Використання пісенного матеріалу на уроках української мови як іноземної

  • О. Деньга Кафедра української мови та загального мовознавства Черкаського державного технологічного університету https://orcid.org/0000-0002-8477-8703
  • Т. Ісаєнко Кафедри української мови та загального мовознавства Черкаського державного технологічного університету https://orcid.org/0000-0002-8477-8703
Ключові слова: пісенний матеріал на уроках української як іноземної, сучасні пісні на слова класиків української поезії, українська мова як іноземна

Анотація

У запропонованій статті досліджено особливості використання пісенного матеріалу у процесі формування іншомовної комунікативної компетенції під час навчання української мови як іноземної студентів різних рівнів володіння мовою.
Актуальність статті зумовлена недостатньою кількістю навчальних ресурсів з української мови для іноземних студентів і, водночас, перевіреною ефективністю досліджуваного типу навчального матеріалу, а отже – необхідністю розробки методики його оптимального використання.
Мета – створення методики використання пісенного матеріалу на уроках української мови як іноземної для студентів різних рівнів володіння мовою з фокусом уваги на відомих сучасних піснях. Методи дослідження: критичний аналіз літературних джерел; вивчення та узагальнення позитивного досвіду роботи викладачів; пробне навчання.
Основні результати. У статті подано методичні рекомендації щодо використання пісенного матеріалу на уроках української мови як іноземної для вирішення таких навчальних завдань: використання пісенного матеріалу як фонетичної зарядки і для корекції вимови, використання пісенного матеріалу як мотиватора для вивчення творчості письменників та поетів, використання пісенного матеріалу у навчанні лексичного та граматичного аспектів мови. Запропоновано методику проведення повного уроку для вивчення обраної пісні, а також варіанти використання пісні «Думка» на слова Тараса Григоровича Шевченка на різних етапах вивчення мови. Акцентовано увагу на сучасних піснях, у яких музика покладена на вірші видатних класиків, наведено приклади пісень, рекомендованих для використання на різних етапах навчального процесу.
Висновки. Залучення пісенного матеріалу має низку важливих переваг у практиці викладання української мови іноземцям і дає змогу створити на заняттях середовище, максимально наближене до автентичних умов, зняти психологічні бар’єри, покращити мікроклімат в аудиторії, збільшити можливості іноземних студентів своєчасно та різнобічно ознайомлюватися з українськими традиціями, культурою, адаптувати студентів до мовного узусу, реалізуючи через пісенний матеріал занурення їх в автентичне українське мовне середовище.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

“Dumka” (na slova Tarasa Shevchenka) u vykonanni gurtu “Fata Morgana” [“A Thought” (lyrics by Taras Shevchenko) performed by “Fata Morgana” band]. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=jmynZjUa4Ts [Accessed 28 Aug. 2021] [in Ukrainian].

Polenok, Z.V. (2009).Vykorystannya pisennogo tekstovogo materialu na urokax anglijskoyi movy. [Using a song textual material in English classes]. Inozemni movy [Foreign Languages], Kyiv National Linguistic University. Kyiv: “Lenvit”, 2, pp. 9–11 [in Ukrainian].

Posvystak, Yu.S. (2010). Vykorystannya kazok, virshiv, pisen ta prykazok dlya intensyfikaciyi vyvchennya leksychnogo ta gramatychnogo materialu na urokax anglijskoyi movy.[Using fairy tales, songs and sayings to intensify acquisition of vocabulary and grammar material in English classes]. Kyiv: Centr uchbovoyi literatury, pp. 46 [in Ukrainian].

Stankevych, N.I. (2016). Vzayemopovyazane navchannya vydiv movlennyevoyi diyalnosti v kursi ukrayinskoyi movy yak inozemnoyi: teoretychnyj i praktychnyj aspekty. [Integrated teaching of types of language activity in a course of Ukrainian as a foreign language]. Teoriya i praktyka vykladannya ukrayinskoyi movy yak inozemnoyi: zb. nauk. pracz. [Theory and practice of teaching Ukrainian as a foreign language: Collected scientific works]. 12. Lviv, pp. 232–242 [in Ukrainian].

Bastidas, J.A. (2002). How to Use Songs in the EFL/ESL class. MEXTESOL Journal, 3. Mexico : Mextesol Association, pp. 65-78 [in English].

Gruhn, W. (2013). Kinder brauchen Musik: Musikalit ät bei kleinen Kindern entfalten und fördern. Weinheim: Beltz [in German].

Kast, B., Bimmel, P. and Neuner, G. (2017). Deutschunterricht planen Neu. Ernst Klett Sprachen, p. 28 [in German].

Kress, G., van Leeuwen, Theo. (2001). Multimodal Discourse: The Modes and Media of Contemporary Communication. London: Arnold [in English].

Опубліковано
2021-12-30
Як цитувати
Деньга, О., & Ісаєнко, Т. (2021). Використання пісенного матеріалу на уроках української мови як іноземної. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (39), 42-56. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2021-39-03