Intuition as method of scientific cognition in linguistics and translation studies

  • Генріх Вільгельмович Ейгер V.N. Karazin Kharkiv National University
  • Лілія Ростиславівна Безугла V.N. Karazin Kharkiv National University https://orcid.org/0000-0002-7102-7337
  • Олена Миколаївна Бабич V.N. Karazin Kharkiv National University
Keywords: analysis, classification, intuition, translation, synthesis, systematics

Abstract

The article considers the role of intuition in the process of scientific cognition. Intuition as synthetic notion of the object of cognition which appears as a result of its immediate perception requires justification through analytical scientific methods. Integrative psycholinguistic model of intuitive processes in the activity structure includes 12 units and devices which can work consecutively or overlap in time. Using this model in analysis of classification processes in terms of the classification theory involves combination of logics and intuition based on understanding logics as analysis, and intuition – as primary synthesis. Classification objects are identified intuitively based on their attributes, which are pointed out and picked through analytical methods, as well as the classification system is built. This model can be applied in translation training through developing translation model structures that introduce the theory of inventive problem solving and formalization method. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Альтшуллер Г.С. Творчество как точная наука: теория решения изобретательских задач / Г.С. Альтшуллер. – М. : Сов. радио, 1979. – 175 с.

Вербицкий В.Г. Творчество и продуктивная деятельность / В.Г. Вербицкий. – Харьков : Основа, 2000. – 48 с.

Декарт Р. Избранные произведения / Р. Декарт. – М.-Л. : Госполитиздат, 1950. – 712 с.

Иванов Л.М. Роль визуальных представлений врача-рентгенолога в процессе опознания патологии на рентгенограм-
мах : автореф. дис. на соискание учен. степени канд. психол. наук : 19.00.03 / Л.М. Иванов. – Ярославль : Ярослав. гос. ун-т, 1989. – 20 с.

Психологический словарь / [под ред. В.В. Давыдова, А.В. Запорожца, Б.Ф. Ломова и др.]. – М. : Педагогика,
1983. – 448 с.

Пуанкаре А. Ценность науки / А. Пуанкаре // А. Пуанкаре. О науке. – М. : Наука, 1983. – 740 с.

Семантика, логика и интуиция в мыслительной деятельности человека (Психологические исследования) / [под ред. А.Н. Соколова, Л.Л. Гуровой, Н.И. Жинкина]. – М. : Педагогика, 1979. – 184 с.

Трахтенберг Р. Прозрение (Записки бывшего советского инженера) / Р. Трахтенберг. – Иерусалим, 2003. – 509 с.

Филипьев Ю.А. Сигналы эстетической информации / Ю.А. Филипьев. – М. : Наука, 1971. – 111 с.

Хаймович Б.С. Теоретическая грамматика английского языка / Б.С. Хаймович, Б.И. Роговская. – М. : Высшая школа,
1987. – 293 с.

Чораян О.Г. Размытые алгоритмы мыслительных процессов / О.Г. Чораян. – Ростов на Дону : Изд-во РГУ, 1979. – 159 с. 12. Эксперимент и квазиэксперимент в психологии / [Корнилова Т.В., Климов Е.А., Григоренко Е.Л. и др. ; под ред.
Т.В. Корниловой]. – СПб. : Питер-М, 2004. – 254 с.

Энциклопедический словарь / под ред. И.Е. Андреевского, К.К. Арсеньева, Ф.Ф. Петрушевского ; изд. Ф.А. Брокгауз [Лейпциг], И.А. Ефрон [Санкт-Петербург]. – СПб. : Семеновская Типо-Литография И.А. Ефрона, 1890-1907. – Т. 1-41А [1-82], доп.
1-2А [1-4].

Эпштейн В.М. Анализ и синтез при построении таксонов, их классификаций и рекон-струкций филогенеза / В.М. Эпштейн // Вестник зоологии. – 1988. – № 6. – С. 3–7.

Юхимик Ю.В. Проблема ассоциативности в искусстве : автореф. дис. на соискание учен. степени канд. филос. наук : спец. 09.00.04 / Ю.В. Юхимик. – К. : Киев. ун-т., 1990. – 18 с.

Faas A. Intuition: Zum rechten Zeitpunkt das Richtige tun / A. Faas. – Mьnchen : Herder, 2000. – 224 S.

Botha R.P. Protecting General-Linguistic Hypothesis from Refutation / R.P. Botha // Stellenbosch Papers in Linguistics 1. – 1978. – P. 1–31.

Itkonen E. The Concept of Linguistic Intuition / E. Itkonen // A Festschrift for Vative Speaker. – The Hague etc. : Mouton, 1982. – P. 127–140.

Schuck N.W. Implicit learning of what comes when and where within a sequence / N. Schuck, R. Gaschler, P. Frensch. // Advances in Cognitive Psychology 8. – 2012. – Р. 83–97.
How to Cite
Ейгер, Г. В., Безугла, Л. Р., & Бабич, О. М. (1). Intuition as method of scientific cognition in linguistics and translation studies. The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series: Foreign Philology. Methods of Foreign Language Teaching, (84), 158-167. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/foreignphilology/article/view/8152