Образи українських міст у наративах воєнного часу
Анотація
Вивчення наративів воєнного часу дає можливість простежити основні домінанти у творенні образів українських міст. Наратив у цьому дослідженні — це оповідь як у словесній, так і у візуальній формі. Під час аналізу враховано час виникнення образу, специфіку його формування, конструювання і побутування. У статті вивчено образи українських міст в українських наративах, трансльованих і доступних у публічному просторі від часу повномасштабного російського вторгнення. Зазначено, що загроза існуванню міст, фізичне знищення об’єктів, зокрема і символічних, спричинює зміни у способі життя і навіть його руйнування. Це зумовлює посилення чи послаблення певних наявних образів, а також виникнення нових. Відзначено певні особливості досліджуваних образів, зокрема підкреслено персоніфікацію міст, що здатні в умовах війни протидіяти ворогу, чинити опір,виявляти власний характер. Образ міста збирається з низки значущих місць, які зберігають і які, зокрема, здатні відтворити індивідуальна й колективна пам’ять. У кожного міста це своєрідний набір місць, що особливо дорогі й важливі для мешканців, місця, що дозволяють «зчитувати» місто як неперервну історію. Максимальним виявом спорідненості є ототожнення мешканця з рідним містом — символічна нерозривність, взаємне «проростання». Героїчна боротьба українських міст із російським ворогом була би неможлива без збереження насамперед їхнього духовного ядра, підтвердженням чого є виникнення епітетів «незламний», «нескорений». Особливо гостро відчувається прикордонність деяких досліджуваних міст. Під час війни фронтир стає не плавильним тиглем культур, а межею між Своїми і Чужими. У наративах воєнного часу підкреслюється значення прикордонних міст як міст-форпостів українськості, міст-фортець. Через це українськість стає однією з домінант образів українських міст, передусім прикордонних. Вона стає значущою, життєво необхідною. Збереження відповідної домінанти в образі міст у наративах воєнного часу (особливо на рівні духовному) є важливим маркером протистояння міста, його життєвої енергії навіть в умовах війни.
Завантаження
Посилання
«Azovstal' — kombinat-fortetsia». metinvest media, https://metinvest.media/ua/page/azovstal--kombnat-fortecya. Data perehliadu: 26 hrudnia 2022. (In Ukrainian)
Bodnars'ka, N. «Okupovane misto Marii: u Mariupoli z odniiei storony svizhi mohyly, a z inshoi — prodaiut' skumbriiu». Rajon. Istoriia, 6 chervnia 2022, https://history.rayon.in.ua/topics/519688-okupovane-misto-marii-u-mariupoli-z-odniei-storoni-svizhi-mogili-a-z-inshoi-prodayut-skumbriyu. Data perehliadu: 26 hrudnia 2022. (In Ukrainian)
Demidko, O. «Do 240-richchia Mariupolia: Lehendy mista. Chastyna II». mrpl-city, 19 veresnia 2022, https://mrpl.city/blogs/view/do-240-richchya-mariupolya-legendi-mista-chastina-ii. Data perehliadu: 10 zhovtnia 2022. (In Ukrainian)
«Donets'ka khudozhnytsia Masha Vysheds'ka maliuie istorii ukraintsiv z okupovanykh mist», Pidhotuvala interv'iu Kseniia Yanko. HO «Molodizhna orhanizatsiia. «STAN», 28 kvitnia 2022, https://stan.org.ua/project/donetska-hudozhnytsya-masha-vyshedska-malyuye-istoriyi-ukrayintsiv-z-okupovanyh-mist/. Data perehliadu: 10 zhovtnia 2022. (In Ukrainian)
Fedchenko, N. Poeziia. Facebook, 05 bereznia 2022, https://www.facebook.com/nastka.ukrainka/posts/4955293994530877. Data perehliadu: 26 hrudnia 2022. (In Ukrainian)
