Становлення і розвиток методики мовної підготовки іноземних студентів класичного университету. Частина 3. Навчання української мови

  • Н. Ушакова Завідувач кафедри мовної підготовки Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна http://orcid.org/0000-0003-4917-7934
  • О. Тростинська Доцент кафедри мовної підготовки Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Харківського національного університету імені В.Н. Каразін http://orcid.org/0000-0002-2999-629X
  • І. Кушнір Доцент кафедри мовної підготовки Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна http://orcid.org/0000-0002-4349-9652
Ключові слова: іноземні здобувачі вищої освіти, класичний університет, українська мова як іноземна

Анотація

Стаття є черговою частиною серії науково-методичних досліджень становлення та розвитку методики мовної підготовки іноземних студентів класичного університету. У попередніх наукових розвідках проаналізовано становлення концептуальних засад мовної підготовки освітніх мігрантів різних профілів навчання, історію, принципи та особливості мовної освіти здобувачів вищої освіти немовних і філологічних спеціальностей на прикладі роботи кафедри мовної підготовки 1 ХНУ імені В.Н. Каразіна.

Частина третя присвячена аналізу проблем і напрацювань кафедри у викладанні української мови як іноземної. Поступовий перехід на викладання державної мови здійснювався з кінця 90-х років ХХ століття. Це вимагало переосмислення методичних підходів і засад, розробки принципів і положень методики викладання української мови як іноземної та навчально-методичного забезпечення освітнього процесу.  

Дослідницьким інструментом статті як частини серії є метод системного аналізу наукового доробку фахівців кафедри щодо лінгвістичних проблем української мови, характеристика дисертаційних досліджень, наукових публікацій, лінгводидактичних напрацювань та їхнього методичного втілення. Висвітлено також основні етапи становлення методичних засад викладання української як іноземної в класичному університеті, оптимальні методи навчання аспектів мови, формування вмінь видів мовленнєвої діяльності, міжкультурного спілкування.

Авторами визначено основні науково-методичні засади та складники організації навчального процесу (зокрема розроблення програми як одного з основних чинників створення методичного та інформаційного забезпечення мовної підготовки іноземних студентів, які навчаються у ЗВО України). Автори статті спиралися на викладену в першій статті серії концепцію мовної освіти іноземців, структуру сучасної освітньої парадигми,  аналіз упливу компетентнісного підходу на створення освітньо-професійних і робочих навчальних програм для іноземних студентів.

Проаналізовано навчально-методичні посібники та підручники з української мови, що забезпечують формування всіх складників комунікативної компетентності освітніх мігрантів під час засвоєння мови в новому соціокультурному оточенні, в академічному просторі українського класичного університету.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Alekseenko, T.M. (2020). Heiminhova tekhnolohiia yak metod formuvannia mizhkulturnoi kompetentnosti studenti-nefilolohiv [Gaming Technology as a Method of Forming Intercultural Competence of Non-philology Students]. Materialy III Mizhnarodnoi naukovo-metodychnoi konferentsii. Mova y spetsialnist: aktualni problemy navchannia inozemtsiv u vyshchomu navchalnomu zakladi [Proceedings of the 3rd International Scientific and Methodological Conference “Language and Speciality: Current issues of teaching foreigners at higher institutions”]. Kharkiv: Kharkiv National University of Radio Electronics, pp. 6–10 [in Ukrainian].

Alekseenko, T.M., Kushnir, I.M. and Ushakova, N.I. (2021). Navchalnyi kompleks z ukrainskoi movy “Paralel” dlia anhlomovnykh studentiv-nefilolohiv [“Parallel” Ukrainian course for English-speaking non-philology students]. [Proceedings of the International Scientific and Methodological Conference “Language education at modern higher institutions”]. Bila Tserkva, pp. 128–132 [in Ukrainian].

