Стереотипізація персонажного мовлення

  • Ірина Ігорівна Морозова Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-1243-7854
Ключові слова: жіноче персонажне мовлення, невербальна комунікація, принцип увічливості, стереотип, стратегії увічливості

Анотація

У статті розглядається процес утворення стереотипу жіночого персонажного мовлення в творах британських драматургів другої половини ХІХ ст. Установлено, що на прагматичному рівні домінуючим для тогочасної жінки чоловіки вважали принцип увічливості з амбівалентними настановами на пошук спільних інтересів, оптимістичність та емоційність із настановами на ухильність, песимізм та імперсоналізацію; на когнітивному рівні – прихильність до колективізму і традицій; на вербально-семантичному – передачу інформації у непрямий спосіб. До об’єкту дослідження залучено також компоненти невербальної комунікації героїнь драматургічних творів; виявлено, що тенденції уживання жестових, інтонаційних та просторових елементів є подібними до тенденцій уживання стратегій увічливості: переважає настанова на увічливо-формалізовану поведінку із поодинокими випадками прояву власних емоцій.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Bielova, A.D. (2002). Leksychna semantyka i mizhkulturni stereotypy [Lexical semantics and cross-cultural stereotypes]. Movni i kontseptualni kartyny svitu: Zb. nauk. prats. – Linguistic and Conceptual Images of the World Papers, 7, 43–49 (in Ukrainian).

Bodujen de Kurtjene, I.A. (1963). Izbrannye trudy po obshhemu jazykoznaniju [Selected works in general linguistics]. Moscow: Academy of Sciences of the USSR Publ.

Brown, P., and Levinson, S. (1987). Politeness: Some Universals in Language Use. London, New York, etc.: Cambridge University Press.

Dovidio, J. F. (2005). Introduction. In: J.F. Dovidio, P. Glick, and L. A. Rudman (eds.). Reflecting on The Nature of Prejudice: Fifty Years after Allport. Malden, MA: Blackwell Publishing, pp. 1–16.

Holz-Bacha, Ch. (2011). Stereotype?: Frauen and Maenner in der Werbung. VS Verlag für Sozialwissenschaften: Springer.

Karaulov, Ju.N. (1987). Russkij jazyk i jazykovaja lichnost' [The Russian language and the language identity]. Moscow: Nauka Publ.

Kotova, I.A. (2016). Dyskursyvna povedinka heroia ta antyheroia v amerykanskomu kinodyskursi [The hero’s and the antihero’s discursive behavior in the American film discourse]. Naukovyi visnyk Mizhnar. humanitar. un-tu. – International Humanities Univ. Messenger, 21(2), 54–59 (in Ukrainian).

Krasnykh, V.V. (2003). «Svoj sredi chuzhih»: mif ili real'nost'? [“At home among strangers”: A myth or reality?]. Moscow: ITDGK “Gnosis” Publ.

Leontovich, O.A. (2002). Russkie i amerikancy: Paradoksy mezhkul'turnogo obshhenija [Russians and Americans: Paradoxes of cross-cultural communication]. Volgograd: Peremena Publ.

Martyniuk, A.P. (2004). Konstruiuvannia henderu v anhlomovnomu dyskursi [Gender constructing in the English discourse]. Kharkiv: Konstanta Publ.

Miloserdova, E.V. (2001). Sociokul'turnye aspekty obshhenija [Sociocultural aspects of communication]. Materialy Tret'ej mezhdunar. konf. “Filologija i kul'tura”, 16-18 May 2001, Tambov. [Proc. 3rd Int. Conf. “Philology and Culture” 16-18 May 2001, Tambov]. Tambov, 15–18.

Morozova, I.I. (2004). Komunikatyvni stratehii vvichlyvosti u stereotypnii movlennievii povedintsi viktorianskoi zhinky. Avtoref. dys. kand. filol. nauk [Communicative politeness strategies in stereotypic speech behaviour of the Victorian woman. Cand. philol. sci. diss. synopsis]. Kharkiv. 20 p. (in Ukrainian).

Moskalenko, V.V. (2008). Sotsialna psykholohiia. Pidruchnyk [Social psychology. A textbook]. Kyiv: Tsentr Uchbovoi Literatury Publ.

Prohorov, Ju.E. (1997). Nacional'nye sociokul'turnye stereotipy rechevogo obshhenija i ih rol' v mezhkul'turnoj kommunikacii [National social stereotypes and their role in cross-cultural communication]. Funkcional'nye issledovanija. – Functional studies, 4, 5–21 (in Russian).

Schweinitz, J., and Schleussner, L. (2011). Film and Stereotype: A Challenge for Cinema and Theory. New York: Columbia University Press.

Shevchenko, I.S. (2011). Diskurs i ego kategorii [Discourse and its categories]. Visnyk Kharkiv. nats. un-tu im. V.N. Karazina. – V.N. Karazin Kharkiv National Univ. Messenger, 973, 6–12 (in Russian).

Shevchenko, I.S. (2013). Koncepty kommunikativnogo povedenija i diskurs [Concepts of communicative behavior and discourse]. Visnyk Kharkiv. nats. un-tu im. V.N. Karazina. – V.N. Karazin Kharkiv National Univ. Messenger, 1072, 15–20 (in Russian).

Soloshchuk, L.V. (2006). Verbalni i neverbalni komponenty komunikatsii v anhlomovnomu dyskursi [Verbal and non-verbal communication components in the English discourse]. Kharkiv: Konstanta Publ.

Stangor, Ch. (2016). The study of stereotyping, prejudice, and discrimination within social psychology: A quick history of theory and research. In: T.D. Nelson (ed.). Handbook of Stereotype, Prejudice and Discrimination. New York: Psychology Press, pp. 3–8.

Watts, R.J. (2003). Politeness. Cambridge: Cambridge University Press.

Опубліковано
2018-07-24
Як цитувати
Морозова, І. І. (2018). Стереотипізація персонажного мовлення. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія: Іноземна філологія. Методика викладання іноземних мов, (87), 77-84. https://doi.org/10.26565/2227-8877-2018-87-09