrainian Geographical Journal, 1. DOI: https://doi.org/10.15407/ugz2022.01.053 [in Ukrainian]

Niemets K.A. (2005). Information interaction of natural and social systems: monograph. Kharkiv, Eastern Region-al Center for Humanitarian and Educational Initiatives, 428. [in Ukrainian]

Niemets, L., Sehida, K., Kandyba, Yu., Kravchenko, K. (2021). To the issue of training specialists in the field of hu-man geography and regional development in Ukraine. Problems of modern education: collection of scientific and methodical papers, 12, 21-35. Available at: https://periodicals.karazin.ua/issuesedu [in Ukrainian]

Niemets, L., Sehida, K., Niemets, K. (2021). Post-industrial development of society and the role of human geogra-phy. Region-2021: Optimal Development Strategy: materials of the International. scientific and practical conf. (Kharkov, October 21, 2021). Kharkiv, 13–17. Available at: http://soc-econom-region.univer.kharkov.ua/wp-content/uploads/2017/07/Збірник-Регіон-2021-1.pdf [in Ukrainian]

Niemets L., Sehida K. Telebienieva E., Kliuchko L. (2021). Education in the field of sustainable development: the possibilities of geography as an integrating course. Problems of modern education: collection of scientific and methodical papers, 12, 35-50. Available at: https://periodicals.karazin.ua/issuesedu/ [in Ukrainian]

Niemets, K., Sehida, K., Niemets, L., Kravchenko, K., Kobylin, P., Telebienieva, I., & Kliuchko, L. (2022). Methodol-ogy of human-geographical research: contemporary approaches and methods. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University, series "Geology. Geography. Ecology" (56), 143-158. DOI: https://doi.org/10.26565/2410-7360-2022-56-10 [in Ukrainian]

Niemets, L., Kravchenko, K., Sehida, K., Telebienieva, E., & Kliuchko, L. (2022). Information-synergistic compo-nent of human-geographical research in Kostiantyn Niemets’ scientific heritage. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University, series "Geology. Geography. Ecology" (57), 153-172. DOI: https://doi.org/10.26565/2410-7360-2022-57-12 [in Ukrainian]

Niemets, L., Sehida, K., Telebienieva, I., Kliuchko, L. (2018). Contemporary human geography: realities, challeng-es, experience of changes in science and education. Human geography: scientific traditions and modern challeng-es: materials of the All-Ukrainian scientific seminar dedicated to the 110th anniversary of the birth of the Doctor of Geographical Sciences, Professor O. T. Vashchenko (Lviv, December 13). [ed. Prof. O. Shablii]. Lviv: LNU named after Ivan Franko, 65-69. [in Ukrainian]

Опубліковано
2023-06-01
Цитовано
Як цитувати
Нємець, Л., Сегіда, К., Кобилін, П., Тахсин Шахін, М., Бартош, О., Телебєнєва, Є., Кравченко, К., & Ключко, Л. (2023). Інтеграційна роль географії людини у вирішенні глобальних проблем сучасності. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, cерія «Геологія. Географія. Екологія», (58), 171-187. https://doi.org/10.26565/2410-7360-2023-58-14

Найбільш популярні статті цього автора (авторів)