Alpatova, O.V. (2016). Obiektyvatsiia poniattia “vykhovannia” u frazeolohii ukrainskoi movy [Objectification of the Concept of “Education” in the Phraseology of the Ukrainian Language]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv [in Ukrainian].

Bej, L.B. (2012). Testovi zavdannia do navchalnoho kompleksu z ukrainskoi movy [Test Assignments for the Ukrainian Language Course]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Ukrainian].

Bej, L.B. and Trostynska, O.M. (2009). Osoblyvosti navchannia ukrainskoi movy inozemnykh studentiv na Skhodi Ukrainy [Peculiarities of Teaching Ukrainian to Foreign Students in the East of Ukraine]. Mova i kultura [Language and culture]. Kyiv, 1 (113), Vol. 11. pp. 356–365 [in Ukrainian].

Bej, L.B. and Trostynska, O.M. (2008). Problemy vykladannia ukrainskoi movy riznym katehoriiam inozemnykh hromadian [Problems of Teaching the Ukrainian Language to Different Categories of Foreign Citizens]. Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity na suchasnomu etapi. Mizhpredmetni zviazky [Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations]. Kharkiv, 12, pp. 48–59 [in Ukrainian].

Vakulenko, K.R. (2021). Oleksa Myshanych – doslidnyk davnoi ukrainskoi literatury [Oleksa Myshanych, a Researcher of Ancient Ukrainian Literature]. Candidate’s thesis. Kharkiv [in Ukrainian].

Trostynska, O.M. and Ushakova, N.I. (Eds.) (2009). Yedyna typova navchalna prohrama z ukrainskoi movy dlia studentiv-inozemtsiv osnovnykh fakultetiv nefilolohichnoho profiliu vyshchykh navchalnykh zakladiv Ukrainy 3–4 rivniv akredytatsii, Ch. 3 [The Unified Typical Study Program of the Ukrainian Language for Foreign Students of the Main Faculties of the Non-philological Profile of Higher Educational Institutions of Ukraine, 3-4 Levels of Accreditation, Part 3]. Kyiv: National Technical University of Ukraine “KPI” [in Ukrainian].

Karpenko, N.O. (2009). Struktura, semantyka i funktsii nepodilnykh diieslivno-imennykovykh spoluk u suchasnii ukrainskii movi [Structure, semantics and functions of indivisible verb-noun compounds in the modern Ukrainian language]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv [in Ukrainian].

Kozhushko, I.A. (2015). Innovatsiini pidkhody ta metody vykladannia ekspres-kursu ukrainskoi movy yak inozemnoi [Innovative Approaches and Methods of Teaching an Express Course of the Ukrainian Language as a Foreign Language]. Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity na suchasnomu etapi. Mizhpredmetni zviazky [Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations]. Kharkiv, 27, pp. 42–50.

Kozhushko, I.A. (2011). Formuvannia kontseptosfery “mobilnyi zviazok” v ukrainskii movnii kartyni svitu [Formation of the Concept Sphere “Mobile Communication” in the Ukrainian Linguistic Picture of the World]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv [in Ukrainian].

Kushnir, I.M. (2020). An Integrative Model of the Methodological System of Teaching the Ukrainian Language to English-speaking Students of Higher Medical Education. Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity na suchasnomu etapi. Mizhpredmetni zviazky [Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations]. Kharkiv, 37, pp. 36–51 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2020-37-03.

Kushnir, I.M. (2020). Communicative Act as a Main Unit of Learning the Ukrainian Language as a Foreign Language. Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity na suchasnomu etapi. Mizhpredmetni zviazky [Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations]. Kharkiv, 36, pp. 131–148 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2020-36-10.

Ushakova, N.I., Alekseenko, T.M., Kushnir, I.M., Manivska, T.Ie. and Petrenko, I.P. (2018). Paralel: Ukrainska mova dlia pochatkivtsiv: Bazovyi kurs [Parallel. Ukrainian Language for Beginners: Basic Course]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Ukrainian].

