Інформаційні технології для вивчення лексичних і граматичних норм на заняттях із курсу «Українська мова за професійним спрямуванням»

Ключові слова: граматичні норми, інформаційні технології, лексичні норми, мовно-комунікативна компетентність, покоління «зумерів», українська мова за професійним спрямуванням

Анотація

У статті проаналізовано актуальні аспекти вивчення лексичних і граматичних норм на заняттях із курсу «Українська мова за професійним спрямуванням» за допомогою інформаційних технологій. Питання розвитку й удосконалення лексичної та граматичної компетентности  здобувачів вищої освіти автори розглядають як вимогу й основу культури усного мовлення фахівця. Метою статті є проаналізувати теоретико-методологічні способи вивчення лексичних і граматичних норм за допомогою інформаційних технологій на заняттях із курсу «Українська мова за професійним спрямуванням», а також дослідження проблеми вдосконалення мовно-комунікативної компетентности в здобувачів вищої освіти в контексті освітніх потреб сучасного покоління «зумерів» в Україні, яке крім глобальних викликів, пов’язаних із пандемією COVID-19, вимушено піддається впливу соціальних, демографічних змін, пов’язаних із російсько-українською війною.

У статті автори акцентують на потребі враховувати специфіку вивчення цієї проблеми в умовах роботи викладача вищої школи з поколінням громадян віком орієнтовно 17–22 роки, тобто з так званим віртуальним поколінням «зумерів» (англ. Gen-Z). Для цього покоління характерні певні особливості, на які варто зважати викладачеві. Зокрема, в статті  визначено  методи  навчання,  які враховують освітні потреби сучасних студентів. Для ефективного засвоєння вказаного матеріалу запропоновано такі прийоми, як: швидка зміна виду діяльности, орієнтованість на інформаційні технології, індивідуальний підхід, залученість до соціальної взаємодії, гейміфікація, інтерактивний виклад нового матеріалу, орієнтування на візуальну, а не аудіальну складову та ін.

Визначено найбільш ефективними такі онлайн-ресурси: освітня платформа «Всеосвіта», інструмент графічного дизайну «Canva», платформа «Classtime», цифрова освітня система «На урок», інструмент для створення навчальних карток «Quizlet» та ін. Запропоновано типологію завдань, можливих для роботи на таких платформах.

Перспективним напрямком подальшого дослідження є напрацювання бази завдань різних рівнів складності, вузького професійного спрямування.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Borshchovetska, V., Harbuza, T., Durdas, A., Semidotska, V. (2024). Cognitive, linguistic, and methodological considerations in teaching professional vocabulary to information technology (IT) students. Teaching Languages at Higher Educational Establishments at the Present Stage. Intersubject Relations. 44, pp. 12-27. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2024-44-01 [in Ukrainian].

Kucherenko, I. (2024). Formation of spelling competence of higher education students. Teaching Languages at Higher Educational Establishments at the Present Stage. Intersubject Relations. 44, pp. 110-121. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2024-44-07 [in Ukrainian].

Radomska, L., Vitkovskyi, M. (2024). Information resources for checking and correcting Ukrainian-language texts. Philological Review. 2(24), pp. 80-96. DOI: https://doi.org/10.31499/2415-8828.2(24).2024.317042 [in Ukrainian].

Svider, I.A. (2021). Information technologies in philology and translation. Kamianets-Podilskyi [in Ukrainian].

Ahmed, K., Romeo, J. (2023). A To Gen Z: What Your Business Needs To Know About Generation Z Right Now. Oliver Wyman Forum. Available at: https://www.oliverwymanforum.com/events/a-to-gen-z--what-your-business-needs-to-know-about-generation-z-.html [Accessed 07 Sept. 2024].

Fernández-Cruz, FJ., Fernández-Díaz, MJ. (2016). Тeachers Generation Z and their Digital Skills. Comunicar. Volume 24, Issue 46, pp. 97-105. DOI: https://doi.org/10.3916/C46-2016-10

Hidayat, R., Qi, TY., Ariffin, PNʼABT, Hadzri, MHB, Chin, LM, Nasir, N. (2024). Online game-based learning in mathematics education among Generation Z: A systematic review. International Electronic Journal of Mathematics Education. Volume 19, Issue 1. DOI: https://doi.org/10.29333/iejme/xxxx

Karasova, E., Uherková, M. (2023). Navigating the digital age: Exploring effective teaching and learning approaches for university students. Media and Marketing Identity: AI-the future of today. Pp. 184-193. DOI: https://doi.org/10.34135/mmidentity-2023-19

Kreacic, A., Romeo, J., Luon, S., Uribe, L., Lasater-Wille, A., Costa, E., Ahmed, K., Paterson, J. What Business Needs To Know About The Generation Changing Everything. A-Gen-Z Report. Available at: https://www.oliverwymanforum.com/content/dam/oliver-wyman/ow-forum/template-scripts/a-gen-z/pdf/A-Gen-Z-Report.pdf?fbclid=IwAR1UVKdpD-QcLr944ANJOdsE2vXly6aTnPRGMuTWpAS1A1v-tVINXBqQBZM [Accessed 14 Sept. 2024].

Mezeiova, А. (2019). Virtual generation in the University environement – its needsand requirements. Reproduction of Human Capital – mutual links and connections (RELIK 2019). Pp. 325-336.

Shorey, S., Chan, V., Rajendran, P., Ang, E. (2021). Learning styles, preferences and needs of generation Z healthcare students: Scoping review. Nurse education in practice. Volume 57. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nepr.2021.103247

Zatserkovnyi, О. (2024). ICT integration in education: aligning experiences of ESP lecturers in economic universities. Teaching Languages at Higher Educational Establishments at the Present Stage. Intersubject Relations. 44, pp. 38-59. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2024-44-03

Опубліковано
2024-12-30
Як цитувати
Радомська, Л., & Мошноріз, М. (2024). Інформаційні технології для вивчення лексичних і граматичних норм на заняттях із курсу «Українська мова за професійним спрямуванням». Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (45), 53-72. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2024-45-04