Стратегії засвоєння іноземними студентами спеціального вокабуляра української мови

  • А. Ященко Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна http://orcid.org/0000-0003-0048-2348
  • В. Косьміна Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-3217-995X
Ключові слова: стратегії засвоєння спеціального вокабуляра, моніторинг, оцінювання

Анотація

Перед студентом, який вивчає українську мову як іноземну, постає непросте завдання засвоїти лексичні одиниці цієї мови, зокрема терміни обраної спеціальності. Безумовно, змінюється і роль викладача мови: все більшого значення надається його ролі як модератора навчального процесу, який сприяє засвоєнню та застосуванню студентами більшої кількості навчальних стратегій: метакогнітивних, когнітивних, соціальних/афективних.

Цілями цієї статті є аналіз та розробка завдань, які організують найбільш ефективне засвоєння та запамʼятовування спеціального вокабуляра української мови і можуть бути застосовані викладачем та використані студентами. Автори приділили увагу також метакогнітивним стратегіям, що спрямовані на керування пізнавальною діяльністю, за допомогою яких студент буде мати можливість контролювати навчальний процес самостійно.

Метакогнитивні, когнітивні та соціальні стратегії сприяють, з одного боку, найбільш ефективному запамʼятовуванню та використанню студентами лексичних одиниць професійної сфери, а з іншого – допомагають викладачеві поліпшити організацію навчального матеріалу, якість поурочного планування, оцінювання рівня навченості студентів.

Спільна участь студента та викладача у формуванні вищезгаданих стратегій може стати дієвим інструментом запамʼятовування з подальшим активним використанням вокабуляра у професійній діяльності майбутнього фахівця. У процесі формування зазначених стратегій студенти опановують вміння чіткого визначення цільової спрямованості своєї діяльності, результатом чого стає підвищення мотивації та ефективності засвоєння професійної лексики.

Формулюючи висновки дослідження, автори наголошують, що недостатньо вивченими є такі аспекти, як метакогнітивні, когнітивні та соціальні стратегії в читанні наукових текстів і роль металінгвістичних здібностей у їхньому розвиткові. Роботу над зазначеною проблемою буде продовжено в напрямі розробки психолінгвістичних механізмів діагностики метакогнітивних, когнітивних, соціальних стратегій читання наукових текстів, а також упровадження в навчальний процес запропонованих завдань для роботи з науковими текстами.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Borodina, N.S. (2013). The main classification series in Ukrainian linguistic and didactic terminology. Terminological bulletin. Kyiv: Institute of the Ukrainian Language of National Academy of Sciences of Ukraine, 2 (1), pp. 145–149 [in Ukrainian].

Vozniuk, H.L. (2010). Terminolohichna leksyka v systemi profesiinoho movlennia: Metodychni vkazivky [Terminological vocabulary in the professional speech system: guidelines]. Lviv: Vydavnytstvo Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika” [in Ukrainian].

Vakulenko, M.O. (2015). Ukrainska terminolohiia: kompleksnyi linhvistychnyi analiz [Ukrainian terminology: complex linguistic analysis]. Ivano-Frankivsk: Foliant [in Ukrainian].

Shevchenko, I.V., Kordiuk, E.M. (2018). Methods of subject-language integrated learning (CLIL) in modern methodological and scientific literature of domestic and foreign authors. Young Scientist. 4.4 (56.4), pp. 31–34 [in Ukrainian].

Dickinson, L. (1987). Self-instruction in Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press.

Laufer, B., Rozovsky-Roitblat, B. (2014). Retention of new words: quantity of encounters, quality of task, and degree of knowledge. Language Teaching Research. Special Issue: Vocabulary Research and Pedagogy. 1 (2), pp. 1–15.

OʼMalley, J.M., Channot, A.U. (1990). Learning strategies in second language acquisition. New York: Cambridge University Press.

OʼMalley (1985). Learning strategies used by beginning and intermediate students. In Language Learning. 26 (1), pp. 17–28.

Oxford, R. (1990). Language learning strategies. What every teacher should know. Rowley, Mass.: Newbury House. pp. 284–297.

Rubin J. (1981). The study of cognitive processes in second language learning. Applied Linguistics. 1, pp. 117–131.

Schmitt, N. (2000). Vocabulary in language teaching. New York. Cambridge University Press.

Thompson, I., Rubin, J. (1996). Can Strategy Improve Listening Comprehension? Foreign Language Annuals. 29 (3), pp. 331–342. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1944-9720.1996.tb01246.x.

Опубліковано
2023-05-30
Як цитувати
Ященко, А., & Косьміна, В. (2023). Стратегії засвоєння іноземними студентами спеціального вокабуляра української мови. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (42), 192-204. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2023-42-14