Категорія інтенціональності у карнавалізованому медіа-просторі (на матеріалі американського телешоу ‘Saturday Night Live’)
Анотація
Стаття присвячена дослідженню реалізації лінгвістичної категорії інтенціональності у карнавалізованому медіа-просторі. Проаналізовано поняття сучасного медіа-простору, розглянуто аспект карнавалізації у ньому. Проведено аналіз прояву категорії інтенціональності на матеріалі сучасного американського гумористичного телешоу ‘Saturday Night Live’. Під медіа-простором розуміємо вид комунікативного простору, який охоплює декілька середовищ, що формують нові умови сучасного життя (техносферу, інфосферу, соціоінфосферу). Сучасний медіа-простір включає в себе карнавалізаційні процеси, які складають карнавально-маскарадне середовище, що стає характерним для нього. Інформаційні потоки у медіа-просторі направлені на адресата: вони містять у собі базову інтенцію впливу на нього, цей вплив є масовим, оскільки він охоплює широку аудиторію. Під інтенцією розуміємо елемент категорії інтенціональності карнавалізованого медіа-простору. Це також комунікативний намір мовця, який може відрізнятись від його реальних намірів. Адресат може розпізнати справжню інтенцію адресанта, це залежить від тематики дискурсу та типу комунікативної ситуації, психологічного стану та загальної обізнаності реципієнта. Ми виділяємо макроінтенцію (розважальну) як головну ціль шоу, що визначає стильові та жанрові характеристики повідомлення, та мікроінтенцію – локальні цілі висловлювань. Ми виділяємо такі мікроінтенції: негативна оцінка інтелектуальних здібностей, спроба зближення з аудиторією, спроба самовиправдання, демонстрація позиції аудиторії, вираження особистого ставлення персонажа, спроба пошкодження іміджу, спроба уникнення відповіді. Здійснений аналіз є спробою дослідження реалізації категорії інтенціональності у карнавалізованому медіа-просторі шляхом виокремлення її ключових елементів – макро- та мікроінтенцій, які є характерними для окремих епізодів телешоу, що подають образи основних політичних фігур США.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Antonova, Yu. N. (2006). Intencija govorjashhego v aspekte kommunikativno-celevoj semantiki. Avtoref. diss. kand. filol. nauk [Speaker’s intention in the aspect of communicative-target semantics. Cand. philol. sci. diss. synopsis]. Orel. (in Russian)
Arutiunova, N. D. (1999). Jazyk i mir cheloveka [Human language and world]. Moscow: Nauka Publ. (in Russian)
Holovanova, N. V. (2017). Mediaprostir yak vazhlyvyi chynnyk pobudovy informatsiinoho suspilstva [Media space as an important factor in building an information society]. Aktualni problemy derzhavnoho upravlinnia, 1, 27–35 (in Ukrainian)
Hrytsai, S. (2012). Vyznachennia poniattia “media prostir” z pozytsii mizhdystsyplinarnoho pidkhodu [Defining the concept of ‘media space’ from the perspective of multidisciplinary approach]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii kultury, 36, 235–243 (in Ukrainian)
Duskaeva, L. R. (2014). Intentcionalnost i modalizatciia mediateksta v kontekste kultury [Intentionality and modalization of text in the aspect of culture]. Politicheskaia lingvistika, 3(49), 51–57 (in Russian)
Duskaeva, L. R. (2012). Intentcionalnost rechevoi deiatelnosti zhurnalista: ontologiia i struktura [Intentionality of a journalist’s speech activity: anthology and structure]. Vestn. SPbGU, 9(2), 253–260 (in Russian)
Zaiukova, E. V. (2005). Semantika i pragmatika intentcionalnosti v iazykovoi aktualizatcii (na materiale angliiskogo iazyka). Avtoref. diss. kand. filol. nauk [Semantics and pragmatics of intentionality in language actualization (based on the English language). Cand. philol. sci. diss. synopsis]. Barnaul (in Russian)
Zubanova, L. B. (2008). Sovremennoe mediaprostranstvo: podkhody k issledovaniiu i printcipy interpretatcii [Modern media space: approaches to research and principles of interpretation]. Vestnik kultury i iskusstv, 2(14), 6–17 (in Russian)
Kobozeva, I. M. (2003). Intentcionalnyi i kognitivnyi aspekty smysla vyskazyvaniia. Diss. dokt. filol. nauk (v forme doklada) [Intentional and cognitive aspects of the meaning of utterance. Dr. philol. sci. diss (in the form of a report)]. Moscow. 92 p. (in Russian)
Kolesova, D.V. (2009). Intentciia kak bazovaia kategoriia tekstovoi deiatelnosti [Intention as a basic category of textual activity]. Mir russkogo slova, 3, 28–31 (in Russian)
Moshcheva, S. V. (2011). Rechevaia intentciia: teoreticheskie podkhody k issledovaniiu [Speech intention: theoretical approaches to research]. Izvestiia vysshikh uchebnykh zavedenii. Seriia: Gumanitarnye nauki, 2(3), 223–226 (in Russian)
Ostin, Dzh. (1986). Slovo kak deistvie [Word as an act]. Novoe v zarubezhnoi lingvistike. Moscow : Progress, pp. 22–130.