Feschuk, V. (а). «Mij boh formuie vsiu nich batal'jony: nova poeziia pro vijnu». Chytomo. 01 bereznia 2022, https://chytomo.com/mij-boh-formuie-vsiu-nich-bataljony-nova-poeziia-pro-vijnu/. Data perehliadu: 15 zhovtnia 2022. (In Ukrainian)
Feschuk, V. (b). «Tym, komu soromno vrantsi lyshatys' zhyvymy, — neba otsia polovyna: 15 novykh virshiv pro vijnu». Chytomo, 23 bereznia 2022, https://chytomo.com/tym-komu-soromno-vrantsi-lyshatys-zhyvymy-neba-otsia-polovyna-15-novykh-virshiv-pro-vijnu/. Data perehliadu: 10 zhovtnia 2022. (In Ukrainian)
Feschuk, Viktoriia (c). «Trymaty svoikh v obijmakh dumok: 16 novykh virshiv pro vijnu». Chytomo, 30 bereznia 2022, https://chytomo.com/trymaty-svoikh-v-obijmakh-dumok-16-novykh-virshiv-pro-vijnu/. Data perehliadu: 10 zhovtnia 2022. (In Ukrainian)
«Fortetsia Kharkiv: reportazh z pozytsij syl na okolytsiakh mista». Ukrains'kyj pivden'. Informatsijne vydannia, 1 travnia 2022, https://pivdenukraine.com.ua/2022/05/01/fortecya-xarkiv-reportazh-z-pozicij-sil-na-okolicyax-mista/. Data perehliadu: 10 zhovtnia 2022. (In Ukrainian)
Herokharkiv. Instagram, https://www.instagram.com/herokharkiv/. Data perehliadu: 10 zhovtnia 2022. (In Ukrainian)
Holubka, M. «Kharkiv: sertse iz zalizobetonu». Pragmatika, 21 hrudnia 2022, https://pragmatika.media/kharkiv-sertse-iz-zalizobetonu/?fbclid=IwAR1AIogUalgfU1vFIBG3yu-_hpkRFf_z3s-3KoG6eUMdVuueXzdCsXtK_HM. Data perehliadu: 27 hrudnia 2022. (In Ukrainian)
Juliet [@Julietsmadness]. Instagram, https://www.instagram.com/p/CgAJm_FK7Kj/. Data perehliadu: 10 zhovtnia 2022. (In Ukrainian)
«Kharkiv. Tvoie misto promovliaie do tebe». Youtube, zavantazheno. Masterskaia Odnazhdy Byvaet,12 lypnia 2022, https://www.youtube.com/watch?v=PFxlmB8r1ss. Data perehliadu: 27 hrudnia 2022. (In Ukrainian)
«Khudozhnytsia oryhinal'no namaliuvala Zaporizhzhia j inshi mista Ukrainy». SkyNewsZP, 14 lypnia 2022, https://sky.zp.ua/hudozhniczya-originalno-namalyuvala-zaporizhzhya-j-inshi-mista-ukra%D1%97ni/. Data perehliadu: 10 zhovtnia 2022. (In Ukrainian)
Kuz'menko, Ya. [@kuzmenko_yanochka], AZOVSTAL'. Instagram, 8 travnia 2022, https://www.instagram.com/p/CdTbwadtbnq/. Data perehliadu: 10 zhovtnia 2022. (In Ukrainian)
Kuzubov, D. «Stalasia poeziia. Liera Merenkova», LYUK, 04 zhovtnia 2022, https://lyuk.media/people/lera-merenkova/. Data perehliadu: 27 hrudnia 2022. (In Ukrainian)
Litnie [@litni.e.]. Instagram, https://www.instagram.com/litni.e/. Data perehliadu: 27 hrudnia 2022. (In Ukrainian)
«Majzhe ves' naklad brasletiv «Azovstal'. Symvol nezlamnosti» prodano. Ykh zamovyly liudy z 45 krain». LB.ua, https://lb.ua/society/2022/12/03/537936_mayzhe_naklad_brasletiv.html. Data perehliadu: 27 hrudnia 2022. (In Ukrainian)
«Mariupol' — tse …» i «Meni shkoda…» — unikal'ni kolektsii maliunkiv vid khudozhnytsi z Mariupolia». 0629 com.ua. Sajt horoda Maryupolia,10 serpnia 2022, https://www.0629.com.ua/news/3442579/mariupol-ce-i-meni-skoda-unikalni-kolekcii-malunkiv-vid-hudoznici-z-mariupola. Data perehliadu: 27 hrudnia 2022. (In Ukrainian)
Media-Tsentr Universytetu. «Ukrains'ka Poeziia Vijny V Yapons'komu Literaturnomu Zhurnali». Novyny Zhytomyrs'koi Politekhniky, 21 hrudnia 2022, news.ztu.edu.ua/2022/12/ukrayinska-poeziya-vijny-v-yaponskomu-literaturnomu-zhurnali. Data perehliadu: 27 hrudnia 2022. (In Ukrainian)
Mezentsev, K., and O. Mezentsev. «War And the City: Lessons From Urbicide in Ukraine». Czasopismo Geograficzne, vol. 93, no. 3, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Dec. 2022, pp. 495–521. DOI: https://doi.org/10.12657/czageo-93-20.
