Навчання майбутніх лікарів використання медичної термінології у профессійному спілкуванні

  • Т. Клочко Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна http://orcid.org/0000-0003-2019-5274
  • А. Ященко Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна http://orcid.org/0000-0003-0048-2348
Ключові слова: комунікація, короткостроковий курс, майбутні лікарі, професійна мовна підготовка, термінологія

Анотація

Потреба в спілкуванні є фундаментальною для людини. Відомо, що спілкування є невідʼємним елементом існування людей, найважливішою умовою повноцінного становлення та розвитку особистості. Сучасна наука розглядає спілкування як обмін інформацією, взаємодію, сприйняття людини людиною. У спілкуванні реалізується вся система ставлень людини до інших людей. Спілкування охоплює різні галузі соціальної взаємодії людей, зокрема професійну. Міжособистісне спілкування, найчастіше діалогове, − неодмінний компонент професійної медичної діяльності. Воно багато в чому визначає стосунки,  що з самого початку складаються між лікарем і його пацієнтом, сприяють встановленню необхідної довіри між ними.

У статті проаналізовано останні публікації, в яких приділялась увага дослідженню питання професійної підготовки майбутніх іноземних лікарів у закладах вищої освіти. Висвітлюється потреба сучасного суспільства у фахівцях високої культури, які володіють професійними комунікативними здібностями, високою адаптивністю та професійною мобільністю. Автори підкреслюють, що сучасна підготовка майбутнього лікаря-іноземця має бути спрямована на навчання ситуативно-контекстуального адекватного використання мовлення як засобу усного та письмового спілкування в усіх сферах професійної діяльності.Професійне мовлення майбутніх медичних працівників – це володіння нормами літературної мови, професійною термінологією та стандартизованими мовленнєвими конструкціями медичного профілю, вміння користуватися мовними засобами відповідно до мети та ситуації спілкування.

Автори також сподіваються, що короткостроковий курс української медичної термінології для іноземних студентів третього курсу медичного факультету, розроблений викладачами кафедри мовної підготовки Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, допоможе студентам оволодіти професійними комунікативними вміннями. Курс розрахований на 20 годин аудиторних практичних занять. Запропонований курс реалізує поставлені завдання у формуванні термінологічної компетентності студентів-медиків, використовує найбільш продуктивні методи навчання, визначає такі етапи роботи з професійною лексикою: 1) презентація нової лексики; 2) автоматизація лексичних навичок; 3) організація повторення, засвоєння учнями лексики і контроль якості вивченого.

Перспективи подальших досліджень автори вбачають у виявленні умов і засобів формування готовності студентів закладів вищої медичної освіти до спілкування; у проектуванні моделі формування культури майбутнього фахівця в умовах професійно орієнтованого спілкування та експериментальній перевірці її ефективності.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Avramenko, N.O. (2019). Preparation of future doctors-foreigners for mastering professional terminology in medical institutions of higher education. Сandidateʼs thesis. Khmelnytskyi: Khmelnytskyi National University. Available at: https://shron1.chtyvo.org.ua/Avramenko_ Nataliia/Pidhotovka_maibutnikh_likariv-inozemtsiv_do_ovolodinnia_profe siinoiu_terminolohiieiu_u_medychnykh_za.pdf? [in Ukrainian].

Aleksieienko, T.M., Vasetska, L.I., Kushnir, I.M. (2019). Teaching the professional dialogue: The doctor and the patient. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Ukrainian].

Akhmedova, N.D, Mamadzhanova, M.R., Buranova, N.Sh. (2018). Professional communication and etiquette of the future doctor. Achievements of Science and Education. 16 (38). Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/professionalnoe-obschenie-i-etiket-budusc hego-vracha [in Russian].

Zolotukhin, H.O., Lytvynenko, N.P., Misnyk, N.V (2001). Fakhova mova medyka [Language of medical professionals]. Kyiv [in Ukrainian].

Alekseenko, T.M., Kushnir, I.M., Manivska, T.Ie., Ushakova, N.I. (2021). Communicative training for foreign students of medical specialties: a textbook for English-medium students. Ushakova, N.I., Alekseenko, T.M. (Eds.). Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Ukrainian].

Kraievska, H.P. (Comp.). (2016). Ukrainska mova yak zasib profesiinoho spilkuvannia medyka (aktualni problemy suchasnoho medychnoho terminoznavstva) [The Ukrainian language as a means of professional communication of a doctor (urgent problems of modern medical terminology)]. Vinnytsia. Available at: https://dspace.vnmu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/422/%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%84..pdf?sequence=1&isAllowed=y [in Ukrainian].

Ushakova, N., Alekseenko, T., Kushnir, I. (2022). Visual aids in teaching Ukrainian as a foreign language. Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations. 40, pp. 80–95. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2022-40-06 [in Ukrainian].

Ushakova, N., Trostynska, O., Kushnir, I. (2022). Formation and development of the language training methodology for foreign students at classical universities. Part 3. Teaching the Ukrainian language. Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations. 41, 60–81. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2022-41-04 [in Ukrainian].

Yukalo, V.Ia. (1977). Kultura movy [Language Culture: a manual for medical students]. Struhanets, L.V. (Ed.). Ternopil [in Ukrainian].

Опубліковано
2023-05-30
Як цитувати
Клочко, Т., & Ященко, А. (2023). Навчання майбутніх лікарів використання медичної термінології у профессійному спілкуванні. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (42), 49-61. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2023-42-04