Prikhodko, O. N. (2012). Intentcionalnost deiatelnosti individa [Intentionality of the individual’s actvity]. Mir nauki, kultury, obrazovaniia, 5, 261–263 (in Russian)
Samokhina, V. O. (2017). Dialohizm u mezhakh karnavalnoi refleksii [Dialogism within the framework of carnival reflection]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia ‘Linhvistyka’, Kherson, 30, 83–90 (in Ukrainian)
Serl, Dzh. R. (2004). Ratcionalnost v deistvii [Rationality in action]. M. : ProgressTraditciia.
Frege, G. (1997). Smysl i znachenie. Izbrannye raboty [Sense and meaning. Selected works].
Dennett, D. C. (1982). How to Study Human Consciousness Empirically or Nothing Comes to Mind. Synthese. V. 53. №2.
Lyons, J. (1995). Linguistics semantics: an introduction. Cambridge: Cambridge University Press, 376 p.
Saturday Night Live. YouTube. URL: https://www.youtube.com/user/SaturdayNightLive.
Антонова Ю. Н. Интенция говорящего в аспекте коммуникативно-целевой семантики: автореф. дис. … канд. филол. наук : 10.02.19. Орел, 2006. 22 с.
Арутюнова Н. Д. Язык и мир человека. М. : Наука, 1999. 896 с.
Голованова Н. В. Медіапростір як важливий чинник побудови інформаційного суспільства. Актуальні проблеми державного управління. 2017. № 1. С. 27–35.
Грицай С. Визначення поняття “медіа простір” з позицій міждисциплінарного підходу. Вісник Харківської державної академії культури. 2012. Вип. 36. С. 235–243.
Дускаева Л. Р. Интенциональность и модализация медиатекста в контексте культуры. Политическая лингвистика. 2014. № 3 (49). С. 51–57.
Дускаева Л. Р. Интенциональность речевой деятельности журналиста: oнтология и структура. Вестн. СПбГУ. Сер. 9. 2012. Вып. 2. С. 253–260.
Заюкова Е. В. Семантика и прагматика интенциональности в языковой актуализации (на материале английского языка): автореферат дис. … канд. филол. наук : 10.02.04. Барнаул, 2005. 20 с.
Зубанова Л. Б. Современное медиапространство: подходы к исследованию и принципы интерпретации. Вестник культуры и искусств. 2008. №.2 (14). C. 6–17.
Кобозева И. М. Интенциональный и когнитивный аспекты смысла высказывания: дис. … д-ра филол. наук (в форме доклада): 10.02.19. Москва, 2003. 92 с.
Колесова Д. В. Интенция как базовая категория текстовой деятельности. Мир русского слова. 2009. № 3. С. 28–31.
Мощева С. В. Речевая интенция: теоретические подходы к исследованию. Известия высших учебных заведений. Серия: Гуманитарные науки. 2011. Т. 2. № 3. С.223–226.
Остин Дж. Слово как действие Новое в зарубежной лингвистике. М. : Прогресс, 1986. Вып.17. С. 22–130.
Приходько О. Н. Интенциональность деятельности индивида. Мир науки, культуры, образования. 2012. №5. С. 261–263.
Самохіна В. О. Діалогізм у межах карнавальної рефлексії. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Лінгвістика». 2017. Вип. 30. С. 83–90.
Серль Дж. P. Рациональность в действии. М. : ПрогрессТрадиция, 2004. 336 с.
Фреге Г. Смысл и значение. Избранные работы. М., 1997.
Dennett D. C. How to Study Human Consciousness Empirically or Nothing Comes to Mind. Synthese. V. 53. №2. November 1982.
Lyons J. Linguistics semantics: an introduction. Cambridge : Cambridge University Press, 1995. 376 p.
Saturday Night Live. YouTube. URL: https://www.youtube.com/user/SaturdayNightLive.