Мультимодальність концептів базових емоцій в англомовному фентезійному дискурсі А. Сапковського «Відьмак»
Анотація
Стаття є присвяченою когнітивно-дискурсивному інтерсеміотичному дослідженню мультимодального аспекту лінгвосеміотичної репрезентації концептів базових емоцій в англомовному дискурсі фентезі А. Сапковського «Відьмак». Метою роботи, об’єкт якої становлять концепти базових емоцій у культовій фентезійній картині світу А. Сапковського «Відьмак», репрезентованою засобами англійської мови, є виявлення природи та особливостей мультимодальної актуалізації вербалізованих концептів базових емоцій у дискурсі фентезі «Відьмак» методами функціонально-когнітивної парадигми з акцентуацією первинних арт-вимірів явища, що вивчається, зокрема кольорової та звукової емоонтологій як інструменту створення реальності та квазіреальності. Наукова новизна дослідження, де одиницею аналізу є мультимодальне висловлення як репрезентант концептуалізованих базових емоцій, експлікується авторським тлумаченням концепту базової емоції як мультимодального інтермедіального дискурсивного утворення, що зумовлює інтерсеміотичне розв’язання проблеми розробки моделі переходу від царини зорової та аудіальної перцепції в англомовному фентезійному дискурсі до її вербалізації як репрезентанта концептуалізованої емоції. В результаті розвідки вибудована трьохвимірна репрезентація концепту базової емоції, яка імплікує поступове ускладнення поняттєвої емоційної інформації, що кодується, як консеквентна аудіо- та лінгвокольорова об’єктивація досвідного емоційного знання у вигляді індексальних, епідигматичних та формульних знаків; ускладнення образної інформації з фіксацією мультимодальних образів як імітаційних, тропеїчних та символічних знаків; ціннісне ускладнення лінгвокультурно-детермінованої інформації у фонових та амбівалентних знаках. Перспективою роботи є поглиблене компаративне вивчення мультимодальних аспектів емоцій у дискурсах фентезі різних лінгвокультур зі зверненням до методологічного апарату психолінгвокультурології.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Alefirenko, N. F. (2018). Sovremennye problemy nauki o jazyke [Modern problems of sciences about languages]. Moskva: Nauka. (in Russian)
Boldyrev, N. N. (2016). Kognitivnaja semantika. Vvedenie v kognitivnuju lingvistiku [Cognotove semantics. Introduction into cognitive linguistics]. Tambov: Izdatel'skij dom TGU im. G. R. Derzhavina. (in Russian)
Bondarenko, E. V. (2014). Matrichnoe modelirovanie. Dual'nost' vremeni v anglojazychnoj kartine mira [Matrix modelling. Duality of time in the English language picture of the world]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University. (in Russian)
Bondarenko, E. V., Martynjuk, A. P., Frolova, I. E. and Shevchenko, I. S. (2017). Kak narisovat' portret pticy: metodologija kognitivno-kommunikativnogo analiza jazyka [How to draw a portrait of a bird: methodology of a cognitive-communicative analysis]. Kharkiv: V. N. Karazin Kharkiv National University. (in Russian)
Borbot'ko, V. G. (2009). Principy formirovanija diskursa: ot psiholingvistiki k lingvosinergetike [Principles of forming a discourse: from psycholinguistics to linguosynergetics]. Moskva: Knizhnyj dom "LIBROKOM". (in Russian)
Bujanova, L. Ju., Nechaj, Ju. P. (2016). Jemotivnost' i jemociogennost' jazyka. Mehanizmy jeksplikacii i konceptualizacii Emotivity and emotiogenic potential of language. Mechanisms of explication and conceptualization. Moskva: Flinta. (in Russian)
Chertov, L. F. (2014). Znakovaja prizma. Stat'i po obshhej i prostranstvennoj semiotike A sign prism. Articles on general and spatial semiotics]. Moskva: Jazіki slavjanskoj kul'turі. Moskva, 2014. 320 p. (in Russian)
Ekman, P. (1999). Basic Emotions. Handbook of Cognition and Emotion. Sussex, UK: Dalgleish and Power
Fairclough, N. (2015). Analysing Discourse. Textual Analysis for social research. London: Routledge
Fateeva, N. A. (2015). Intertekst v mire tekstov. Kontrapunkt intertekstual'nosti [Intertexts in the world of texts. a counterpoint of intertextuality]. Moskva : KomKniga. (in Russian)
Fauconnier, G. (2018). Ten Lectures on Cognitive Construction of Meaning. Boston: Brill
Fauconnier, G., and Turner, M. (2016). The Way We Think: Conceptual Blending and the Mind’s Hidden Complexities. New York: Perseus
Gergov`ska, A. (2019). Sy`mvolika kol`oru ta yiyi estety`chna funkciya v romani Pavla Zagrebel`nogo «Dy`vo» [Symbols of color and their aesthetic function in the novel “Wonder” by P. Zagrebelniy]. Etnopsy`xolingvisty`ka. Ivana Franka Zhitomir National Univ., 12, p. 4–21. (in Ukrainian)
Glazer, T. (2017). The Semiotics of Emotional Expression. Transactions of the Charles S. Peirce Society, 53 (2): 189, p. 198–211.
