Мультимодальність концептів базових емоцій в англомовному фентезійному дискурсі А. Сапковського «Відьмак»

  • Юлія Юріївна Шамаєва Кафедра англійської мови, факультет іноземних мов Харківського національного університету імені В.Н.Каразіна https://orcid.org/0000-0001-7874-5510
Ключові слова: звук, знак, колір, концепт ЕМОЦІЯ, мультимодальність, семіотика, фентезійний дискурс

Анотація

Стаття є присвяченою когнітивно-дискурсивному інтерсеміотичному дослідженню мультимодального аспекту лінгвосеміотичної репрезентації концептів базових емоцій в англомовному дискурсі фентезі А. Сапковського «Відьмак». Метою роботи, об’єкт якої становлять концепти базових емоцій у культовій фентезійній картині світу А. Сапковського «Відьмак», репрезентованою засобами англійської мови, є виявлення природи та особливостей мультимодальної актуалізації вербалізованих концептів базових емоцій у дискурсі фентезі «Відьмак» методами функціонально-когнітивної парадигми з акцентуацією первинних арт-вимірів явища, що вивчається, зокрема кольорової та звукової емоонтологій як інструменту створення реальності та квазіреальності. Наукова новизна дослідження, де одиницею аналізу є мультимодальне висловлення як репрезентант концептуалізованих базових емоцій, експлікується авторським тлумаченням концепту базової емоції як мультимодального інтермедіального дискурсивного утворення, що зумовлює інтерсеміотичне розв’язання проблеми розробки моделі переходу від царини зорової та аудіальної перцепції в англомовному фентезійному дискурсі до її вербалізації як репрезентанта концептуалізованої емоції. В результаті розвідки вибудована трьохвимірна репрезентація концепту базової емоції, яка імплікує поступове ускладнення поняттєвої емоційної інформації, що кодується, як консеквентна аудіо- та лінгвокольорова об’єктивація досвідного емоційного знання у вигляді індексальних, епідигматичних та формульних знаків; ускладнення образної інформації з фіксацією мультимодальних образів як імітаційних, тропеїчних та символічних знаків; ціннісне ускладнення лінгвокультурно-детермінованої інформації у фонових та амбівалентних знаках. Перспективою роботи є поглиблене компаративне вивчення мультимодальних аспектів емоцій у дискурсах фентезі різних лінгвокультур зі зверненням до методологічного апарату психолінгвокультурології.

Завантаження

Посилання

/

Посилання

Alefirenko, N. F. (2018). Sovremennye problemy nauki o jazyke [Modern problems of sciences about languages]. Moskva: Nauka. (in Russian)

Boldyrev, N. N. (2016). Kognitivnaja semantika. Vvedenie v kognitivnuju lingvistiku [Cognotove semantics. Introduction into cognitive linguistics]. Tambov: Izdatel'skij dom TGU im. G. R. Derzhavina. (in Russian)

Bondarenko, E. V. (2014). Matrichnoe modelirovanie. Dual'nost' vremeni v anglojazychnoj kartine mira [Matrix modelling. Duality of time in the English language picture of the world]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University. (in Russian)

Bondarenko, E. V., Martynjuk, A. P., Frolova, I. E. and Shevchenko, I. S. (2017). Kak narisovat' portret pticy: metodologija kognitivno-kommunikativnogo analiza jazyka [How to draw a portrait of a bird: methodology of a cognitive-communicative analysis]. Kharkiv: V. N. Karazin Kharkiv National University. (in Russian)

Borbot'ko, V. G. (2009). Principy formirovanija diskursa: ot psiholingvistiki k lingvosinergetike [Principles of forming a discourse: from psycholinguistics to linguosynergetics]. Moskva: Knizhnyj dom "LIBROKOM". (in Russian)

Bujanova, L. Ju., Nechaj, Ju. P. (2016). Jemotivnost' i jemociogennost' jazyka. Mehanizmy jeksplikacii i konceptualizacii Emotivity and emotiogenic potential of language. Mechanisms of explication and conceptualization. Moskva: Flinta. (in Russian)

Chertov, L. F. (2014). Znakovaja prizma. Stat'i po obshhej i prostranstvennoj semiotike A sign prism. Articles on general and spatial semiotics]. Moskva: Jazіki slavjanskoj kul'turі. Moskva, 2014. 320 p. (in Russian)

Ekman, P. (1999). Basic Emotions. Handbook of Cognition and Emotion. Sussex, UK: Dalgleish and Power

Fairclough, N. (2015). Analysing Discourse. Textual Analysis for social research. London: Routledge

Fateeva, N. A. (2015). Intertekst v mire tekstov. Kontrapunkt intertekstual'nosti [Intertexts in the world of texts. a counterpoint of intertextuality]. Moskva : KomKniga. (in Russian)

Fauconnier, G. (2018). Ten Lectures on Cognitive Construction of Meaning. Boston: Brill

Fauconnier, G., and Turner, M. (2016). The Way We Think: Conceptual Blending and the Mind’s Hidden Complexities. New York: Perseus

Gergov`ska, A. (2019). Sy`mvolika kol`oru ta yiyi estety`chna funkciya v romani Pavla Zagrebel`nogo «Dy`vo» [Symbols of color and their aesthetic function in the novel “Wonder” by P. Zagrebelniy]. Etnopsy`xolingvisty`ka. Ivana Franka Zhitomir National Univ., 12, p. 4–21. (in Ukrainian)

Glazer, T. (2017). The Semiotics of Emotional Expression. Transactions of the Charles S. Peirce Society, 53 (2): 189, p. 198–211.

