Мультимодальна актуалізація негативних емоцій в англомовному кінодискурсі
Анотація
Стаття присвячена виявленню особливостей мультимодальної актуалізації емоцій гніву, страху, суму й відрази в англомовному кінодискурсі та визначенню механізмів їх конструювання вербальними, невербальними та кінематографічними семіотичними ресурсами. Когнітивно-прагматичний лінгвосеміотичний підхід, залучений для досягнення мети, дозволяє виявити когнітивні й комунікативні мовні характеристики негативних емоцій і акцентує увагу на процесі смислотворення як соціальній практиці. Емоції в кінодискурсі зазнають первинного (в тексті кіносценарію) і вторинного (в дієгетичному просторі кінофільму) семіозису. Комунікативні властивості емоцій в кіно базуються на концептуальних ознаках, котрі закорінені у семантичному просторі, структурованому лексико-семантичним полем з домінантою – іменем концепту. Лексеми, котрі належать до певного ЛСП слугують індикаторами негативних емоцій у кіносценарії та дозволяють об’єктивно виявити емоцію в кінофільмі. Специфічна мультисеміотичність кінодискурсу акцентує здатність концепту бути позначеним гетерогенними знаками, що зумовлює визначення вербального, невербального та кінематографічного профілей кожної з емоцій. Семіотичні засоби відповідних профілів утворюють комбінації актуалізації емотивного смислу. Кожна негативна емоція реалізована за специфічними моделями взаємодії гетерогенних семіотичних ресурсів відповідно до статичного і динамічного критеріїв. Перший дозволяє виявити моделі за параметрами кількості (дво-/трикомпонентні), якості (конвергентні/дивергентні) і промінантності (паритетні/непаритетні). Відповідно до динамічного критерію виділено синхронні та консеквентні моделі.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Baider, F. & Cislaru, G. (2014). Linguistic approaches to emotion in context. In Baider F., Cislaru G. (Eds.) Linguistic Approaches to Emotions in Context. Amsterdam, Philadelphia : John Benjamins Publishing Company, P. 1–20.
Bateman, J. A. & Schmidt, K.-H (2012). Multimodal Film Analysis. How Films Mean. Routledge : London & New York.
Beautiful Boy. Retrieved from https://www.scriptslug.com/assets/uploads/scripts/beautiful-boy-2018.pdf.
Campos, J. & Toward, J. (1984) A new understanding of emotions and their development. Emotions, Cognition, and Behavior. New York : Cambridge University Press, P. 229–263.
Damasio, A. (1994). Descartes’ Error: Emotion, Reason, and the Human Brain. New York : Harcourt.
Demme, J. (Director) & Tally, T. (Writers). (1991) The Silence Of The Lambs [Motion picture]. United States : Strong Productions.
Groeningen, F. van (Director), Daves, L., Groeningen, F. van. (Writers). (2018). Beautiful Boy [Motion picture]. United States: Plan B Entertainment.
Izard, C. E. (1991). The Psychology of Emotions. New York: Plenum.
Kress. G. (2010). Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. London: Routledge.
Kress, G. & van Leewun, T (1996). Reading Images. The Grammar Of Visual Design. London, New York: Routledge.
Krysanova, T. (2019). Constructing negative emotions in cinematic discourse: a cognitive-pragmatic perspective. Cognition, Communication, Discourse, 19, 55–77. https://doi.org/10.26565/2218-2926-2019-19-04
Kubryakova, E. S. (2004). Yazyik i znanie: Na puti polucheniya znaniy o yazyike: Chasti rechi s kognitivnoy tochki zreniya. Rol yazyika v poznanii mira. [Language and Knowledge: Towards the Knowledge of Language: Parts of Speech from a Cognitive Perspective. The role of language in the knowledge of the world]. Moskva : Yazyiki slavyanskoy kulturyi, Ros. akademiya nauk. In-t yazyikoznaniya. (in Russian)
Matthiessen, Ch. (2009). Multisemiosis and Context-Based Register Typology: Registerial Variation in the Complementarity of Semiotic Systems. In Ventola, E.& Guijarro, A.J.M. (Eds.). The world shown and the world told. Basingstoke: Palgrave Macmillan, pp 11–38.
Reitman, J. (Director), Reitman, J. & Turner, S. (Writers). (2009). Up in the Air [Motion picture]. United States: DreamWorks Pictures.
Saarni, C. (1993). Socialization of emotion. In Lewis, M,. Haviland-Jones, J. M. & Barrett, L. F. Handbook of Emotions. New York, London : The Guilford Press, pp. 435–446.
Sellors, P. (2007). Collective authorship in film. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 65, 263–271.
