Відгадуючи загадки: лінгвокогнітивний аналіз англійських та українських загадок
Анотація
У статті запропоновано аналіз концептуальної структури англійських та українських загадок із подальшим порівнянням досліджуваного емпіричного матеріалу. Доречність використання когнітивного підходу зумовлена важливою роллю загадок як особливого різновиду фразеологічних одиниць і водночас невід’ємного складника мовної картини світу, що відбиває концептуальну картину світу певного народу. Тож, з’ясування концептуальної організації загадок закладає підвалини для встановлення унікальних рис менталітету англійців і українців, що знаходять втілення у загадках відповідних мов. У статті використано доробок концептуального аналізу, зокрема запропоновані різними школами когнітивної лінгвістики поняття «концептосфера» і «домен», а також базисні пропозиціональні схеми, які фігурують у семантиці лінгвальних мереж – новітній методології, розробленій С. А. Жаботинською. Аналіз здійснено у два етапи. На першому моделюється концептуальна організація денотатів загадок, які належать до однієї з двох концептосфер (ЖИВІ ІСТОТИ та НЕЖИВІ ОБ’ЄКТИ), де перша містить три домени, а друга – шість. На другому етапі аналізуються ознаки денотатів, що подані в загадці аби допомогти вгадати неназваний денотат. Ці 25 ознак розглядаються як предикати 11 базисних пропозиціональних схем. Підсумком аналізу є порівняння загадок обох мов у плані їхніх денотатів та характеристик цих об’єктів. Вочевидь, виявлені схожі риси є універсаліями, які є складниками концептуальної і мовної картин світу кожної людини, незалежно від її національної приналежності, а наявні розбіжності пояснюються ідіоетнічними рисами світосприйняття носіїв двох мов.
Завантаження
Посилання
Abrahams, R. D. (1972). The literary study of the riddle. Texas Studies in Literature and Language, 14, 177–197.
Afanas’ev, A. N. (1995). Pojeticheskie vozzrenija slavjan na prirodu [Poetic views of Slavs on nature] (Vol. 1). Moskva: Sovremennyj pisatel’ Publ. (in Russian)
Akínyemí, A. (2015). Orature and Yorùbá Riddles. New York: Palgrave Macmillan.
Baran, Ya. A. (1997). Frazeologiya u sy`stemi movy` [Phraseology in the system of language]. Ivano-Frankivs`k: Lileya-NV Publ. (in Ukrainian)
Ben Amos, D. (1976). Solutions to Riddles. Journal of American Folklore, 89, 249–254.
Berezovs`ky`j, I. P. (1962). Ukrayins`ki narodni zagadky` [Ukrainian folk riddles]. In Zagadky`. Seriya Ukrayins`ka narodna tvorchist` [Riddles. Ukrainian folklore] (pp. 3–7). Ky`yiv: AN URSR Publ. (in Ukrainian)
Brusencev, A. E. (2005). Ponimanie zagadko-poslovic v poznavatel’nom i komunikativnom kontekstah [Understanding riddles/ proverbs in the instructive and communicative contexts], Proc. of sci. conf. “Ponimanie v kommunikacii” (pp. 9–11). Moskva: MGU im. M.V. Lomonosova Publ. (in Russian)
Buslaev, F. I. (2003). Narodnyj jepos i mifologija [Folk epic and mythology]. Moskva: Vysshaja shkola Publ. (in Russian)
Dudenko, O. V. (2002). Nominaty`vna ta komunikaty`vna pry`roda ukrayins`ky`x paremij (Avtoreferat kandydatskoi dysertatsii) [Nominative and communicative nature of Ukrainian paroemiae (Philology PhD thesis synopsis)]. Ky`yivs`ky`j nacional`ny`j universy`tet, Ky`yiv. (in Ukrainian)
Gacenko, I. O. (2018). Svoyeridnist` zagadky` yak zhanru fol`klornogo dy`skursu [Uniqueness of riddle as a genre of folk discourse]. Naukovi zapy`sky` Nacional`nogo universy`tetu «Ostroz`ka akademiya»: seriya «Filologiya» [Scientific notes of the National University “Ostrog Academy”: Philology series], 1(69), 1, 107–110. (in Ukrainian)
Guk, I. A. (2003). Metonimiya v anglijs`kij frazeologiyi: lingvokognity`vny`j analiz [Metonymy in English phraseology: a cognitive linguistic analysis], Proc. of sci. conf. “Treti Karazy`ns`ki chy`tannya” (pp. 143–145). Xarkiv: Konstanta Publ. (in Ukrainian)
Haritonchik, Z. A. (1992). Leksikologija anglijskogo jazyka [Lexicology of the English language]. Minsk: Vysshaja shkola Publ. (in Russian)
Kaivola-Bregenhøj, A. (2018). The riddle: Form and performance. Humanities, 7 (2), 49. Retrieved from https://www. researchgate.net/publication/325268276_The_Riddle_Form_and_Performance
Koval`s`ka, N. A. (2004). Paremiyi yak zasib vidobrazhennya kognity`vny`x procesiv [Paroemiae. as means of reflection of cognitive processes]. Visny`k L`vivs`kogo universy`tetu. Seriya Filologichni nauky` [Messenger of Lviv University. Series: Philological sciences], 34(1), 412–418. (in Ukrainian)
Maranda, E. K. (1971). Theory and practice of riddle analysis. Journal of American Folklore, 84, 51–61.
