Формування етикету наукового спілкування у науковців-початківців
Анотація
Стаття висвітлює проблему формування мовленнєвого етикету науковця, зокрема етикету наукового спілкування, у дослідників-початківців, які здобувають вищу освіту на другому (магістерському) та третьому (освітньо-науковому) рівнях. Актуальність дослідження зумовлена тим, що для науковців-початківців надважливо володіти компетенціями наукового мовлення, наукового мовленнєвого етикету, корпоративної культури тощо, оскільки саме ці навички під час науково-дослідної роботи допоможуть ефективній комунікації у наукових колах і представленню власних напрацювань та результатів дослідження найбільш якісно.
Метою статтю є аналіз проблеми формування у науковців-початківців культури наукового мовлення для успішної презентації результатів науково-дослідної діяльності та розвитку вмінь мовленнєвого етикету для успішної комунікації в обраній галузі.
Під час наукового пошуку були використані такі методи дослідження: теоретичні (аналізу та синтезу, узагальнення та систематизації інформації наукових джерел з метою зʼясування стану опрацювання порушеної проблеми в педагогічній теорії і практиці), емпіричні (бесіди, опитування, спостереження, аналіз педагогічного досвіду – для розкриття особливостей формування етикету наукового спілкування у здобувачів вищої освіти (науковців-початківців)).
Зазначається, що дисципліни, які вивчають здобувачі вищої освіти зазначених рівнів у Херсонському державному аграрно-економічному університеті, а саме: «Філософія науки» та «Філософія науки та академічна етика», спрямовані на оволодіння необхідними компетентностями для провадження якісної й ефективної наукової діяльності. Розкриваються якості вченого як творчої особистості, яка володіє певним рівнем комунікативної компетентності, вимоги професійної етики, загальні етичні принципи вченого тощо.
Зроблено висновок, що входження до наукового співтовариства для дослідників-початківців є важливим етапом їхнього професійного розвитку, тому вони мають бути готовими до ефективного спілкування під час науково-дослідної діяльності. Саме на викладачів ЗВО покладається відповідальність щодо формування етикету наукового спілкування у науковців-початківців.
Завантаження
Посилання
Code of ethics of the scientist of Ukraine. (2009). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0002550-09#Text [Accessed 07 Sept. 2022] [in Ukrainian].
Kiseljov, M.M. (2012). Meeting Points of Ethics and Science. Science. Religion. Society. No. 2, pp. 30–39. Available at: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/86826/05-Kiselev.pdf? sequence=1 [Accessed 07 Sept. 2022] [in Ukrainian].
Code of honor of the National Technical University of Ukraine “Kyiv Polytechnic Institute”. (2021Available at: https://kpi.ua/code [Accessed 28 Dec. 2022] [in Ukrainian].
The main tasks of the science of ethics. (2010). Osvita.ua. Available at: https://osvita.ua/vnz/reports/culture/10715/ [Accessed 07 Sept. 2022] [in Ukrainian].
Plachynda, T.S. (2020). Philosophy of science (for PhD candidates): a course of lectures. Kropyvnytskyi: Flight Academy of the National Aviation University [in Ukrainian].
Semenog, O.M. (2017). Culture of scientific language: educational and methodological complex. Sumy: A.S. Makarenko Sumy State Pedagogical University [in Ukrainian].