Izard, C. (1991). The Psychology of Emotions. New York: Springer

Jorgensen, M., and Phillips L. (2012). Discourse Analysis as Theory and Method. London: SAGE Publications

Kauppinen-Ralsanen, H., and Jauffret, M. (2018). Using colour semiotics to explore colour meanings. Qualitative linguistics market research, 21 (1), p. 101–117

Kövecses, Z. (2014). Conceptualizing Emotions. A revised cognitive linguistic perspective. Studies in Contemporary Linguistics, 50 (1), p. 15–24

Krasnyh, V. V. (2016). Slovar' i grammatika lingvokul'tury: osnovy psiholingvokul'turologii. Moskva : Gnozis. (in Russian)

Kress, G., and Leeuwen Th. (2001). Multimodal Discourse: the Modes and Media of Contemporary Communication. Oxford: Oxford University Press

Krisanova, T. A. (2020). Aktualіzacіja negativnih emocіj v anglomovnomu kinodiskursі: kognіtivno-komunіkativnij і semіotichnij aspekti. Avtoref. diss. doct. filol. nauk [Actualization of negative emotions in the English language cinema discourse: a cognitive-communicative and semiotic dimensions. Dr. philol. sci. diss. synopsis]. Kharkiv (in Ukrainian)

Kubrjakova, E. S. (2012). V poiskah sushhnosti jazyka. Kognitivnye issledovanija [In search of the essence of a language: cognitive research]. M.: Flinta. (in Russian)

Leeuwen, Th. (2011). The Language of Colour: an Introduction. London: Routledge

Murray, J. (2015). Composing Multimodality. Multimodal Composition: a Critical Sourcebook. Boston: Bedford

Riffatterre, M. (1984). Semiotics of poetry. Bloomington: Indiana University Press

Rozin, V. (2019). Semioticheskie issledovanija [Semiotic research]. M.: Humanitas. (in Russian)

Sapkowski, A. (1993). The Witcher books (1–8). URL: https://www.pdfdrive.com/the-witcher-books.html.

Serrano, L. (2019). The Power and Promise of A. Sapkowski and His Fantasy Universe. New York: Avon Books

Shahovskij, V. I. (2008). Lingvisticheskaja teorija jemocij Linguistic theory of emotions. Moskva: Gnozis. (in Russian)

Shamaieva, Iu. Iu. (2018). Multimodality of the Category EMOTIONS in Art Discourse: a Fractal Semiotics Perspective, Visny`k Harkivs`kogo nacional`nogo universy`tetu imeni V.N.Karazina, 88, p. 49–58.

Shejgal, E. I. (2004). Semiotika politicheskogo diskursa [Semiotics of political discourse]. Moskva: Gnozis. (in Russian)

Vorobyova, O. P. (2010). Verbal Holography in Virginia Woolf’s Landscape Discourse: Modes, Fractals, Fusions. Cognition, Communication, Discourse. Series “Philology”, 1, p. 47–74.

Vorobjova, O. P. Spokushannya muzy`koyu: emocijna aura muzy`chny`x moty`viv u xudozhnij prozi (kognity`vny`j etyud). Svit emocij u dzerkali kogniciyi: mova, tekst, dy`skurs. Tezy` dopovidej Kruglogo stolu, pry`svyachenogo yuvileyu prof. O. P.Vorobjovoyi, 27 September 2012 Kyiv [Proc. Round table dedicated to the jubilee of Prof. O. P. Vorobjova, 27 September 2012. Kyiv, p. 34–42. (in Ukrainian)

Woodworth, R., and Marquis, D. (2016). Psychology of focus colors. New York: Harlequin

Zhabotinskaja, S. A. (2020). Narrativnyj mul'timedijnyj koncept: algoritm analiza [Narrative multimodal concept: the analysis algorithm]. Kognicija. Kommunikacija. Diskurs. V. N. Karazin Kharkiv National University, 20, p. 41–61. (in Russian)

Опубліковано
2021-05-04
Як цитувати
Шамаєва, Ю. Ю. (2021). Мультимодальність концептів базових емоцій в англомовному фентезійному дискурсі А. Сапковського «Відьмак». Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія: Іноземна філологія. Методика викладання іноземних мов, (92), 59-65. https://doi.org/10.26565/2227-8877-2020-92-08