Mechkovskaja, A. V. (1998). Jazyk i religija: lekcii po filosofii i istorii religij [Language and religion: lectures on philosophy and history of religion]. Moskva: Fair Publ. (in Russian)
Mostovy`j, M. I. (1993). Leksy`kologiya anglijs`koyi movy` [Lexicology of the English language]. Xarkiv: Osnova Publ. (in Ukrainian)
Nikolaeva, T. M. (1994). Zagadka i poslovica: social’nye funkcii i grammatika [Riddle and proverb: social functions and grammar]. Issledovanija v oblasti balto-slavjanskoj duhovnoj kul’tury. Zagadka kak tekst [Research in the field of Baltic and Slavic spiritual culture. Riddle as a text]. Vol. 1 (pp. 143–177). Moskva: Indrik Publ. (in Russian)
Ony`shhenko, G. A. (2006). Movna struktura ukrayins`koyi narodnoyi zagadky` (semanty`chny`j i sy`ntaksy`chny`j aspekty`) (Avtoreferat kandydatskoi dysertatsii) [Linguistic structure of Ukrainian folk riddle (semantic and syntactic aspects (Philology PhD thesis synopsis)]. Dnipropetrovs`ky`j nacional`ny`j universy`tet, Dnipropetrovs`k. (in Ukrainian)
Panasenko, T. A. (2010). Komunikaty`vno-pragmaty`chny`j potencial zagadok u raznosy`stemny`x movax (Dy`s. kand. filol. nauk) [Communicative and pragmatic potential of riddles in languages with diverse systems (Philology PhD thesis)]. Pivdenooukrayins`ky`j nacional`ny`j pedagogichny`j universy`tet im. K. D. Ushy`ns`kogo, Odesa. (in Ukrainian)
Pavkin, D. (2020). A cognitive linguistic approach to the analysis of fantasy text characters. Cognition, communication, discourse, 20, 41–61.
Selivanova, O. O. (2004). Komunikaty`vni strategiyi i takty`ky` v ukrayins`ky`x zagadkax [Communicative strategies and tactics in Ukrainian riddles]. Visny`k Cherkas`kogo universy`tetu. Seriya Filologichni nauky` [Messenger of Cherkasy University. Series: Philological sciences], 60, 10–22. (in Ukrainian)
Sibirceva, V. G. (2002). Otrazhenie mirovosprijatija v zagadkah 30-90-h godov XX veka [Reflection of the worldview in riddles of the 1930s – 1990s]. In Problemy jazykovoj kartiny mira na sovremennom jetape [Contemporary problems of the linguistic image of the world] (pp. 82–85). Nizhnij Novgorod: Vektor Publ. (in Russian)
Zaxarova, N. V. (2009). Zagadka yak zakodovane znannya pro svit [Riddle as an encoded knowledge about the world]. Uchenye zapiski Tavricheskogo nacional’nogo universiteta im. V. I. Vernadskogo. Serija «Filologija» [Scientific notes of V. I. Vernadsky Tauric national university], 21, 4(2), 252–256. (in Ukrainian)
Zaxarova, N. V. (2018). Strukturno-ty`pologichni osobly`vosti ukrayins`ky`x i nimecz`ky`x narodny`x zagadok [Structural and typological features of Ukrainian and German folk riddles]. Visny`k Mariupol`s`kogo derzhavnogo universy`tetu. Seriya: Filologiya [Messenger of Mariupol State University. Series: Philology, 17, 130–138. (in Ukrainian)
Zhabotinskaja, S. A. (2004). Konceptual’nyj analiz jazyka: frejmovye seti [Conceptual analysis of language: frame networks]. Mova. Naukovo-teorety`chny`j chasopy`s z movoznavstva, 9: Problemy` pry`kladnoyi lingvisty`ky` [Language: scientific and theoretical journal in linguistics, 9, Problems of applied linguistics], 81–92. (in Russian)
Zhabotinskaja, S. A. (2018). Generativizm, kognitivizm i semantika lingval’nyh setej [Generativism, cognitivism, and semantics of lingual networks]. Doctrina multiplex, veritas una. Uchen` bagato, isty`na odna: zbirny`k pracz` do yuvileyu Izabelly` Rafayilivny` Buniyatovoyi [Schools are numerous, truth is only one: a collection of treatises commemorating the jubilee of Izabella Rafailivna Buniyatova], 99–141. (in Russian)
Zhabotynska, S. A. (2019). Semanty`ka lingval`ny`x merezh u navchal`nomu kombinatornomu tezaurusi [Semantics of lingual networks in an educational combinatory thesaurus]. Studia Phililogica. Filologichni studiyi, 13, 17–27. (in Ukrainian)
Zhurinskij, A. N. (1989). Semanticheskaja struktura zagadki: nemetaforicheskoe preobrazovanie smysla [Semantic structure of riddle: metaphoric transformation of meaning]. Moskva: Nauka. (in Russian)