Моделі мовного навчання іноземних здобувачів вищої освіти в Україні
Анотація
Метою статті є загальний аналіз особливостей організації мовної підготовки іноземних здобувачів вищої освіти в Україні та систематизація моделей мовного навчання іноземних студентів за роки незалежності країни. Дослідження проводилося в синхронічному та діахронічному аспектах. Про актуальність вивчення запропонованих моделей навчання інофонів свідчать динамічні зміни у питанні мовного курсу розвитку України.
Авторами запропоновано шість робочих моделей мовної організації навчання іноземців у ЗВО України, де мовами навчання є українська й англійська, виступала певний час у східних та південних регіонах російська, разом з тим мовою соціокультурного спілкування не завжди є мова навчання студента. Проаналізовано переваги та недоліки кожної моделі, особливості їх функціонування, забезпеченість навчальними програмами. Описано зміст мовної компетенції, мовленнєвого та професійного складників. Розглянуто моделі навчання інофонів в умовах білінгвізму (з урахуванням позитивної та негативної інтерференції).
Зазначена основна мета навчання української мови здобувачів вищої освіти, що обрали англійську мовою отримання знань з фаху. Ця модель передбачає переорієнтацію змісту компетентностей, що висуваються на перший план (мовної, мовленнєвої, соціокультуорної, міжкультурної).
У статті наведено практичні рекомендації для створення методичного забезпечення навчального процесу в межах різних моделей. Акцентована увага на необхідності інтенсифікації такого роду роботи в умовах підвищення ролі дистанційного навчання та активізації залучення інноваційних методів викладання мови. Запропоновано варіанти вирішення проблем, що виникають під час навчання інофонів української мови як іноземної.
Завантаження
Посилання
Bej, L.B. and Trostynska, O.M. (2009). Peculiarities of Teaching Ukrainian to Foreign Students in the East of Ukraine. Language and culture. 1 (113), Vol. 11, pp. 356–365 [in Ukrainian].
Gladуr, Ya.S. (2008). Vykladannya ukrayinskoyi movy yak drugoyi inozemnoyi u tehnichnomu VNZ: problemy i perspektyvy [Teaching Ukrainian as the second foreign language in a technical university: problems and perspectives]. Bulletin of the Khmelnytskyi National University. 12, pp. 94–97 [in Ukrainian].
Hrebenshchykova, O. (2021). The potential of using creolized texts in teaching languages to foreign students (demonstrated on Internet memes). Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations. 39, pp. 26–41. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2021-39-02 [in Ukrainian].
Hrebenshchykova, O. (2020). Language taboos and ways to overcome them: the practice of working in a foreign audience. Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations. 36, pp. 35–44. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2020-36-03 [in Ukrainian].
Deviczka, A.I. (2013). Doslidzhennya bilingvizmu u lingvistychnomu ta sociolingvistychnomu aspektax [Study of bilingualism in linguistic and sociolinguistic aspects]. Studia Slovakistica: Modern trends in Slavic studies. 13, pp. 26–34 [in Ukrainian].
Zanko, O.V. (2014). Movna adaptaciya studentiv-inozemciv yuridichnih VNZ u biligvistichnomu seredovishi [Language adaptation of foreign students of legal universities in a bi-linguistic environment]. Legal life of modern Ukraine. Vol. 2., pp. 603–605 [in Ukrainian].
Kisil, L.M. (2016). Peculiarities of teaching of Ukrainian professional language for foreign students in conditions of bilingualism. Pedagogy and psychology. 53, pp. 185–191. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.57593 [in Ukrainian].
The Constitution of Ukraine, adopted at the fifth session of the Verkhovna Rada of Ukraine on June 28, 1996. Available at: https://www.president.gov.ua/documents/constitution [Accessed: 17 January 2023] [in Ukrainian].
Kostyuk, S.S. (2018). Approaches and principles of foreign studentsʼ intercultural competences development in the process of Ukrainian language teaching. Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations. 32, pp. 46–50. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2018-32-05 [in Ukrainian].
