Formation of foreign language communicative competence of non-language specialties students by means of interactive technologies
Abstract
The article considers the role of interactive technologies of foreign languages teaching as effective innovative technologies that can significantly increase the effectiveness of teaching of non-language specialties students. Interactive technologies correspond to the basic principles of teaching, in particular: the principles of communicative-oriented studying, activity, functionality, situationality and collective interaction. Practical usage of a foreign language allows students to develop the ability to percept speech and master the ability to build sentences, which will allow students to take part in communication and respond adequately to different speech situations. In addition, communication in the learning process helps to overcome the language barrier, allows students to develop professional competencies and intensify the learning process. The author describes some interactive exercises that can be used with students. An experimental research was conducted, which confirmed the effectiveness of active interaction of participants in English studying process and determined the conditions for successful organization of foreign language classes using interactive technologies, as their implementation is not easy even for an experienced teacher and requires careful preparation.
Downloads
References
/References
Galskova, N. D. (2000). Sovremennaya metodyka obuchenyya ynostrannym yazykam. Posobye dlya uchytelya. Moskva.
Gurova, T. Yu. (2016). Formuvannya profesijnoyi komunikatyvnoyi kompetentnosti majbutnogo vchytelya anglijskoyi movy na zasadax interaktyvnogo navchannya. Visnyk Zhytomyrskogo derzhavnogo universytetu, 82, 20 – 25.
Komar, O. (2004). Interaktyvni texnologiyi – texnologiyi spivpraci. Pochatkova shkola, 5–8.
Metodyka vykladannya inozemnyx mov u serednix navchalnyx zakladax: Pidruchnyk: 2 vyd., vypr. i pererob. [red.-upor. S.Yu.Nikolayeva]. Kyyiv, 2002.
Pometun, O., Pyrozhenko, L. (2002). Interaktyvni texnologiyi navchannya: teoriya i praktyka. Kyyiv.
Hutchinson, T. (1991). Introduction to Project Work. Oxford. Oxford University Press.
Гальскова Н. Д. (2000) Современная методика обучения иностранным языкам. Пособие для учителя. Москва. 165 с.
Гурова Т. Ю. (2016) Формування професійної комунікативної компетентності майбутнього вчителя англійської мови на засадах інтерактивного навчання. Вісник Житомирського державного університету. №82. С. 20 – 25.
Комар О. (2004) Інтерактивні технології – технології співпраці. Початкова школа. С.5–8.
Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах: Підручник: 2 вид., випр. і перероб. [ред.-упор. С.Ю.Ніколаєва]. Київ, 2002. 328 с.
Пометун О., Пироженко Л. (2002) Інтерактивні технології навчання: теорія і практика. Київ. 136 с.
Hutchinson T. (1991) Introduction to Project Work. Oxford. Oxford University Press. 23 p.