Розвиток критичного мислення в процесі вдосконалення навичок продуктивних видів мовленнєвої діяльності

  • С. Ревуцька Національна академія Національної гвардії України https://orcid.org/0000-0002-6568-236X
Ключові слова: говоріння, критичне мислення, письмо, продуктивні види мовленнєвої діяльності, технології критичного мислення

Анотація

Статтю  присвячено вирішенню актуальної для сучасної вищої  школи проблеми – розвитку вміння  мислити критично. Кожний викладач закладу вищої освіти, незалежно від того, яку дисципліну він викладає, повинен на своїх заняттях і формувати, і розвивати у студентів уміння критично мислити. Особливо це стосується викладачів іноземної мови. Мета статті – обґрунтувати результативність упровадження в освітній процес технологій розвитку критичного мислення у студентів вищої школи та систематизувати ті технології розвитку критичного мислення на заняттях з іноземної мови, які сприяють удосконаленню навичок у продуктивних видах мовленнєвої діяльності (говоріння і письмо).

Незважаючи на значний науковий доробок, дослідження критичного мислення взагалі й у різних його аспектах настільки важливе і невичерпне, що вивчення його не припиниться ніколи. Стосовно формування навичок критичного мислення під час вивчення іноземної мови слід зазначити, що тут спектр досліджень взагалі необмежений. У рамках комунікативного підходу до вивчення іноземної мови (коли всі дії протягом уроку мають бути максимально наближеними до реальності і постійно відбувається зіставлення «свого» (задіяна рідна мова) і «не свого» (задіяна іноземна мова)) критичне мислення має бути присутнім постійно. І якщо кількість і різноманіття технологій, що використовуються у рецептивних видах мовленнєвої діяльності (читанні та слуханні), є достатніми, то технології, що сприяють розвиткові критичного мислення у продуктивних видах мовленнєвої діяльності (говорінні й письмі), потребують удосконалення. У статті представлено перелік технологій, що можуть бути задіяні під час занять із формування навичок у продуктивних видах мовленнєвої діяльності (говоріння і письмо), відповідно до певних навичок критичного мислення та ментальних операцій, що їх супроводжують.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Bohdan, І.V. (2020). Vykorystannia tekhnolohii crytychnogo myslenia pry formuvani u shkoliariv comunicatyvnoi compitentsii na urokah angliiskoi movy [The use of critical thinking technology in the formation of schoolchildren’s communicative competence on English lessons]. All-Ukrainian scientific and practical conference “The specifics of teaching Ukrainian and foreign languages in school: theory and practice”. Kherson. Available at: https://genezum.org/library/vykorystannya-tehnologii-krytychnogo-myslennya-pry-formuvanni-u-shkolyariv-komunikatyvnoi-kompetentnosti-na-urokah-angliyskoi-movy [Accessed 01 Sept. 2023] [in Ukrainian].

Hembaruk, А.S., Bovhyria, О. Rozvytok crytychnogo myslenia uchniv na urokah inozemnoi movy [Development of students’ critical thinking during foreign language lessons]. Available at: https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/6789/9351/1/Gembaruk_Bovgyrya_Rozvytok_krytychnogo_myslennya_na_urokah_inozemnoyi_movy.pdf [ Accessed 01 Sept. 2023] [in Ukrainian].

Ivlievа, К, Rejdа, О, Gulievа, D. (2021). Technology implementation of critical thinking development in the process of teaching English in higher school. Foreign languages, 2, pp. 23–29. DOI: https://doi.org/10.32589/1817-8510.2021.2.235676 [in Ukrainian].

Кostiuchenkо, К.E. (2012). Іnteraktyvnі metody yak zasib formuvannia crytychnogo myslennia studentiv na zaniatiah z angliiskoi movy [Interactive methods as a means of forming students’ critical thinking during English classes]. Naukovi zapysky KDPU. Seria: Filolohichni nauky [Вulletin of V. Vinnichenko Kirovohrad Pedagogical University. Series: Philological Sciences]. 104, Part 2, pp. 388–391 [in Ukrainian].

Кorotка, N.V., Pidkolesnа, L.А. (2022). Formation of critical thinking technologies in learning English in a non-lingual university. Bulletin of Ostroh Academy National University: Philology Series, 16 (84), pp. 99–102. DOI: https://doi.org/10.25264/2519-2558-2022-16(84)-99-102 [in Ukrainian].

Каlynsка, H.V. (2018). Crytychne myslennia na urokah anhliiskoi movy [Critical thinking during English lessons.]. Каlynsка, H.V. (Comp.). Khmelnytskyi. Available at: https://naurok.com.ua/kritichne-mislennya-na-urokah-angliysko-movi-5346.html [Accessed 01 Sept. 2023] [in Ukrainian].

Kurinyi, О.V. (2023). Меtody rozvytku crytychnoho myslennia na urokah anhliiskoi movy u vyshchyh navchalnyh zakladah [Methods of developing critical thinking during English lessons in higher educational institutions]. Available at: https://repo.snau.edu.ua/bitstream/123456789/10840/1/.pdf [Accessed: 01 March 2023] [in Ukrainian].

Marynchenko, H.M., Motsak, S.I. (2021). Formuvannia crytychnoho myslennia studentiv pid chas dystantsiinoho navchannia [Formation of students’ critical thinking during distance learning]. International scientific journal “Grail of Science”. 4, pp. 463–467. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.07.05.2021.083 [in Ukrainian].

Pelepeichenko, L.М., Revutskа, S.М., Babkov Yu.P. (2022). Сritical thinking foundations as a tool for manipulative technologies recognition. Honor and Law. Vol. 2, 81, pp. 112–119 [in Ukrainian].

Pometun, О.І. (2018). Critical thinking as a pedagogical phenomenon. Ukrainian pedagogic journal. 2, pp. 89–98. Available at: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/493/423 [Accessed 01 Sept. 2023] [in Ukrainian].

Revutskа, S.М. (2020). Тhe use of classroom routines in memorization and further development of communicative competence. Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations. 37, pp. 55–69. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2020-37-06.

Nikitchenko, O.S., Tarasova, O.A. (2017). Formuvannia navychok krytychnoho myslennia na urokakh inozemnoi movy [Formation of critical thinking skills during foreign language lessons]. Kharkiv: “Drukarnia Madrid” [in Ukrainian].

Bloom, Benjamin S. (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. Lorin W. Anderson, David R. Krathwohl. L.: Longman,1st Edition.

Facione, P.A. (2015). Critical Thinking : What It Is and Why It Counts. Insight assessment. Available at: https://www.researchgate.net/publication/251303244_Critical_Thinking_What_It_Is_and_Why_It_Counts [Accessed 01 Sept. 2023].

Murawski, L. (2014). Critical Thinking in the Classroom…and Beyond. Journal of Learning in Higher Education. 10, pp. 25–30.

Nickname, Z., Royafar, A. (2019). Critical thinking skills of undergraduate students of educational sciences at Tehran universities. Utopía y Praxis Latinoamericana. Vol. 24, núm. Esp. 6, pp. 54–63. Available at: https://www.redalyc.org/journal/279/27962177007/html [Accessed 21 March 2023].

Ruggiero, V.R. (2012). The art of thinking: A guide to critical and creative thought (10th ed.). New York: Longman.

Опубліковано
2023-12-24
Як цитувати
Ревуцька, С. (2023). Розвиток критичного мислення в процесі вдосконалення навичок продуктивних видів мовленнєвої діяльності. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (43), 102-114. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2023-43-07