Застосування контекстного підходу до викладання англійської мови професійного спрямування у військових закладах вищої освіти

  • В. Риб’як старший викладач кафедри авіаційної англійської мови Харківського національного університету Повітряних Сил імені Івана Кожедуба https://orcid.org/0000-0003-4018-3895
Ключові слова: адаптовані комунікативні вправи, англійська мова професійного спрямування, контекстний підхід, мовна компетенція

Анотація

Стаття присвячена обґрунтуванню доцільності застосування контекстного підходу до викладання англійської мови професійного спрямування у військових закладах вищої освіти. Незважаючи на той факт, що основною вимогою до майбутніх офіцерів Збройних Сил України є володіння англійською мовою на достатньо високому рівні, мовна підготовка вступників дуже часто не є якісною, тому застосування контекстного підходу на заняттях з англійської мови професійного спрямування створює необхідні педагогічні умови, які сприяють не лише формуванню необхідної мовної компетенції за фахом, а також допомагають викладачам вирішити ряд супутніх задач, а саме підвищити мотивацію до вивчення англійської мови, а також розширити сферу навчально-пізнавальних та професійних інтересів. Контекстний підхід передбачає створення на заняттях умов, що максимально наближені до реальних, а також відтворення ситуацій майбутньої професійної діяльності, враховує індивідуальний рівень знань тих, хто навчається, та сприяє залученню емоційного досвіду курсантів та досвіду їхньої попередньої соціальної взаємодії для вирішення практичних завдань. Але навіть найякісніші підручники не можуть урахувати всі зазначені аспекти, тому створення необхідних умов досягається завдяки адаптації навчальних матеріалів у межах контекстного підходу до навчання.

Стаття узагальнює практичний досвід застосування контекстного підходу до викладання англійської мови професійного спрямування та доводить, що використання адаптованих комунікативних вправ створює необхідні умови, за яких курсанти охоче висловлюються засобами англійської мови, використовують свій попередній досвід у ситуаціях, пов’язаних із майбутньою професійною діяльністю, та демонструють готовність працювати в команді для досягнення спільного результату.

Таким чином, використання адаптованих комунікативних вправ у межах контекстного підходу на заняттях з англійської мови професійного спрямування у військових закладах вищої освіти є вимогою часу, оскільки допомагає формуванню необхідної комунікативної компетенції у майбутніх фахівців, створює додаткову мотивацію, залучає курсантів до вирішення завдань, безпосередньо пов’язаних з їхньою майбутньою професією.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Verbitskiy, A.A. (1991). Aktivnoe obuchenie v vyisshey shkole: kontekstnyiy pohod [Active learning in institutions of higher education: contextual approach]. Moscow: Vysshaya shkola [in Russian].

Vyshnevska, K. (2013). Kontekstne navchannia inozemnoi movy yak chynnyk uspishnosti formuvannia profesiinoi kompetentsii maibutnikh fakhivtsiv ekonomichnoho profiliu [Context teaching and learning as a stimulus for forming professional competence of future specialists of economic sphere]. Problemy Pidhotovky Suchasnoho Vchytelia [Issues of preparation of a contemporary teacher], 8 (Part 2), pp. 143–151 [in Ukrainian].

Melnyk, A. (2012). Kontekstne navchannia u protsesi profesiinoho inshomovnoho spilkuvannia studentiv nemovnykh spetsialnostei [Contexual training in the process of professional foreign language communication of non-philological students]. Vytoky Pedahohichnoi Maisternosti. Seriia: Pedahohichni Nauky [The sources of pedagogical skills. Series: Pedagogical studies], vol. 10, pp. 191–196 [in Ukrainian].

Herliand, T. (2015). Osoblyvosti vprovadzhennia tekhnolohii kontekstnoho navchannia u zakladakh profesiino-tekhnichnoi osvity [Features of the introduction of the contextual teaching technology in institutions of vocational education]. Naukovyi visnyk Instytutu profesiino-tekhnichnoi osvity. Profesiina pedahohika [Scientific Bulletin of the Institute of Vocational Education. Professional pedagogy], 10, pp. 84–88 [in Ukrainian].

Kovtun, O.V. Kontekstnyi pidkhid yak metodolohichnyi kontsept formuvannia profesiino-movlennievoi diialnosti maibutnikh aviatsiinykh operatoriv [Contextual approach as a methodological concept of forming professional and language competence of future aviation operatiors]. Available at: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/10673?mode=full [Accessed 30 Aug. 2020] [in Ukrainian].

Rybiak, V. and Koval, A. (2020). Profesiino adaptovani komunikatyvni vpravy na zaniattiakh z anhlomovnoi pidhotovky aviatsiinykh fakhivtsiv [Professionally-related communicative exercises at ESP lessons for aviation specialists]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Current issues of the humanities]. Drohobych: Vydavnychyi dim “Helvetyka”, 31, Vol. 4, pp. 86-93 [in Ukrainian]. DOI: http://doi.org/10.24919/2308-4863.4/31.214303.

Rybiak, V. and Revutska, S. (2020). Kontekstnyi pidkhid do vykladannia anhliiskoi movy profesiinoho spriamuvannia [Contextual approach to teaching English for special purposes]. International scientific and practical conference: Current trends and factors of the development of pedagogical and psychological sciences in Ukraine and EU countries, September 25-26, 2020. Lublin, Poland, Part 2, pp. 173–177 [in Ukrainian]. DOI: http: /doi.org/10.30525/978-9934-588-80-8-2.44.

Berns, R.G. and Erickson, P.M. (2001). Contextual Teaching and Learning: Preparing Students for the New Economy. The Highlight Zone: Research @ Work No. 5. Columbus, OH. Available at: https://files.eric.ed.gov/ fulltext/ ED452376.pdf [Accessed 17 February 2020] [in English].

Perin, D. (2011). Facilitating Student Learning Through Contextualization. Assessment of Evidence Series. CCRC Working Pape,r No. 29. New York: Columbia University. Available at: https://ccrc.tc.columbia.edu/media/k2/ attachments/facilitating-learning-contextualization-working-paper.pdf [Accessed 16 February 2020] [in English].

Sears, S. (2003). Introduction to Contextual Teaching and Learning. Bloomington, Indiana. Available at: http://teacherlink.ed.usu.edu/ yetcres/catalogs/reavis/ 504.pdf [Accessed 05 June 2020] [in English].

Mellor-Clark S. (2005). Campaign. Students’ book 2. Macmillan Publishers Limited [in English].

Опубліковано
2020-12-28
Як цитувати
Риб’як, В. (2020). Застосування контекстного підходу до викладання англійської мови професійного спрямування у військових закладах вищої освіти. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (37), 89-100. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2020-37-07