«Mist z Azovstali». Sklianyj pishokhidnyj mist u Kyievi vytrymav raketnu ataku okupantiv». informator.ua, 10 zhovtnia 2022, https://informator.ua/uk/mist-z-azovstali-sklyaniy-pishohidniy-mist-u-kiyevi-vitrimav-raketnu-ataku-okupantiv. Data perehliadu: 27 hrudnia 2022. (In Ukrainian)
Misto-heroj Kharkiv — novyj mural Anastasii Khudiakovoi. Sajt Kharkivs'koi derzhavnoi akademii dyzajnu i mystetstv, 25 zhovtnia 2022, https://ksada.org/nov-25-10-22-1.html. Data perehliadu: 26 hrudnia 2022. (In Ukrainian)
Mykhajlova, O. Urbitsyd – stratehiia rosijs'kykh okupantiv v rosijs'ko-ukrains'kij vijni. Natsional'nyj instytut stratehichnykh doslidzhen', 6 zhovtnia 2022, https://niss.gov.ua/news/komentari-ekspertiv/urbitsyd-stratehiya-rosiyskykh-okupantiv-v-rosiysko-ukrayinskiy-viyni. Data perehliadu: 10 zhovtnia 2022. (In Ukrainian)
Mystetstvo peremohy. Art-portal, https://milart.ucf.in.ua/. Data perehliadu: 27 hrudnia 2022. (In Ukrainian)
Natasha le [@natashale777]. Instagram, https://www.instagram.com/natashale777/. Data perehliadu: 27 hrudnia 2022. (In Ukrainian)
Naumova, V. [@naviali]. Instagram, https://www.instagram.com/naviali/. Data perehliadu: 27 hrudnia 2022. (In Ukrainian)
Novos'olova, H. «Kharkiv'ianka stvoryla mural na budynku, iakyj namahalysia znyschyty rosiiany». Dumka, 25 zhovtnia 2022, https://dumka.media/ukr/kultura/1666709744-harkiv-yanka-stvorila-mural-na-budinku-yakiy-namagalisya-znishchiti-rosiyani. Data perehliadu: 27 hrudnia 2022. (In Ukrainian)
Pakhnina, N. Mural Kharkiv-Zalizobeton na budivli Pokotylivs'koi dytiachoi biblioteky. Facebook, 23 zhovtnia 2022, https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid02iJZTKiEgZpeYzCEw8bWKX9xQRoY1GG4JzGbb2AGDKTGoW2Ry3oS3YpY8eQMLpg7pl&id=100015372435779. Data perehliadu: 27 hrudnia 2022. (In Ukrainian)
PAPA KARLO. Ofitsijna storinka, pisnia «Kharkiv Zalizobeton». Facebook, 8 hrudnia 2022, https://fb.watch/hNRpOjotIR/. Data perehliadu: 27 hrudnia 2022. (In Ukrainian)
Pereverzeva, K. «Stalasia poeziia. Natalka Marynchak». LYUK, 24 lystopada 2022, https://lyuk.media/people/natalka-marinchak/. Data perehliadu: 27 hrudnia 2022. (In Ukrainian)
Pogosyan, E. «Semiotika zavoevannogo goroda: Revel' v 1710-1725 gg. Semiotika goroda». Materialy Tret'ix Lotmanovskix chtenij v Tallinnskom universitete. Tallin, 2014, s. 56-81. (In Russian)
Postcards from Ukraine. Ukrainian Institute, https://ui.org.ua/en/postcards-from-ukraine/. Accessed: 28 Dec. 2022.
Prysiazhniuk, O. Facebook, 13 lystopada 2022, https://www.facebook.com/oupris. Data perehliadu: 27 hrudnia 2022. (In Ukrainian)
Serto, M. de. «Po gorodu peshkom». Sociologicheskoe obozrenie, t. 7, no 2, 2008, s. 24‒38. (In Russian)
Smirnov, A. Facebook, 19 bereznia 2022, https://www.facebook.com/alexander.smirnov.5/posts/4932234393479976. Data perehliadu: 27 hrudnia 2022. (In Ukrainian)
Storinka volonters'koho proiektu «Kharkiv Zalizobeton». Facebook, https://www.facebook.com/profile.php?id=100084609219708. Data perehliadu: 27 hrudnia 2022. (In Ukrainian)
«Symvol nezlamnosti: platforma United24 prezentuvala braslety z metalu «Azovstali», koshty vid prodazhu iakykh spriamuiut' na pidtrymku ZSU». Prezydent Ukrainy. Ofitsijne internet-predstavnytstvo, https://www.president.gov.ua/news/simvol-nezlamnosti-platforma-united24-prezentuvala-brasleti-78317. Data perehliadu: 27 hrudnia 2022. (In Ukrainian)
Tsvietkova, S. «Misto-fortetsia: iak narodyvsia lohotyp «Kharkiv – zalizobeton». MediaPort, 23 serpen' 2022, https://www.mediaport.ua/misto-fortecya-yak-narodivsya-logotip-harkiv-zalizobeton. Data perehliadu: 10 zhovtnia 2022. (In Ukrainian)
«Ukrainian Cities of Freedom». Youtube, zavantazheno @ukraine_ua, https://www.youtube.com/@ukraine_ua/videos. Accessed: 28 Dec. 2022.
«Vystoit' Mariupol' — Vystoit' Ukraina / Mariupol Stands — Ukraine Will Stand». Sajt pidrozdilu «Azov», https://azov.org.ua/vystoyit-mariupol-vystoyit-ukrayina/. Data perehliadu: 27 hrudnia 2022. (In Ukrainian)
«Zakarpattsiv zaproshuiut' na vystavku «Kharkiv-Zalizobeton». Mukachevo.net, 25 zhovtnia 2022, http://www.mukachevo.net/ua/news/view/4328178. Data perehliadu: 27 hrudnia 2022. (In Ukrainian)
Zhylina, M. [@fem.fiction]. Instagram, 10 travnia 2022, https://www.instagram.com/p/CdYf_LZrm7m/. Data perehliadu: 27 hrudnia 2022. (In Ukrainian)
Авторське право (c) 2022 Марина Курушина
Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).