Schmid, H.-J. (2012). Generalizing the apparently ungeneralizable. Basic ingredients of a cognitive-pragmatic approach to the construal of meaning-in-context. In Schmid, H.-J. (ed.). Cognitive pragmatics. Handbooks of pragmatics. Vol. 4. Berlin: Mouton de Gruyter, pp. 3–22.
Shahovskiy, V. I. (2008). Lingvisticheskaya teoriya emotsiy. [Linguistic theory of emotions]. Moskva : Gnozis. (in Russian)
Shevchenko, I. (2019). Introduction. Еnactive meaning-making in the discourse of theatre and film. Cognition, Communication, Discourse, 19, pp. 15–19.
Silence Of The Lambs. Retrieved from https://www.imsdb.com/scripts/Silence-of-the-Lambs.html.
Spinoza, B. (2001). Etika. [Ethics]. Minsk : Harvest, Moskva : AST. (in Russian)
Up in the Air. Retrieved from https://www.imsdb.com/scripts/Up-in-the-Air.html.
Кубрякова Е. С. Язык и знание: На пути получения знаний о языке: Части речи с когнитивной точки зрения. Роль языка в познании мира. Москва : Языки славянской культуры, Рос. академия наук. Ин-т языкознания, 2004. 560 с.
Спиноза Б. Этика. Минск Харвест, Москва : АСТ, 2001. 336 с.
Шаховский В. И. Лингвистическая теория эмоций. Москва : Гнозис, 2008. 416 с.
Baider F., Cislaru G. Linguistic approaches to emotion in context. Baider F., Cislaru G. (Eds.) Linguistic Approaches to Emotions in Context. Amsterdam / Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2014. P. 1–20.
Bateman J. A., Schmidt K.-H. Multimodal Film Analysis. How Films Mean. Routledge : London and New York, 2012. 330 р.
Beautiful Boy. URL: https://www.scriptslug.com/assets/uploads/scripts/beautiful-boy-2018.pdf (Last accessed: 20.05.2020).
Campos J. J. Toward a new understanding of emotions and their development. Emotions, Cognition, and Behavior. New York : Cambridge University Press, 1984. P. 229–263.
Damasio A. Descartes’ Error: Emotion, Reason, and the Human Brain. New York : Harcourt, 1994. 312 р.
Demme J. (Director), Tally T. (Writers). The Silence Of The Lambs [Motion picture]. United States: Strong Productions, 1991.
Groeningen, F. van (Director), Daves, L., Groeningen, F. van. (Writers). (2018). Beautiful Boy [Motion picture]. United States : Plan B Entertainment.
Izard C. E. The Psychology of Emotions. New York : Plenum, 1991. 453 p.
Kress G. Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. London: Routledge, 2010. 212 р.
Kress G., Leewun T. van. Reading Images. The Grammar Of Visual Design. London, New York: Routledge, 1996. 291 р.
Krysanova T. Constructing negative emotions in cinematic discourse: a cognitive-pragmatic perspective. Cognition, Communication, Discourse. 2019. No. 19. P. 55–77. https://doi.org/10.26565/2218-2926-2019-19-04
Matthiessen Ch. M.I.M. Multisemiosis and Context-Based Register Typology: Registerial Variaion in the Complementarity of Semiotic Systems. Ventola E., Guijarro A.J.M. (Eds.). The world shown and the world told. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2009. P. 11-38.
Reitman J. (Director), Reitman J., Turner S. (Writers). Up in the Air [Motion picture]. United States : DreamWorks Pictures, 2009.
Saarni C. Socialization of emotion. Lewis M., Haviland-Jones J. M., Barrett L. F. Handbook of Emotions. New York, London: The Guilford Press, 1993. P. 435–446.
Sellors, P. Collective authorship in film. The Journal of Aesthetics and Art Criticism. No 5–2007. P. 263–271.
Schmid H.-J. Generalizing the apparently ungeneralizable. Basic ingredients of a cognitive-pragmatic approach to the construal of meaning-in-context. Schmid H.-J. (ed.). Cognitive pragmatics. Handbooks of pragmatics. Vol. 4. Berlin: Mouton de Gruyter. 2012. Р. 3–22.
Shevchenko I. Introduction. Еnactive meaning-making in the discourse of theatre and film. Cognition, Communication, Discourse. No 19. 2019. P. 15–19.
Silence Of The Lambs, The URL: https://www.imsdb.com/scripts/Silence-of-the-Lambs.html (Last accessed: 20.05.2020).
Up in the Air. URL: Retrieved from https://www.imsdb.com/scripts/Up-in-the-Air.html (Last accessed: 20.05.2020).