Masenko, L. (2004). Mova i suspilstvo: Postkolonialnyy vymir [Language and society: postcolonial aspect]. Kyiv [in Ukrainian].
Masenko, L. (2011). Surzhyk: mizh movoyu i yazykom [Surzhyk: between Russian and Ukrainian]. Kyiv: Vydavnychyj dim “Kyyevo-Mogylyanska akademiya” [in Ukrainian].
Matveieva, N.R. (2021). Ukrainian-Russian bilingualism and diglossia in Kyiv modern communicative space. Extended abstract of PhDʼs thesis. Kyiv, Ternopil: Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University [in Ukrainian].
Besters-Dilger, Yuliane (Ed.). (2010). Movna polityka ta movna sytuaciya v Ukrayini: analiz i rekomendaciyi [Language policy and language situation in Ukraine: analysis and recommendations]. Kyiv: National University of Kyiv-Mohyla Academy [in Ukrainian].
On ensuring the functioning of the Ukrainian language as the state language: Law of Ukraine dated April 25, 2019. No. 2704-VIII. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2704-19#Text [Accessed: 17 January 2023] [in Ukrainian].
On education: Law of Ukraine dated September 5, 2017. No 2145-VIII. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [Accessed: 17 January 2023] [in Ukrainian].
Trostinskaya, O.N., Kopylova, E.V., Alekseenko, T.N. (2014). Teaching Russian to foreign non-philology students. Prepodavanie russkogo yazyka inostrannym studentam: teoriya i praktika, tradicii i innovacii [Teaching Russian to foreign students: theory and practice, traditions and innovations]. Ushakova, N.I. (Ed.). Pp. 297–341 [in Russian].
Trostynska, O.M. (2015). Comparative Method in Teaching the Ukrainian Grammar to Russian-speaking Foreigners. Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations. 27, pp. 108–117 [in Ukrainian].
Trostynska, O.M. (2018). Ukrainian language for Russian-speaking foreign students. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Ukrainian].
Uzunov, S. (2014). Language Situation in Ukraine: Bilingualism or Diglosia? Ukrainian linguistics. 1 (44), pp. 81–93 [in Ukrainian].
Ushakova, N.I, Alekseenko, T.M. (2019). The conception of language training of applicants for higher medical education (model 1 – the English-language mode of study). Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations. 34, pp. 219–235. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2019-34-16 [in Ukrainian].
Ushakova, N.I., Dubichynskyj, V.V., Trostynska, O.M. (2011). The Conception of Foreign Studentsʼ Language Training at Ukrainian High School Institutions. Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations. 19, pp. 136–146 [in Ukrainian].
Ushakova, N.I. (2012). Modelling and Experiment in the Creation of the Second Language Manual for Foreign Students. Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations. 21, pp. 167–175 [in Ukrainian].
Ushakova, N.I., Trostynska, O.M., Kushnir, I.M. (2021). Formation and development of methodology of language training for foreign students of a classical university. Part 1. Teaching students of non-linguistic specialties. Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations. 38, pp. 205–235. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2021-38-14 [in Ukrainian].
Ushakova, N.I., Trostynska, O.M., Kushnir, I.M. (2022). Formation and development of the language training methodology for foreign students at classical universities. Part 2. Teaching students of language specialties. Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations. 40, pp. 96–122. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2022-40-07 [in Ukrainian].
Ushakova, N.I., Trostynska, O.M., Kushnir, I.M. (2022). Formation and development of the language training methodology for foreign students at classical universities. Part 3. Teaching the Ukrainian language. Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations. 41, pp. 60–81. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2022-41-04 [in Ukrainian].
Chaban, O.M. (2015). Psycholinguistic component in learning the Russian (Ukrainian) language as a foreign language. Current issues of education and science. Pp. 249–255 [in Ukrainian].