Main Types of Students’ Independent Work at Non-Linguistic Departments

Keywords: English, independent work, students non-philologists.

Abstract

The value of students’ independent work is difficult to overestimate in modern society. It is linked to a sharp increase of information that students have to learn, and the simultaneous decrease of class hours at higher educational establishments.

This article is devoted to some issues of students’ independent work organization; in particular the analysis of the main types of students’ independent work at non-linguistic departments is presented.

The notion of independent work is given in the article. It is found that scientists define independent work as a component of the educational process, which is performed without teacher’s interference, but under his/her supervision and on his/her instructions.

On the basis of the analysis of pedagogical literature the main types of students’ independent work are presented (reproductive work, constructive and variation work, heuristic work, research work), their main point and content are given. Reproductive independent work of students is necessary to remember new material better and represents the first stage of students’ independent work. Constructive and variation independent work contributes to the development of students’ skills for analysis, comparison of different phenomena and facts that are learnt, and create conditions for creative independent work organization. Heuristic independent work teaches to formulate independently learning activities and develops the plan of its realization. At this level deeper understanding of phenomena and processes happen, and creative activity starts. Research independent work is the next stage of students’ independent work, when students’ activity acquires research principles. The realization of creativity of young people takes place at this level. Students show initiative when performing difficult tasks, try to prove their points of view.

To sum up, it must be told that students’ independent work is a compulsory and necessary element of higher education, which contributes to deepening knowledge, the development of cognitive ability, ability to solve a problem independently. To organize independent work effectively its different types must be used in the educational process. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Агибова И.М. Самостоятельная работа студентов в ВУЗе: виды, формы, классификации / И.М. Агибова, Т.А. Куликова // Вестник Ставропол. гос. ун-та. – 2010. – № 72. – С. 221–227.

Брода М.В. Тенденції організації самостійної роботи студентів з англійської мови [Електронний ресурс] / М.В. Брода // Науковий вісник Донбасу. – 2013. – № 4. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/j-pdf/nvd_2013_4_38.pdf.

Есипов Б.П. Самостоятельная работа учащихся на уроках / Б.П. Есипов. – Москва : Гос. учеб.-пед. изд-во Министерства просвещения РСФСР, 1961. – 239 с.

Король В.М. Самостійна робота студентів університету як складова підготовки майбутнього фахівця / В.М. Король, О.П. Савченко // Організація самостійної роботи студентів – Черкаси : Вид-во ЧДУ, 2003. – С. 9–13.

Костенко О.В. Самостійна робота студентів в умовах особистісно-орієнтованого навчання та її інформаційно-методичне забезпечення при вивченні іноземної мови / О.В. Костенко // Вісник Запоріз. нац. ун-ту (Сер. Педагогічні науки). – 2014. – № 2 (23). – С. 52–61.

Мочалова Н.С. Завдання для самостійної роботи студентів із розвитку навичок усного мовлення / Н.С. Мочалова // Гуманітарний вісник НУК. – Миколаїв : НУК, 2010. – Вип. 3. – С. 64–66.

Рогова О.В. Врахування специфіки змісту навчального матеріалу у процесі організації самостійоної роботи студентів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.01 „Загальна педагогіка та історія педагогіки” / О.В. Рогова. – Х., 1992. – 20 с.

Скаткин М.Н. Совершенствование процесса обучения / М.Н. Скаткин. – М. : Педагогика, 1971. – 208 с.
Published
2016-04-15
How to Cite
Савченко, Н. М., & Котова, А. В. (2016). Main Types of Students’ Independent Work at Non-Linguistic Departments. Teaching Languages at Higher Educational Establishments at the Present Stage. Intersubject Relations, (27), 51–58. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/language_teaching/article/view/5457