Izard, C. (1991). The Psychology of Emotions. New York: Springer
Jorgensen, M., and Phillips L. (2012). Discourse Analysis as Theory and Method. London: SAGE Publications
Kauppinen-Ralsanen, H., and Jauffret, M. (2018). Using colour semiotics to explore colour meanings. Qualitative linguistics market research, 21 (1), p. 101–117
Kövecses, Z. (2014). Conceptualizing Emotions. A revised cognitive linguistic perspective. Studies in Contemporary Linguistics, 50 (1), p. 15–24
Krasnyh, V. V. (2016). Slovar' i grammatika lingvokul'tury: osnovy psiholingvokul'turologii. Moskva : Gnozis. (in Russian)
Kress, G., and Leeuwen Th. (2001). Multimodal Discourse: the Modes and Media of Contemporary Communication. Oxford: Oxford University Press
Krisanova, T. A. (2020). Aktualіzacіja negativnih emocіj v anglomovnomu kinodiskursі: kognіtivno-komunіkativnij і semіotichnij aspekti. Avtoref. diss. doct. filol. nauk [Actualization of negative emotions in the English language cinema discourse: a cognitive-communicative and semiotic dimensions. Dr. philol. sci. diss. synopsis]. Kharkiv (in Ukrainian)
Kubrjakova, E. S. (2012). V poiskah sushhnosti jazyka. Kognitivnye issledovanija [In search of the essence of a language: cognitive research]. M.: Flinta. (in Russian)
Leeuwen, Th. (2011). The Language of Colour: an Introduction. London: Routledge
Murray, J. (2015). Composing Multimodality. Multimodal Composition: a Critical Sourcebook. Boston: Bedford
Riffatterre, M. (1984). Semiotics of poetry. Bloomington: Indiana University Press
Rozin, V. (2019). Semioticheskie issledovanija [Semiotic research]. M.: Humanitas. (in Russian)
Sapkowski, A. (1993). The Witcher books (1–8). URL: https://www.pdfdrive.com/the-witcher-books.html.
Serrano, L. (2019). The Power and Promise of A. Sapkowski and His Fantasy Universe. New York: Avon Books
Shahovskij, V. I. (2008). Lingvisticheskaja teorija jemocij Linguistic theory of emotions. Moskva: Gnozis. (in Russian)
Shamaieva, Iu. Iu. (2018). Multimodality of the Category EMOTIONS in Art Discourse: a Fractal Semiotics Perspective, Visny`k Harkivs`kogo nacional`nogo universy`tetu imeni V.N.Karazina, 88, p. 49–58.
Shejgal, E. I. (2004). Semiotika politicheskogo diskursa [Semiotics of political discourse]. Moskva: Gnozis. (in Russian)
Vorobyova, O. P. (2010). Verbal Holography in Virginia Woolf’s Landscape Discourse: Modes, Fractals, Fusions. Cognition, Communication, Discourse. Series “Philology”, 1, p. 47–74.
Vorobjova, O. P. Spokushannya muzy`koyu: emocijna aura muzy`chny`x moty`viv u xudozhnij prozi (kognity`vny`j etyud). Svit emocij u dzerkali kogniciyi: mova, tekst, dy`skurs. Tezy` dopovidej Kruglogo stolu, pry`svyachenogo yuvileyu prof. O. P.Vorobjovoyi, 27 September 2012 Kyiv [Proc. Round table dedicated to the jubilee of Prof. O. P. Vorobjova, 27 September 2012. Kyiv, p. 34–42. (in Ukrainian)
Woodworth, R., and Marquis, D. (2016). Psychology of focus colors. New York: Harlequin
Zhabotinskaja, S. A. (2020). Narrativnyj mul'timedijnyj koncept: algoritm analiza [Narrative multimodal concept: the analysis algorithm]. Kognicija. Kommunikacija. Diskurs. V. N. Karazin Kharkiv National University, 20, p. 41–61. (in Russian)
Алефиренко Н. Ф. Современные проблемы науки о языке. Москва, 2018. 416 с.
Бондаренко Е. В. Матричное моделирование. Дуальность времени в англоязычной картине мира. Харьков, 2014. 304 с.