Ushakova, N.I., Alekseenko, T.M., Kushnir, I.M. and Petrenko, I.P. (2017). Paralel: Ukrainska mova dlia pochatkivtsiv: Vstupnyi kurs [Parallel. Ukrainian Language for Beginners: Introductory Course]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Ukrainian].

Ushakova, N.I., Alekseenko, T.M., Kushnir, I.M. and Petrenko, I.P. (2019). Paralel: Ukrainska mova dlia pochatkivtsiv: Osnovnyi kurs [Parallel. Ukrainian Language for Beginners: Basic Course]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Ukrainian].

Trostynska, O.M. (2011). Ukrainska mova dlia rosiiskomovnykh inozemnykh studentiv [Ukrainian Language for Russian-speaking Foreign Students]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Ukrainian].

Trostynska, O.M., Bej, L.B., Petrov, I.V. and Ushakova, N.I. (2010). Navchalnyi kompleks z ukrainskoi movy dlia inozemtsiv [Ukrainian Course for Foreigners]. Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity na suchasnomu etapi. Mizhpredmetni zviazky [Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations]. Kharkiv, 16, pp. 224–230 [in Ukrainian].

Trostynska, O.M. and Kozhushko, I.A. (2014). Problemy pidhotovky maibutnikh vykladachiv ukrainskoi movy yak inozemnoi [Problems of Training Future Teachers of Ukrainian as a Foreign Language]. Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity na suchasnomu etapi. Mizhpredmetni zviazky [Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations]. Kharkiv, 25, pp. 58–65 [in Ukrainian].

Trostynska, O.M. and Kopylova, O.V. (2018). Grammatical aspect in teaching Ukrainian as a foreign language. Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity na suchasnomu etapi. Mizhpredmetni zviazky [Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations]. Kharkiv, 32, pp. 101–111 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2018-32-09.

Trostynska, O.M. and Petrov, I.V. (2011). Teaching of the Ukrainian Language as a Foreign One: Problems, Search, Perspectives. Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity na suchasnomu etapi. Mizhpredmetni zviazky [Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations]. Kharkiv, 18, pp. 239–249 [in Ukrainian].

Trostynska, O.M. and Ushakova, N.I. (2008). Intehruvannia zmistovoi ta orhanizatsiinoi skladovykh navchannia u modulnii prohrami z ukrainskoi movy dlia inozemnykh studentiv-nefilolohiv [Integration of Content and Organizational Components of Education in a Ukrainian Language Module Program for Foreign Non-philology Students]. Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity na suchasnomu etapi. Mizhpredmetni zviazky [Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations]. Kharkiv, 13, pp. 92–101 [in Ukrainian].

Trostynska, O.M. and Ushakova, N.I. (2009). Sotsialno-kulturnyi aspekt navchalnoi prohramy z ukrainskoi movy dlia inozemnykh studentiv [The Socio-cultural Aspect of the Ukrainian Language Curriculum for Foreign Students]. Mova i kultura [Language and culture]. Kyiv, 11, Vol. 7 (119), pp. 268–275 [in Ukrainian].

Ushakova, N.I. (2011). Pidruchnyk z movy navchannia dlia inozemnykh studentiv yak chynnyk formuvannia efektyvnoho osvitnoho seredovyshcha [A Textbook on the Language of Instruction for Foreign Students as a Factor in the Formation of an Effective Educational Environment]. Problemy suchasnoho pidruchnyka [Problems of the modern textbook]. Kyiv, 11, pp. 451–457 [in Ukrainian].

Ushakova, N.I. (2012). Pidruchnyk z movy navchannia yak zasib realizatsii kontseptsii movnoi pidhotovky inozemtsiv u vyshchykh navchalnykh zakladakh Ukrainy [A Textbook on the Language of Instruction as a Means of Implementing the Concept of Language Training of Foreigners in Higher Educational Institutions of Ukraine]. Problemy suchasnoho pidruchnyka [Problems of the modern textbook]. Kyiv, 12, pp. 730–735 [in Ukrainian].

