Фаховий контекст навчання читання іноземних студентів-економістів

  • Олена Тітаренко Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-1425-1698
  • О. Копилова Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0001-8040-6825
Ключові слова: іноземні студенти-економісти, навчання читання, професійно орієнтований текст, українськомовна комунікація

Анотація

Стаття продовжує низку досліджень, присвячених навчанню читання українськомовних професійно орієнтованих текстів іноземних студентів економічних спеціальностей. Наголошено, що реалізація комунікативної мети навчання забезпечує оволодіння іноземними здобувачами вищої освіти спеціальністю та різними формами українськомовної комунікації, однак рівень розуміння студентами текстів за фахом є недостатнім для успішного навчання в українському закладі вищої освіти за обраною спеціальністю. У статті зазначено, що саме читання посідає чільне місце у формуванні іншомовної комунікативної компетентності, тому що читання як загальнонавчальне вміння є основою розвитку всіх інших мовленнєвих умінь. Навчання читання студентів економічного профілю потребує конкретизації, системності, пошуку нових методичних рішень та подальшої реалізації в навчальних посібниках з читання, які враховують професійну орієнтацію здобувачів вищої освіти. У статті запропоновано основні підходи до організації навчального матеріалу та види роботи з професійно орієнтованими текстами, виокремлено та проаналізовано основні причини виникнення труднощів у студентів-іноземців під час читання українськомовних текстів за фахом та шляхи їх подолання, було обґрунтовано використання спеціальної лексики та економічної термінології під час навчання читання професійно орієнтованих текстів іноземними студентами.  Доведено,  що  оптимізація навчання читання залежить від професійного відбору навчальних текстів за фахом, які є основною одиницею навчання, а також від використання системи мовних і мовленнєвих вправ, розроблених на основі професійно орієнтованого тексту з економіки, передтекстових, притекстових і післятекстових завдань. Зазначено, що під час навчання мови спеціальності основними критеріями добору навчального матеріалу та його змісту мають бути професійна спрямованість, інформативність та актуальність, крім того, навчальний текст має бути лінгвістично доречним. Автори пропонують систему роботи з професійно орієнтованими текстами на заняттях з навчання читання іноземних студентів першого курсу спеціальності 051 «Економіка».

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Barabanova, G.V. (2005). Metodyka navchannya profesiyno-oriyentovanoho chytannya v nemovnomu vnz [Methods of teaching vocational-oriented reading in a non-linguistic college]. Kyiv: INCOS [in Ukrainian].

Drozdova, I.P. (2009). Chief Principles of Training Professional Language for Non-philological Students Through Ukrainian Language. Teaching Languages at Higher Educational Establishments at the Present Stage. Intersubject Relations, 15, pp. 56-61 [in Ukrainian].

Drozdova, I.P. (2010). Navchannia chytannia tekstiv za fakhom yak osnova formuvannia profesiinoho movlennia studentiv nefilolohichnykh spetsialnostei VNZ [Learning to read texts by specialty as a basis for the formation of professional speech of students of non-philology majors of universities]. Ukrainska mova i literatura v shkoli: Naukovo-metodychnyi zhurnal [Ukrainian language and literature at school: Scientific and methodological journal], 5, pp. 33-38 [in Ukrainian].

Zharko, О. (2018). Formation of communicative competense for the students of nonlinguistic specialities in learning a foreign language at the establishments of high education of the 1st and 2nd accreditation levels. Young Scientist, 10 (62), pp. 54-59 [in Ukrainian].

Kovalenko, O.O. (2015). Peculiarities of teaching to read professional texts in non-linguistic specialties of higher educational institutions. Philological studies: Scientific Bulletin of Kryvyi Rih National University, 13, pp. 436-442 [in Ukrainian].

Kopylova, O.V. (2021). Conceptual apparatus of economics in the language teaching system of foreign students. Problems and prospects of language training of foreign students: a collection of scientific articles based on the materials of the XVIII International Scientific and Practical Conference (October 19, 2023). Kharkiv, pp. 335-340 [in Ukrainian].

Kopylova, O.V. (2023). Optimizing the teaching of reading texts by specialty for foreign applicants of higher education in economic specialties. Problems and prospects of language training of foreign students: a collection of scientific articles based on the materials of the XVIII International Scientific and Practical Conference (October 19, 2023). Kharkiv, pp. 208-212 [in Ukrainian].

Chernovalyuk, I. (2022). Professionally oriented language training foreign higher education acquires. Teaching Languages at Higher Educational Establishments at the Present Stage. Intersubject Relations, 41, pp. 82-99. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2022-41-05 [in Ukrainian].

Kopylova, O.V., Titarenko, O.O. (2021). The formation of language competence of foreign students-economists by means of distance technologies. Teaching Languages at Higher Educational Establishments at the Present Stage. Intersubject Relations, 38, pp. 111-123. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2021-38-08

Kopylova, O.V., Titarenko, O.O. (2023). Features of the organization of teaching foreign non-philology students to read texts by specialty. Language teaching in institutions of higher education at the modern stage. Interdisciplinary connections: theses of the XXV International Science and Practice. conf. (June 1–2, 2023, Kharkiv, Ukraine), Kharkiv, pp. 68-70.

Опубліковано
2024-05-31
Як цитувати
Тітаренко, О., & Копилова, О. (2024). Фаховий контекст навчання читання іноземних студентів-економістів. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (44), 166-181. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2024-44-11