Педагогічна граматика як фреймове поняття для досліджень у галузі методики навчання іноземних мов. Частина 9. Роль свідомості у засвоєнні іноземної мови
Анотація
Актуальність даного дослідження пояснюється необхідністю пошуку шляхів підвищення ефективності процесу формування іншомовних граматичних навичок з урахуванням закономірностей цього процесу, а його метою є встановлення ролі свідомості в ньому. Виходячи з аналізу процесів засвоєння рідної (РМ) та іноземної (ІМ) мов, автор доходить висновку, що однією з ключових їхніх відмінностей є ступінь участі актуального усвідомлення засвоюваного матеріалу індивідом. Якщо при засвоєнні РМ формування граматичних механізмів мови відбувається переважно на підсвідомому рівні (без актуального усвідомлення структури засвоюваного матеріалу та дій з його вживання) і паралельно з формуванням мислення, то у випадку оволодіння ІМ в умовах формального навчання в класі ймовірність такого усвідомлення, з огляду на фактор більш високого рівня інтелектуального розвитку учнів, багаторазово зростає, навіть незалежно від методу навчання. Це впливає на стратегії засвоєння. У випадку РМ діти розглядають мову як форму поведінки і намагаються оволодіти нею за допомогою механізмів асиміляції і акомодації, прагнучи пристосуватися до правил виконання мовленнєвої діяльності. У випадку ж оволодіння ІМ в умовах формального навчання в класі, учні можуть розглядати цей процес як інтелектуальне завдання, намагаючись упоратися з ним методами вирішення таких завдань, тобто прагнучи зрозуміти структуру цієї діяльності та здійснюючи пошук правил її реалізації. Різниця в цих підходах до навчання дає підставу розрізняти два різних процеси в оволодінні ІМ: «засвоєння» (імпліцитне, за своїм змістом ідентичне процесу оволодіння РМ, переважно без усвідомлення структури засвоюваної діяльності) і «учіння» (експліцитне, із залученням актуального усвідомлення правил, властивих відповідній мові). Аналіз досліджень порівняльної ефективності «засвоєння» й «учіння» дозволив зробити висновок про суперечливість їх результатів і необхідність додаткового вивчення даної проблеми, в чому і полягає перспектива подальших досліджень.
Завантаження
Посилання
Galperin, P.Ja. (1965). Osnovnye rezultaty issledovanija po probleme formirovanija umstvennyh dejstvij i ponjatij [Main Results of the Research into the Development of Mental Actions and Concepts. Extended abstract of Doctor’s thesis. Moscow: M.V. Lomonosov Moscow State University [in Russian].
Zimnjaja, I.A. (2000). Vvedenie v psiholingvistiku [Introduction into Psycholinguistics]. Moscow: Russian State Humanitarian University [in Russian].
Bihych, O.B. et al. (2013). Metodyka navchannia inozemnykh mov ta kultur: teoriia i praktyka [Methodology of Teaching Foreign Languages and Cultures]. Nikolaieva, S.Yu. (Ed.). Kyiv: Lenvit [in Ukrainian].
Chernovaty, L. (1999). Osnovy teorii pedagogicheskoi grammatiki inostrannogo yazyka [The Basics of the Foreign Language Pedagogical Grammar Theory]. Doctor’s thesis. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].
Bialostock, E. (1982). On the relationship between knowing and using forms. Applied Linguistics. Vol. 3, pp. 181–206 [in English].
Dulay, H., Burt, M. and Krashen, S. (1982). Language Two. New York: Oxford Univ. Press [in English].
Ellis, R. (1989). Understanding Second Language Acquisition. London: Oxford Univ. Press [in English].
Ellis, R. (1992). Instructed Second Language Acquisition. Cambridge, Mass.: Blackwell [in English].
Eşi, Marius-Costel. (2010). The didactic principles and their applications in the didactic activity. Sino-US English Teaching. Vol. 7, N 9, pp. 24–34 [in English].
Fujino, H. (2019). L2 learners’ perceptions of grammar: the case of JFL learners in the UK. The Language Learning Journal. Published Online: 01 Mar. 2019 [in English]. DOI: https:/doi.org/10.1080/ 09571736.2019.1578399.
Gholami, L. and Gholami, J. (2020). Uptake in incidental focus-on-form episodes concerning formulaic language in advanced adult EFL classes. Language Teaching Research. Vol. 24, N 2, pp. 189–219 [in English]. DOI: https:/doi.org/10.1177/1362168818783442.