Ushakova, N.I. (2017). The principles of structuring the content of the modern textbook on a language of study for educational migrants. Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity na suchasnomu etapi. Mizhpredmetni zviazky [Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations]. Kharkiv, 30, pp. 142–155 [in Ukrainian].

Ushakova, N.I. and Alekseenko, T.M. (2019). The conception of language training of applicants for higher medical education (model 1 – the English-language mode of study). Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity na suchasnomu etapi. Mizhpredmetni zviazky [Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations]. Kharkiv, 34, pp. 219–235 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2019-34-16.

Ushakova, N.I. and Alekseenko, T.M. (2020). Model orhanizatsii profesiino oriientovanoi movnoi pidhotovky inozemnykh studentiv-medykiv 2 kursu anhlomovnoi formy navchannia [Model of Organization of Professionally Oriented Language Training of Foreign Medical Students of the 2nd year of the English-language Form of Education]. Metodolohiia ta praktyka linhvistychnoi pidhotovky inozemnykh studentiv [Methodology and Practice of Linguistic Training of Foreign Students]. Vol. 14. Kharkiv: KhNMU, pp. 107–109 [in Ukrainian].

Ushakova, N.I., Alekseenko, T.M. and Kushnir, I.M. (2022). Visual aids in teaching Ukrainian as a foreign language. Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity na suchasnomu etapi. Mizhpredmetni zviazky [Teaching languages at higher educational establishments at the present stage. Intersubject relations]. Kharkiv, 40, pp. 80–95 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2021-40-06

Ushakova, N., Domnich, S., Kushnir, I. and Trostynska, O. (2019). Model pidhotovky inozemnykh zdobuvachiv vyshchoi osvity v Kharkivskomu natsionalnomu universyteti imeni V.N. Karazina [Model of training of foreign students of higher education at V.N. Karazin Kharkiv National University]. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal “Universytety i liderstvo” [International Scientific Journal “Universities and Leadership”], 2 (8), pp. 32–48 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.31874/2520-6702-2019-8-2-32-48

Ushakova, N.I. and Petrov, I.V. (2012). Znaiomtes: Ukraina. Teksty dlia chytannia i rozvytku vmin mizhkulturnoho spilkuvannia [Meet: Ukraine. Texts for Reading and Developing Intercultural Communication Skills]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Ukrainian].

Ushakova, N.I. and Trostynska, O.M. (2014). Vyvchennia ukrainskoi movy studentamy-inozemtsiamy: kontseptualni zasady [Learning of the Ukrainian Language by Foreign Students: Conceptual Foundations]. Teoriia i praktyka vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi [Theory and Practice of Teaching Ukrainian as a Foreign Language]. Lviv, 9, pp. 12–21 [in Ukrainian].

Ushakova N.I., Trostynska O.M., Kopylova O.V. et al. (2017). Ukrainska mova: pidruchnyk dlia inozemnykh studentiv 1 kursu nefilolohichnykh spetsialnostei [Ukrainian language: a textbook for 1st year foreign non-philological students]. Ushakova, N.I. (Ed.). Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Ukrainian].

Ushakova, N., Alekseenko, T., Kushnir, I., Zozulia, I. and Uvarova, T. (2022). Storytelling Technique in Teaching Ukrainian as a Foreign Language Remotely. Theory and Practice in Language Studies, 12(4), pp. 629–638 [in English]. DOI: https://doi.org/10.17507/tpls.1204.02.

Опубліковано
2022-12-30
Як цитувати
Ушакова, Н., Тростинська, О., & Кушнір, І. (2022). Становлення і розвиток методики мовної підготовки іноземних студентів класичного университету. Частина 3. Навчання української мови. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (41), 60-81. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2022-41-04