Шляхи інтеграції феномену кліпового мислення в процес навчання іноземної мови у ЗВО

Ключові слова: візуалізація, інтелектуальна карта, інфографіка, кліпове мислення, навчання іноземної мови

Анотація

Статтю присвячено виявленню сутності феномену кліпового мислення студентів як нової когнітивної реальності в сучасному інформаційному середовищі. Підкреслено ключові передумови його виникнення та особливості, проаналізовано основні позитивні та негативні характеристики цього явища. Зʼясовано, що у контексті вивчення іноземних мов феномен «кліповості» мислення може створювати певні труднощі при виділенні головних аспектів у процесі читання довгих науково-технічних текстів, переказу їх змісту, під час навчання монологічного мовлення та певних граматичних тем.

Доведено, що специфіка засвоєння інформації сучасною молоддю має бути врахована в професійній діяльності викладача ЗВО, що вимагає переосмислення освітньої політики та пошуку інноваційних дидактичних засобів. Метод візуалізації визначено одним із підходів, спрямованих на інтеграцію  кліпового мислення в процес навчання іноземних мов, який сприяє швидкому та ефективному засвоєнню матеріалу, підвищенню ефективності навчального процесу з урахуванням особливостей мислення сучасної молоді. При цьому завдання викладача полягає у створенні та використані таких форми візуалізації, які не лише доповнювали б словесну інформацію, але й самі були б носіями інформації, містили елементи проблемності та максимально нівелювали негативні прояви кліповості.

Окреслено основні принципи та напрямки реалізації інфографіки у процесі вивчення іноземної мови в закладах вищої освіти. Зʼясовано, що її використання оптимізує навчальний процес, забезпечує його динамічність та стимулює пізнавальний ефект, сприяє підвищенню мотивації студентів-візуалів та робить навчання більш змістовним.

У статті виокремлено роботу з інтелектуальною картою як ще однією формою візуального представлення інформації, яка сприяє вивченню лексико-граматичного матеріалу, аналізу професійно орієнтованих текстів, упорядкуванню інформації та розвитку творчого мислення студентів. Зазначено, що проблема підготовки викладачів до побудови системи інтерактивного навчання в процесі педагогічної діяльності є перспективним напрямом подальших наукових досліджень.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Bakhtina, H.P. (2011). Informatyzatsiya suspilstva ta problema “klipovogo myslennya” [Informatization of society and the problem of “clip thinking”]. kpi.ua. [online]. Available at: http://kpi.ua/1102-7 [Accessed 15 Jan. 2023] [in Ukrainian].

Berezhneva, I. (2021). Some aspects of using visualization method during teachinga foreign language in a military higher education institution. Current issues of humanities, 35, part 1, pp. 203–208. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/35-1-32 [in Ukrainian].

Hych, H.M. (2016). “Clip” thinking of young people: friend or foe training? Scientific works of Petro Mohyla Black Sea State University complex “Kyiv-Mohyla Academy”]. Pedagogy Series. 257, Vol. 269, pp. 38–42 [in Ukrainian].

Kairo, A. (2017). Functional Art: An Introduction to Infographics and Visualization. Skakun, R. (Ed.). Lviv: Vуdavnytstvo Ukrayinskoho Katolytskoho Universytetu [in Ukrainian].

Sobolieva, S.M. (2019). Clip thinking as a socio-psychological phenomenon and its role in the educational and cognitive activity of students. Theory and Practice of Modern Psychology. 3, Vol. 2, pp. 86–90. DOI: https://doi.org/10.32840/2663-6026.2019.3-2.16 [in Ukrainian].

Udovytska, T.A. (2013) “Clip thinking” of youth: peculiarities of manifestation in the learning process (stating the problem). Higher Education in Ukraine: theoretical and scientific-methodical journal of the Institute of Higher Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. 31, Vol. VIII (50), pp. 407–416 [in Ukrainian].

Rosen, L.D. (2007). Me, My Space, and I. Parenting the Net Generation. New York: Palgrave Macmillan.

Smiciklas, M. (2012). The Power of Infographics: Using Pictures to Communicate and Connect with Your Audience. Indianapolis, IN: Que Biz-Tech.

Toffler, A. (1989). The third wave: The Classic Study of Tomorrow. Westminster, Maryland, USA: Bantam.

Опубліковано
2023-05-30
Як цитувати
Пасічник, О. (2023). Шляхи інтеграції феномену кліпового мислення в процес навчання іноземної мови у ЗВО. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (42), 81-93. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2023-42-06