Болдырев Н. Н. Когнитивная семантика. Введение в когнитивную лингвистику. Тамбов, 2016. 236 с.
Борботько В. Г. Принципы формирования дискурса: от психолингвистики к лингвосинергетике. Москва, 2009. 288 с.
Буянова Л. Ю., Нечай Ю. П. Эмотивность и эмоциогенность языка. Механизмы +экспликации и концептуализации. Москва, 2016. 232 с.
Воробйова О. П. Спокушання музикою: емоційна аура музичних мотивів у художній прозі (когнітивний етюд). Світ емоцій у дзеркалі когніції: мова, текст, дискурс. 2012. С. 34–42.
Герговська А. Символіка кольору та її естетична функція в романі Павла Загребельного «Диво». Етнопсихолінгвістика. 2019. № 12 С. 14 6–21.
Жаботинская С. А. Нарративный мультимедийный концепт: алгоритм анализа. Когниция. Коммуникация. Дискурс. 2020. № 20. С. 41–61.
Как нарисовать портрет птицы: методология когнитивно-коммуникативного анализа языка / Е. В. Бондаренко, А. П. Мартынюк, И. Е. Фролова, И. С. Шевченко; под ред. И. С. Шевченко. Харьков, 2017. 246 с.
Красных В. В. Словарь и грамматика лингвокультуры: основы психолингвокультурологии. Москва, 2016. 496 с.
Крисанова Т. А. Актуалізація негативних емоцій в англомовному кинодискурсі: когнітивно-комунікативний і семіотичний аспекти : дис. … доктора філол. наук : 10.02.04. Харків, 2020. 39 с.
Кубрякова Е. С. В поисках сущности языка. Когнитивные исследования. Москва, 2012. 208 с.
Розин В. Семиотические исследования. Москва, 2019. 256 с.
Фатеева Н.А. Интертекст в мире текстов. Контрапункт интертекстуальности. Москва, 2015. 280 с.
Чертов Л. Ф. Знаковая призма. Статьи по общей и пространственной семиотике. Москва, 2014. 320 с.
Шаховский В И. Лингвистическя теория эмоций. Москва, 2008. 416 с.
Шейгал Е. И. Семиотика политического дискурса. Москва, 2004. 326 с.
Ekman P. Basic Emotions. Handbook of Cognition and Emotion / Eds. T. Dalgleish and M. Power. Sussex, UK, 1999. P. 45–60.
Fairclough N. Analysing Discourse. Textual Analysis for social research. London, 2015. 288 p.
Fauconnier G. Ten Lectures on Cognitive Construction of Meaning. Boston, 2018. 230 p.
Fauconnier G., Turner M. The Way We Think: Conceptual Blending and the Mind’s Hidden Complexities. 2016, 280 p.
Glazer T. The Semiotics of Emotional Expression. Transactions of the Charles S. Peirce Society. 2017. 53 (2): 189. P. 198–211.
Izard C. The Psychology of Emotions. New York, 1991. 452 p.
Jorgensen M., Phillips L. Discourse Analysis as Theory and Method. London, 2012. 352 p
Kauppinen-Ralsanen H., Jauffret M. Using colour semiotics to explore colour meanings. Qualitative linguistics market research. 2018. Vol. 21, № 1. P. 101–117.
Kövecses Z. Conceptualizing Emotions. A revised cognitive linguistic perspective. Studies in Contemporary Linguistics. 2014. № 50(1). P. 15–24.
Kress G., Leeuwen Th. Multimodal Discourse: the Modes and Media of Contemporary Communication. Oxford, 2001. 142 p.
Leeuwen Th. Van The Language of Colour: an Introduction. London, 2011. 120 p.
Murray J. Composing Multimodality. Multimodal Composition: a Critical Sourcebook / Ed. by C. Lutkewitte. Boston, 2015. P. 41–48.
Riffatterre M. Semiotics of poetry. Bloomington, 1984. 224 p.
Sapkowski A. The Witcher books (1-8). URL: https://www.pdfdrive.com/the-witcher-books.html
Serrano L. The Power and Promise of A. Sapkowski and His Fantasy Universe. New York, 2019. 102 p.
Shamaieva Iu. Iu. Multimodality of the Category EMOTIONS in Art Discourse: a Fractal Semiotics Perspective. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна . 2018. № 88. С. 49–58.
Vorobyova O. P. Verbal Holography in Virginia Woolf’s Landscape Discourse: Modes, Fractals, Fusions. Cognition, Communication, Discourse. Series “Philology”. 2010. № 1. P. 47-74.
Woodworth R., Marquis D. Psychology of focus colors. New York, 2016. 258 p.