Specifics of forming a secondary linguistic professional personality of foreign law students

Keywords: acmeological personality, professional linguoactivity, professional content of secondary linguistic personality, secondary linguistic personality.

Abstract

The article deals with the specifics of forming a secondary linguistic professional personality of foreign law students during RFL classes at the department of language training ofV.N.KarazinKharkovNationalUniversity. The author has analyzed current trends in studying a secondary linguistic personality and a secondary linguistic professional personality based upon a language learning environment. The analysis includes the polylingual nature of a secondary professional personality in foreign students and insufficiency of a mother- tongue linguistic personality development for forming a professional personality. The article contains examples of drills to form a secondary linguistic professional personality intended for classroom and self-study work that include texts of documentation the future specialists are to work on in the course of their professional activity, which reflects a current paradigm of teaching languages in the higher school. The article includes a list of text-books on the specialty language created at the department. The body of these books comprises materials in the principal fields of study, such as theory of state and law, civil law, and criminal law that will be the subjects of the qualifying examinations during the third and the fourth – final – year of study. The author suggests that an incomplete secondary linguistic personality or only its individual features are formed in the course of learning Russian as a foreign language; and proposes the dynamics of further development of foreign law students’ secondary language professional personality from socio-linguo-cultural self-identification to a formation of a competitive in-demand personality which is ready for successful socialization and adaptation to the labour market and is actively developing up to the acmeological personality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Азимов Э.Г. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам) / Э.Г. Азимов, А.Н. Щукин. – М. : ИКАР, 2009. – 448 с.
Базаров С.Н. Развитие коммуникативных умений юристов в процессе профессиональной підготовки : автореф. дис. на соискание учен. степени канд. пед. наук : спец. 13.00.01, 13.00.08 / С.Н. Базаров. – Челябинск : Урал. гос. акад. физ. культуры, 2002. – 18 с.
Бацевич Ф.С. Словник термінів міжкультурної комунікації / Ф.С. Бацевич. – К. : Довіра, 2007. – 205 с.
Гальскова Н.Д. Теория обучения иностранным языкам: Лингводидактика и методика : Учеб. пособие для студ. лингв. ун-тов и фак-тов иностр. языков высших пед. учеб. заведений / Н.Д. Гальскова, Н.И. Гез. – М. : Академия, 2004. – 336 с.
Дем’яненко О. До проблеми формування мовної особистості студентів мовних спеціальностей в умовах кроскультурної інтеграції / О. Дем’яненко // Зб. наук. праць Уман. держ. пед. ун-ту імені Павла Тичини. – Умань : ФОП Жовтий О.О., 2014. – Ч. 2. – С. 107–112.
Дороз В.Ф. Вторинна мовна особистість – реалія сьогодення [Електронний ресурс] / В.Ф. Дороз // Вісник Луган. нац. ун-ту імені Тараса Шевченка: Педагогічні науки, 2010. – Режим доступу : http://bo0k.net/index.php.
Евдокимова М.Г. Особенности становления вторичной языковой личности студента в неязыковом вузе [Електронний ресурс] / М.Г. Евдокимова. – Режим доступа : http://sociosphera.com/publication/conference/2013/182/osobennosti_stanovleniya_vtorichnoj_yazykovoj_ lichnosti_studenta_v_neyazykovom_vuze/
Иванова Т.А. Изучаем теорию государства и права : учеб. пособие по рус. языку для иностр. студ. I курса юридич. фак-та / Т.А. Иванова, Л.А. Куплевацкая, И.И. Черненко. – Харьков : Экограф, 2013. – 148 с.
Иванова Т.А. Русский язык юристам: пособие по научному стилю речи для студентов-иностранцев II курса / Т.А. Иванова, И.И. Черненко. – Х. : Компания СМИТ, 2013. – 120 с.
Иванова Т.А. Русский язык юристам: пособие по науч. стилю речи для студентов-иностранцев III курса / Т.А. Иванова, И.И. Черненко. – Х. : Компания СМИТ, 2014. – 82 с.
Карасик В.И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс : монография / В.И. Карасик. – Волгоград : Перемена, 2007. – 477 с.
Караулов Ю.Н. Русский язык и языковая личность / Ю.Н. Караулов. – М. : ЛПИ, 2010. – 264 с.
Кравець О.В. Мовна особистість у іншомовному просторі / O.В. Кравець // Науковий вісник Ужгород. Нац. ун-ту. Серія: Педагогіка, соціальна робота. – Ужгород : Вид-во УжНУ, 2013. – Вип. 31. – С. 84–87.
Красных В.В. «Свой» среди «чужих»: миф или реальность? / В.В. Красных. – М. : ИТДГК «Генезис», 2003. – 375 с.
Мацько Л.І. Українська мова в освітньому просторі : навч. посібник для студ.-філологів освіт.-кваліфік. рівня «магістр» / Л.І. Мацько. – К. : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2009. – 607 с.
Ніколаєнко В.В. Особливості формування вторинної мовної особистості іноземних студентів [Електронний ресурс] / В.В. Ніколаєнко // Педагогічний альманах. – 2014. – Вип. 22. – С. 31–36. – Режим доступу : http:|//nbuv. Gov. ua/UJPN/ pedalm 2014 226
Осиянова О.М. Языковая личность ХХI века: проблемы и перспективы / О.М. Осиянова // Вестник ОГУ. – Оренбург : ОГУ, 2002. – Вып. 6. – С. 191–193.
Пассов Е.И.Основы коммуникативной теории и технологии иноязычного образования : метод. пособие для преп. рус яз. как иностр. / Е.И. Пассов, Н.Е. Кузовлева. – М. : Рус.яз. Курсы, 2010. – 568 с.
Петрова О.Б. Формування вторинної професійної мовної особистості іноземних студентів, які навчаються російською мовою в немовному ВНЗ / О.Б. Петрова // Поблемы и перспективы языковой подготовки иностранных студентов. – Харьков : ХНАДУ, 2015. – С. 335–338.
Соломаха А.В. Концепт «вторинна мовна особистість» в теорії та методиці навчання іноземних мов [Електронний ресурс] / А.В. Соломаха. – Режим доступу : elibrery.kubg.edu.|3197|1|Solomaha-А_VPP_13_FIMD_PI.pdf.
Субботина И.М. Обучение профессионально-речевому общению иностранных студентов-юристов на основе судебного диалога : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Субботина Ирина Михайловна. – Белгород, 2008. – 230 с.
Тростинская О.Н. Программа по русскому языку для иностранных студентов : учеб.-метод. комплекс / О.Н. Тростинская, Т.Н. Алексеенко, Е.В. Копылова. – Х. : ХНУ имени В.Н. Каразина, 2009. – 88 с.
Халеева И.И. Вторичная языковая личность как реципиент инофонного текста / И.И. Халеева // Язык – система. Язык – текст. Язык – способность. – М. : Институт русского языка РАН, 1995. – С. 277–279.
Published
2016-06-14
How to Cite
Куплевацька, Л. О. (2016). Specifics of forming a secondary linguistic professional personality of foreign law students. Teaching Languages at Higher Educational Establishments at the Present Stage. Intersubject Relations, (28), 58-67. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/language_teaching/article/view/5998