Від педагогічного контролю, корекції та оцінки до самоконтролю, самокорегування та самооцінювання
Анотація
У статті розглянуто шляхи розвитку в іноземних студентах механізмів самоконтролю, самокорегування та самооцінювання, підґрунтям для формування яких є послідовний відкритий та прихований педагогічний контроль, використання прозорих критеріїв оцінювання та вчасний аналіз типових помилок. Описано етапи формування внутрішнього самоконтролю, під час розвитку якого поступово змінюється педагогічний контролюючий вплив на суб’єктів навчальної діяльності. Звернено увагу на ефективність гнучких керівних дій викладача, що регулює методично виправдане співвідношення педагогічної оцінки й самооцінювання власної мовленнєвої діяльності іноземним студентом. Розроблено підсистему спеціальних завдань для формування механізмів самоконтролю, самокорегування й самооцінювання, а також охарактеризовано загальні вимоги до змісту таких завдань. Надано рекомендації стосовно профілактики помилок із урахуванням їхньої класифікації: а) порушення мовної системи; б) порушення мовної норми; в) порушення узусу. Визначено педагогічні стратегії щодо організації цілеспрямованого поступового переходу від зовнішніх контролюючих, корегуючих і оцінюючих навчальних дій викладача до формування в інофонів механізмів самоконтролю, самокорекції й самооцінювання. Доведено, що цілеспрямована педагогічна діяльність сприяє скороченню часу на подолання мовних та мовленнєвих труднощів, забезпечує відносно безпомилкову мовленнєву діяльність інокомунікантів та позитивно впливає на розвиток комунікативної компетенції. Підкреслено важливість чіткої організації навчального процесу, використання якісних навчальних матеріалів, раціонального співвідношення тестових і нетестових форм контролю, наявності у підручниках спеціальних завдань із ключами
Завантаження
Посилання
Azimov, E.G. and Shchukin, A.N. (2009). Slovar' metodicheskikh terminov i ponyatiy (teoriya i praktika оbucheniya yazykam) [Dictionary of methodological terms and concepts (theory and practice of language teaching)]. Moscow: IKAR [in Russian].
Boginya, L.V., Savitskaya, T.V. and Trusova, L.V. (2013). Samostoyatel'naya rabota kak odin iz vazhneyshikh faktorov podgotovki inostrannykh studentov podgotovitel'nogo otdeleniya k obucheniyu v VUZe [Independent work as one of the most important factors in the preparation of foreign students in the preparatory department of education at a university]. Svit medytsyny ta biolohiyi [The world of medicine and biology]. Poltava: Medychni i biolohichni nauki, 2 (37), pp. 23–26 [in Russian].
Kurovska, O.V. (2004). Zabezpechennya zvorotnoho zvyazku v rozvytku navychok pys’ma [Provide feedback in the development of writing skills]. Naukovi zapysky [Proceedings]. Kyiv: Kyyevo-Mohilyans’ka akademiya, 34, pp. 54–63 [in Ukrainian].
Passov, Ye.I. (1989). Osnovy kommunikativnoy metodiki obucheniya inoyazychnomu obshcheniyu [The basics of communicative teaching methods of foreign language communication]. Moscow: Rus. yaz. [in Russian].
Ushakova, N.I. (2017). Formirovaniye u obrazovatel'nykh migrantov umeniy samostoyatel'noy deyatel'nosti sredstvami uchebnika po yazyku obucheniya [Formation of skills of independent activity in educational migrants by means of a textbook on the language of instruction]. Akademicheskaya adaptatsiya obrazovatel'nykh migrantov v strane obucheniya [Academic adaptation of educational migrants in the country of study]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University, рр. 92–104 [in Russian].
Vereshchagin, Ye.M. and Kostomarov, V.G. (1989). Yazyk i kul'tura [Language and culture]. Moscow: Rus. yaz. [in Russian].
Zimnyaya, I.A. (1989). Psikhologiya obucheniya nerodnomu yazyku [Psychology of learning a foreign language]. Moscow: Rus. yaz. [in Russian].