Innovative approaches to the organization of distance education of students of the teaching university

Keywords: active and interactive methods, pedagogical interaction, distance learning, distance educational technologies, information and communication technologies

Abstract

Problem formulation. This article presents the results of the analysis of the role of active and inter�active methods of pedagogical interaction in the process of distance learning of students of a pedagogical university. The relevance of the study is due to the need to design the content of educational programs of professional training using distance educational technologies in the context of the activity paradigm of education, targeted improvement of its efficiency and quality.
The purpose of the article is the analysis of innovative approaches to the organization of distance learning of students of pedagogical universities, namely the identification of active and interactive methods of pedagogical interaction in the process of distance learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Багрій К. Л. Мозковий штурм як засіб активізації навчання у вищій школі. Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки, 2018, (1-2), 159-163.
2. Башкір О. І. Активні й інтерактивні методи навчання у вищій школі. Educational challenges, 2019, (60), 33-44.
3. Бужина І., Імерідзе М., & Кузьменко О. Використання інноваційних технологій у вищій освіті: проблеми та перспективи. Перспективи та інновації науки, 2023, (14 (32)).
4. Гончарова Є., Сліпченко Л. Дидактичний потенціал активних та інтерактивних методів навчання. Витоки педагогічної майстерності, 2019, (23), 41-45.
5. Доценко С.О., Москаленко В.В. Технології дистанційного навчання (Moodle): моніторинг навчальних досягнень: навч. посіб. / С. Доценко, В. Москаленко, В. Лебедєва; Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. – Харків: ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2023. 84 с.
6. Дяченко-Богун М. Активні методи навчання у вищому навчальному закладі. Витоки педагогічної майстерності, 2014, 14, 74-79.
7. Коченгіна М. В. Використання активних методів навчання у процесі формування готовності вихователів дошкільного навчального закладу до створення безпечного інформаційного середовища для дітей дошкільного віку. Наукові записки кафедри педагогіки, 2016, (39), 112-117.
8. Лебединець Т. М., Гуляєва І. В., & Мироненко Л. В. Упровадження інтерактивних методів навчання у вищих навчальних закладах. Педагогіка та психологія, 2018, (59), 84-92.
9. Межуєва І. Формування професійної компетенції за допомогою інтерактивних методів навчання. Молодий вчений, 2020, (4 (80)), 601-604.
10. Морозова М. В. Поняття «інтерактивність» крізь призму педагогічної освіти. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка, 2021, № 6 (344), Ч. 2. 182-192.
11. Отравенко O. Інноваційні методи навчання як основа якісної професійної підготовки майбутнього вчителя фізичної культури. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету, 2019, 222-230.
12. Петренко С. В. Активні форми навчання у вищій школі: актуалізація інноваційного досвіду США. Інноватика у вихованні, 2017, (5), 161-171.
13. Семчук С. Впровадження інтернет-технологій в освітній процес закладів вищої освіти. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи, 2021, (1(5), 136–142.
14. Стернік В., Бурачик О. Порівняльна характеристика традиційних та інтерактивних методів навчання. Нова педагогічна думка, 2018, (2), 51-53.
15. Ткаченко Л. В., Хмельницька О. С. Особливості впровадження дистанційного навчання в освітній процес закладу вищої освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 2021, № 75, Т. 3. 91-96.
16. Томашевська М. Використання інтерактивних методів навчання при підготовці майбутніх педагогів у вищому навчальному закладі. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2017, (8), 178-188.
17. Bashkir O. I. Modern formats of professional development of educational community. Innovative solutions in modern science, 2018. 3 (22). Р.116-128
18. Kokhanovskaya E., Smychkova E. & Chai, M. Online learning as a result of globalization during the pandemic Covid-19. In: Globalization and its Socio-Economic Consequences 2020. SHS Web of Conferences, 92
19. Naveed Q.N., Muhammed A.H., Sanober S., Qureshi M.R.N. and Shah A. Barriers Effecting Successful Implementation of E-Learning in Saudi Arabian Universities. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 2017, 12, p.94.
20. Sharakpaeva G.D. and Manankova O.A. Distance education in the context of globalization: problems, search for a solution. Social Sciences: Achievements and Prospects Journal, 2019, 4 (12), рр.29-33
Published
2023-12-30
Cited
How to Cite
Oksana Hryhorivna Shtonda, Iryna Tykhonivna Sira, & Oleksii Ivanovich Proskurnia. (2023). Innovative approaches to the organization of distance education of students of the teaching university. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (53), 90-98. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/23598