Greg, K. (1984). Krashen’s Monitor and Occam’s Razor. Applied Linguistics. № 5, pp.79–100 [in English].
Hernández, T.A. (2011). Re-examining the role of explicit instruction and input flood on the acquisition of Spanish discourse markers. Language Teaching Research. Vol. 15, N 2, pp. 159–182 [in English]. DOI: https://doi.org/10.1177/1362168810388694.
Krashen, S. (1981). Second Language Acquisition and Second Language Learning. Cambridge: Prentice Hall [in English].
Krashen, S. (1982). Principles and Practice in Second Language Acquisition. Oxford: Pergamon [in English].
Krashen, S. (2002). The comprehension hypothesis and its rivals. Selected Papers from the Eleventh International Symposium on English Teaching. Fourth Pan-Asian Conference. Taipei: Crane Publishing Company, pp. 395–404 [in English].
Krashen, S. and Pon, P. (1975). An error analysis of an advanced ESL learner: the importance of the Monitor. Working Papers on Bilingualism. Vol. 7, pp. 125–129 [in English].
Leow, R.P. (2018). ISLA: How implicit or how explicit should it be? Theoretical, empirical, and pedagogical/curricular issues. Language Teaching Research. Vol. 23, N 4, pp. 476–493 [in English]. DOI: https://doi.org/10.1177/1362168818776674.
Liamkina, O. and Ryshina-Pankova, M. (2012). Grammar Dilemma: Teaching Grammar as a Resource for Making Meaning. The Modern Language Journal. Vol. 96, N 2, pp. 270–289 [in English]. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-781.2012.01333_1.x.
Liviero, S. (2017). Grammar teaching in secondary school foreign language learning in England: teachers’ reported beliefs and observed practices. The Language Learning Journal. Vol. 45, N 1, pp. 26–50 [in English]. DOI: https://doi.org/10.1080/09571736.2016.1263677.
Marsden, H. and Slabakova, R. (2017). Grammatical meaning and the second language classroom: Introduction. Language Teaching Research. Vol. 23, N 2, pp. 147–157 [in English]. DOI: https://doi.org/10.1177/1362168817752718.
Marton, W. (1990). Some remarks on the anti-pedagogical aspects of Krashen’s theory of second-language acquisition. Studia Anglica Poznaniensia. Vol. 23, pp. 95–110 [in English].
McLaughlin, B. (1978). The Monitor Model: some methodological considerations. Language Learning. Vol. 28, pp. 309–332 [in English].
Mei-Hsing, T. (2018). The effects of explicit instruction on L2 learners’ acquisition of verb–noun collocations. Language Teaching Research. Vol. 24, N 2, pp. 138–146 [in English]. DOI: https://doi.org/10.1177/1362168818795188.
Palmer, H. (1964). The Principles of Language Study. London: Oxford Univ. Press [in English].
Rosansky, E. (1975). The critical period for the acquisition of language: some cognitive developmental considerations. Working Papers in Bilingualism. Vol. 6, pp. 92–102 [in English].
Seliger, H. (1979). On the nature and function of language rules in language teaching. TESOL Quarterly. Vol. 13, pp. 359–369 [in English].
Seliger, H., Krashen, S. and Ladefoged, P. (1975). Maturational constraints in the acquisition of a native-like accent in second language learning. Language Sciences. Vol. 36, pp. 20–22 [in English].
Sharwood Smith, M. (1988). Notions and Functions in a Contrastive Pedagogical Grammar. Rutherford, W. and Sharwood Smith, M. (Eds.). Grammar and Second Language Teaching. Boston: Heinle and Heinle, pp. 156–170 [in English].
Sharwood Smith, M. (2007). Revisiting the role of consciousness with MOGUL. Han, Z. (Ed.). Understanding Second Language Processes. Clevedon: Multilingual Matters, pp. 1–15 [in English].
Strevens, P. (1980). Teaching English as an International Language: from Practice to Principle. Oxford: Pergamon Press [in English].
Umeda, M., Snape, N., Yusa, N. and Wiltshier, J. (2017). The long-term effect of explicit instruction on learners’ knowledge on English articles. Language Teaching Research. Vol. 23, N 2, pp. 179–199 [in English]. DOI: https://doi.org/10.1177/1362168817739648.