Pedagogical grammar as a frame concept for research in the field of foreign language teaching methods. Part 17. Linguistic and pedagogical grammar

  • Л. Черноватий Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна http://orcid.org/0000-0003-3411-9408
Ключові слова: іноземна мова, лінгвістична граматика, моделі лінгвістичної граматики, навчання, педагогічна граматика

Анотація

Стаття розглядає співвідношення лінгвістичної (ЛГ) та педагогічної (ПГ) граматик. При цьому автор розглядає ЛГ як сукупність даних усіх існуючих лінгвістичних теорій, а ПГ – як інформацію стосовно умов та способу виконання граматичних дій в процесі оволодіння ними в класі. Аналізуючи цю загальну проблему, автор окреслює коло питань, на які слід знайти відповіді під час її дослідження. Чи існує якась одна теорія ЛГ, яка може самостійно забезпечити основу для побудови адекватної ПГ? Як співвідносяться між собою обсяги та зміст інформації ЛГ і ПГ? Чи залежить обсяг і характер ПГ від конкретних цілей та умов навчання? Якими є оптимальні способи презентації інформації ЛГ для ефективного її використання в процесі навчання? Які чинники впливають на вибір способу такої презентації? Чи повинна структура ПГ відображати структуру ЛГ? Які чинники визначають послідовність уведення граматичних явищ у процесі оволодіння відповідними граматичними діями та операціями в класі, а також що визначає спосіб групування таких явищ в одиниці організації навчального матеріалу (теми, уроки тощо)? Окресливши коло згаданих питань, автор статті аналізує потенціал кількох моделей ЛГ: традиційної, структурної, трансформаційної та відмінкової. На думку автора, традиційна модель граматики, яка століттями використовувалась у навчанні мов, продовжує залишатися досить добрим джерелом інформації про поверхневу структуру мови, але їй може бракувати даних про її функціональний аспект. Хоча структурну граматику, яка слугувала базою аудіолінгвального методу, багато критикували, однак невдачі згаданого методу більше пов’язані з неадекватністю психологічної моделі, що лежала в його основі. Позитивно оцінюючи потенціал трансформаційної та відмінкової моделей граматики, автор проте вважає їх надто складними для використання в класі без додаткової обробки. Виходячи з висновків, окреслюються перспективи подальших досліджень.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Chernovaty, L. (1999). Osnovy teorii pedahohichnoi hramatyky inozemnoi movy [The Basics of the Foreign Language Pedagogical Grammar Theory]. Doctor of Sciences thesis extended abstract. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Ukrainian].

Allen, J., Widdowson, H.G. (1975). Grammar and language teaching. The Edinburgh Course in Applied Linguistics. Vol. 2. London: Oxford Univ. Press, pp. 45-97.

Anderson, J.M. (2005). Structuralism and autonomy: from Saussure to Chomsky. Historiographia Linguistica. 32(1), pp. 117-148. DOI: https://doi.org/10.1075/hl.32.2.06and

Brown, R., Fraser, C. (1963). The acquisition of syntax. Verbal behavior and learning: problems and processes. C. Coffer, B. Musgrave (Eds.). New York: McGrow Hill, pp. 158-201.

Celce-Murcia, M., Larsen-Freeman, D. (1983). The Grammar Book. An ESL/EFL Teacher’s Course. Rowley, Mass.: Newbury House.

Chernovaty, L.M. (2016-2024). Pedagogical grammar as the framework of research in teaching foreign languages. Parts 1-16. Teaching Languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations. Issues 29-44. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2024-44-13

Chomsky, N. (1965). Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge, Mass.: MIT Press.

Chomsky, N. (1957). Syntactic Structures. Hague: Mouton.

Chomsky, N. (1982). Some Concepts and Consequences of the Theory of Government and Binding. Cambridge, Mass.: MIT Press.

Daulay, S.H., Dalimunte, M., Ningrum, D.W. (2021). The Importance of Linguistics for Teachers in English Language Teaching. English Franca: Academic Journal of English Language and Education. 5, pp. 339-348. DOI: https://doi.org/10.29240/ef.v5i2.2721

Fillmore, C. (1968). The case for case. Universals in Linguistic Theory. E. Bach, R. Harms (Eds.). New York: Holt, Reinhart and Winston, pp. 22-54.

Halliday, M. (1975). Learning How to Mean: Explorations in the Development of Language. London: Edward Arnold.

Maratsos, M., Chalkley, M.A. (1980). The internal language of children’s syntax: the ontogenesis and representation of syntactic categories. Children’s Language. Vol. 2. K.E. Nelson (Ed.). New York: Gardner Press, pp. 127-214.

McDonough, S. (2002). Applied Linguistics in Language Education. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315097169

Schenck, A., Baldwin, M. (2019). Is Form-Focused Instruction Really a Waste of Time? A Review of Past Mistakes and Future Possibilities through the Analysis of Input Enhancement. Journal of Linguistics and Language Teaching. 10(1), pp. 11-29.

Schmale, G. (2024). Comment acquérir une compétence d’oral spontané en situation d’apprentissage institutionnalisée. Journal of Linguistics and Language Teaching. 15(1), pp. 33-49.

Shanavas, P.S. (2023). Role of Linguistics in Language Teaching. Journal of the Faculty of Education. 11(17), pp. 18-26. DOI: https://doi.org/10.60037/edu.v1i17.1192

Wilkins, D.A. (1972). Linguistics in Language Teaching. Cambridge, Mass.: MIT Press.

Xing, H. (2018). Language Teaching Research Based on Applied Linguistics Theory. Open Journal of Social Sciences. 6, pp. 340-348. DOI: 10.4236/jss.2018.612029.

Опубліковано
2024-12-30
Як цитувати
Черноватий, Л. (2024). Pedagogical grammar as a frame concept for research in the field of foreign language teaching methods. Part 17. Linguistic and pedagogical grammar. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (45), 105-116. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2024-45-07

Найбільш популярні статті цього автора (авторів)