Педагогічна граматика як фреймове поняття для досліджень у галузі методики навчання іноземних мов. Частина 14. Вік і засвоєння іноземної мови: експериментальні дані

  • Л. Черноватий Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна http://orcid.org/0000-0003-3411-9408
Ключові слова: відмінності між дорослими і дітьми, засвоєння іноземної мови, критичний вік, обсяг часу на вивчення мови, швидкість засвоєння, якість засвоєння

Анотація

razin.ua; orcid: http://orcid.org/0000-0003-3411-9408

 

У статті подано порівняльний аналіз різних груп даних (швидкість та якість засвоєння мови, ефективність засвоєння, залежність від періоду засвоєння, відмінності у засвоєнні між дорослими і дітьми, молодшими і старшими дітьми), отриманих у різних експериментах протягом значного часу. Як випливає з аналізу експериментальних досліджень, існують суперечливі дані щодо існування «критичного віку» для засвоєння іноземної мови та його конкретних меж. Значна частина даних може тлумачитися по-різному. Відмінності між дорослими і дітьми, старшими і молодшими дітьми можна пояснити не лише існуванням «критичного віку», але й іншими причинами. Перевагу старших школярів можна пояснити їхньою кращою памʼяттю, що дозволяє їм засвоювати велику кількість кліше, за допомогою яких вони успішно спілкуються, навіть маючи дуже обмежений запас мовного матеріалу. Загалом, спираючись на наявні дані, навряд чи можна стверджувати, що в житті людини існує якась вікова межа, за якою оволодіння іноземною мовою є неможливим або серйозно ускладненим. Експериментальні дані, хоча і є суперечливими, не дають підстав для однозначного висновку про перевагу будь-якої вікової групи в будь-якому аспекті засвоєння мови. На коротких відтинках дорослі прогресують швидше, але на більш тривалих – діти скорочують розрив і навіть випереджають дорослих. Існує чимало відмінностей у засвоєнні мови дорослими і дітьми, а також між старшими і молодшими дітьми, але ці відмінності, ймовірно, повʼязані не з існуванням «критичного віку», а з іншими факторами, які обговорюються в цій статті. Цілком ймовірно, що дорослі можуть засвоювати мову так само ефективно, як і діти, за умови усунення чинників, що перешкоджають їхньому навчанню (сильна інструментальна та інтегративна мотивація, відсутність несприятливих афективних факторів і т.д.). Однак це припущення потребує подальших досліджень.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Chernovaty, L. (1999). Osnovy teorii pedagogicheskoi grammatiki inostrannogo yazyka [The Basics of the Foreign Language Pedagogical Grammar Theory]. Doctor of Sciences thesis extended abstract. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Ukrainian].

Asher, J., Price, B. (1982). The learning strategy of the Total Physical Response: some age differences. Child-Adult Differences in Second Language Acquisition. Krashen, S., Scarcella, S., Long, M. (Еds.). Rowley: Newbury House, pp. 76–83.

Chernovaty, L. (2016-2022). Pedagogical grammar as the framework of TEFL research. Parts 1-14. Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2022-41-06.

Chondrogianni, V., Marinis, T. (2011). Differential effects of internal and external factors on the development of vocabulary, tense morphology and morpho-syntax in successive bilingual children. Linguistic Approaches to Bilingualism. 1 (3), pp. 318– 345. DOI: https://doi.org/10.1075/lab.1.3.05c ho.

Dulay, H., Burt, M., Krashen, S. (1982). Language Two. N.Y.: Oxford Univ. Press.

Ekstrand, L. (1982). Age and length of residence as variables related to the adjustment of migrant children, with special reference to second language learning. Child-Adult Differences in Second Language Acquisition. Krashen, S., Scarcella, S., Long, M. (Еds.). Rowley: Newbury House, pp. 123–135.

Ellis, R. (1989). Understanding Second Language Acquisition. London: Oxford Univ. Press.

Ervin-Tripp, S. (1974). Is second language learning like the first? TESOL Quarterly. 8, pp. 111–127.

Fathman, A. (1982). The relationship between age and second language productive ability. Child-Adult Differences in Second Language Acquisition. Krashen, S., Scarcella, S., Long, M. (Еds.). Rowley: Newbury House, pp. 115–122.

Hopp, H. (2011). Internal and external factors in the child L2 development of the German determiner phrase. Linguistic Approaches to Bilingualism. 1 (3), pp. 238–264. DOI: https://doi.org/10.1075/lab.1.3.02hop.

Klein, W. (1988). Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge Univ. Press.

Krashen, S. (1982). Principles and Practice in Second Language Acquisition. Oxford: Pergamon.

Krashen, S., Long, M., Scarcella, R. (1979). Age, rate and eventual attainment in second language acquisition. TESOL Quarterly. 13, pp. 573–582.

Krashen, S., Seliger, H., Hartnett, D. (1974). Two studies in second language learning. Kritikon Literarum. 3, pp. 220–228.

Meisel, J.M. (2008). Child second language acquisition or successive first language acquisition? Current Trends in Child Second Language Acquisition: A generative perspective. Haznedar, B., Gavruseva, E. (Еds.). Language Acquisition and Language Disorders. 46, pp. 55–58.

Neufeld, G. (1978). A theoretical perspective on the nature of linguistic aptitude. International Review of Applied Linguistics. 16, pp. 15–26.

Olson, L., Samuels, S. (1982). The relationship between age and accuracy of foreign language pronunciation. Child-Adult Differences in Second Language Acquisition. Krashen, S., Scarcella, S., Long, M. (Еds.). Rowley: Newbury House, pp. 67–75.

Oyama, S. (1982). The sensitive period and comprehension of speech. Child-Adult Differences in Second Language Acquisition. Krashen, S., Scarcella, S., Long, M. (Еds.). Rowley: Newbury House, pp. 39–51.

Paradis, J., Jia, R. (2017). Bilingual childrenʼs long-term outcomes in English as a second language: language environment factors shape individual differences in catching up with monolinguals. Dev Sci. DOI: https://doi.org/10.111/desc.12433.

Patkovski, M. (1980). The sensitive period for the acquisition of syntax in a second language. Language Learning. 30, pp. 449–472.

Rosansky, E. (1975). The critical period for the acquisition of language: some cognitive developmental considerations. Working Papers in Bilingualism. 6, pp. 92–102.

Seliger, H., Krashen, S., Ladefoged, P. (1975). Maturational constraints in the acquisition of a native-like accent in second language learning. Language Sciences. 36, pp. 20–22.

Singleton, D. (1989). Language Acquisition: The Age Factor. Philadelphia: Multilingual Matters Ltd.

Snow, C., Hoefnagel-Hohle, M. (1982). The critical period for language acquisition: Evidence from Second-Language Learning. Child-Adult Differences in Second Language Acquisition. Krashen, S., Scarcella, S., Long M. (Еds.). Rowley: Newbury House, pp. 93–111.

Опубліковано
2023-05-30
Як цитувати
Черноватий, Л. (2023). Педагогічна граматика як фреймове поняття для досліджень у галузі методики навчання іноземних мов. Частина 14. Вік і засвоєння іноземної мови: експериментальні дані. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (42), 154-165. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2023-42-11