Окремі аспекти підготовки майбутніх учителів-філологів до формування медіакомпетентності старшокласників

  • В. Пліс старший викладач кафедри методики та практики викладання іноземної мови факультету іноземних мов Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0001-8922-1093
Ключові слова: майбутній учитель-філолог, медіакомпетентність, підготовка, старшокласник, філологічні предмети

Анотація

У статті визначено, що на тлі зростання значущості проблеми формування у школярів духовно-моральних цінностей значно загострюється потреба в підвищенні ефективності викладання філологічних предметів, які мають у цьому плані значний педагогічний потенціал. Як установлено, різні аспекти проблеми викладання в школі філологічних предметів є об’єктом дослідження багатьох українських та зарубіжних науковців, проте сьогодні існує нагальна потреба в з’ясуванні можливостей та перспектив застосування вчителями-філологами у процесі навчання школярів різних видів медіаресурсів, а також у забезпеченні підготовки майбутніх учителів-філологів до формування в учнів медіакомпетентності. Тому метою статті є розкриття окремих аспектів підготовки майбутніх учителів-філологів до формування медіакомпетентності старшокласників.

У публікації проаналізовано різні тлумачення поняття «медіакомпетентність», на цій підставі медіакомпетентість визначено як інтегративну якість людини, що забезпечує її спроможність кваліфіковано й відповідально працювати з медіаресурсами та адекватно використовувати їх у різних життєвих ситуаціях. У статті також виявлено особливості предметів гуманітарного й, зокрема, філологічного циклу, проаналізовано наведену в Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти мету вивчення старшокласниками предметів, що відносяться до освітньої галузі «Мови і літератури». Установлено, що суть та зміст медіакомпетентності значною мірою узгоджується з метою та завданнями вивчення старшокласниками цих предметів. Доведено, що педагогічно грамотне використання медіаресурсів під час викладання гуманітарних предметів у старшій школі забезпечує не тільки ефективне формування медіакомпетентності учнів, але й покращення їхніх навчальних досягнень у вказаній освітній галузі.

У статті зроблено висновок про те, що у вищій школі важливо забезпечити цілеспрямовану підготовку майбутніх учителів-філологів до формування медіакомпетентності старшокласників. Під час здійснення цієї підготовки необхідно забезпечити не тільки засвоєння студентами знань про суть медіакомпетентності та специфіку її розвитку в учнів старшої школи, але й опанування ними вмінь відбору оптимальних завдань для формування цієї компетентності.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Grigoreva, I.V. (2013). Informatsionno-obrazovatelnoe prostranstvo vuza kak faktor formirovanija mediakompetentnosti buduschego pedagoga [Informational and educational university space as a factor in future teachers’ media competence formation]. Candidate’s thesis. Irkutsk: Irkutsk State University, Pedagogical Institute [in Russian].

Derzhavnyj standart bazovoyi i povnoyi zagalnoyi serednoyi osvity (Zatverdzheno Postanovoyu Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid 23 lystopada 2011 r. No. 1392 [State Standard of Basic and Complete Secondary Education (approved by order No. 1392 of November 23, 2011]. Available at: https: //zakon.rada.gov.ua/laws/1392-2011-p,8206#Text [Accessed 1 July 2020] [in Ukrainian].

Kutkina, O.P. (2006). Pedagogicheskie uslovija formirovanija mediakompetentnosti buduschih bibliotechno-informatsionnyh spetsialistov [Pedagogical conditions for forming media competence of future library and information specialists]. Extended abstract of the candidate’s thesis. Barnaul: Altai State Pedagogical University [in Russian].

Lytvyn, A.V. and Robak, V.Y. (2013). Zavdannya mediaosvity v pidgotovci fahivciv. [Tasks of media education in training specialists]. Naukovi zapysky Ternopilskogo nacionalnogo pedagogichnogo universytetu imeni Volodymyra Gnatyuka. Seriya: Pedagogika [Scientific papers of Volodymyr Hnatiuk Ternopil National Pedagogical University, Part “Pedagogy”]. Ternopil, 3, pp. 31–37 [in Ukrainian].

Іvanov, V.F., Voloshenyuk, O.V. and Rіzun, V.V. (Eds.) (2013). Medіaosvіta ta medіagramotnіst [Media education and media literacy]. Kyiv: Centr Vіlnoiyi Presy [in Ukrainian].

Noskova, T. (2011). Mediakompetentnost [Media competence]. Psihologija obschenija. Entsiklopedicheskij slovar [Psychology of communication. Encyclopedia dictionary]. Bodalev, A. (Ed.). Moscow: Kogito-Centr [in Russian].

Serikov, V.V. (1999). Obrazovanie i lichnost. Teorija i praktika proektirovanija pedagogicheskih system [Education and personality. Theory and practice of designing pedagogical systems]. Moscow: Logos [in Russian].

Sulіm, .A. (2011). Medіakompetentnіst jak rezultat uprovadzhennja medіaosvіti [Media competence as a result of media education]. Visnyk Harkivskogo Nacionalnogo universytetu imeni V.N. Karazina. Seriya “Sotsіalnі komunіkatsіi” [Bulletin of V.N. Karazin Kharkiv National University, Part “Social Communication”]. Kharkіv, 3, No. 968, pp. 26–29 [in Ukrainian].

Tkachova, N.O. (2006). Aksiologichnyj pidhid do organizaciyi pedagogichnogo procesu v zagalnoosvitnomu navchalnomu zakladi [Axiological approach to organization of the pedagogical process at secondary school]. Luhansk: Luhansk Taras Shevchenko National University; Kharkiv: Karavela [in Ukrainian].

Fedorov, А.V. Klassifikacija pokazatelej informacionnoj gramotnosti / kompetentnosti lichnosti [Classification of criteria of a person’s informational literacy / competence]. Available at: https: //psyfactor.org/lib/fedorov14.htm [Accessed 8 August 2020] [in Russian].

Sharikov, A.V. (1990) Media obrazovanie: mirovoj i otechestvennyj opyt [Media education: world and domestic experience]. Moscow: NII SO i UK APN SSSR [in Russian].

Shumaeva, S. (2014). Media kompetentnist yak skladova zagalnoyi, mas-medijnoyi prosvity [Media competence as a component of general, mass-media education]. Psyhologopedagogichni problemy silskoyi shkoly [Psychological and Pedagogical Problems of a Rural School]. Issue 48. Available at: http://library.udpu.org.ua/library_files/psuh_pedagog_probl_ silsk_shkolu/16/visnuk_12.pdf [Accessed 10 August 2020] [in Russian].

Опубліковано
2020-12-28
Як цитувати
Пліс, В. (2020). Окремі аспекти підготовки майбутніх учителів-філологів до формування медіакомпетентності старшокласників. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (37), 65-76. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2020-37-05