Синтез сучасних методів навчання іноземної мови як засіб активізації пізнавальної діяльності студентів зво
Анотація
Актуальність та доцільність даної статті зумовлена необхідністю подолання суперечностей між існуючою в практиці вищих навчальних закладів системою професійної підготовки та вимогами суспільства до кваліфікованих спеціалістів, здатних до самоосвіти та самовдосконалення протягом усього свого життя.
Мета статті – теоретичне обґрунтування використання синтезу методів навчання англійської мови, які націлені на активізацію пізнавальної діяльності студентів гуманітарних спеціальностей вищих навчальних закладів.
У викладанні дисциплін у ВНЗ застосовуються методи навчання, що активізують пізнавальну діяльність студентів. З погляду викладання гуманітарних дисциплін, для керування формуванням мислення студентів використовуються методи програмованого, проблемного й інтерактивного (комунікативного) навчання.
Використання програмованого навчання базується на уявленні про двоскладову навчальну діяльність: орієнтовану і виконавчу. Проблемність у процесі навчання передбачає особливу організацію змісту засвоюваних знань, коли вони надаються студентам не в готовому вигляді, а в складі проблемного завдання (питання, завдання, ситуації); розумові дії студента, із пошуку цього змісту і є процесом його засвоєння.
У викладанні дисциплін гуманітарного циклу, зокрема навчанні іноземної мови, методи інтерактивного (комунікативного) навчання розглядаються як головні. Стимулювання пізнавальної активності відбувається в процесі обговорення окремих питань і проблем навчального матеріалу, коли викладач на рівних із студентами бере участь у спільній продуктивній освітній діяльності.
Результати опитування студентів свідчили, що використання синтезу запропонованих методів навчання іноземної мови є однією з провідних умов формування навчально-пізнавальних мотивів у студентів гуманітарних спеціальностей. Активізація мотиваційних компонентів особистості під час організації навчальної діяльності відбувалася через створення умов, які забезпечують суб’єктну позицію студентів на кожному окремому етапі навчального заняття.
Завантаження
Посилання
Buzko, V.L. and Ivanytska, N.A. (2015). Prohramovane navchannya yak osnova dystantsiynoyi osvity v zahalnoosvitniy shkoli [Programmed learning as the basis for distance education in secondary school]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriya: Pedahohichni nauky [Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences], 127, pp. 12–15 [in Ukrainian].
Galperin, P.Ja. (1965). O psihologicheskih osnovah programmirovannogo obuchenija [On the psychological foundations of programmed learning]. Novye issledovanija v pedagogicheskih naukah [New research in educational sciences], Issue ІV. Moscow: Progress [in Russian]
Gebos, A.I. (1986). Psihologija svojstv lichnosti [Psychology of personality traits]. Kishinev: Lumina [in Russian].
Herlun, N. (2006). Problemne navchannya yak zasib formuvannya piznavalnykh tvorchykh zdibnostey uchniv [Problem-based learning as a means of forming students’ cognitive creative abilities]. Dyrektor shkoly [School Director], 27, pp. 33–38 [in Ukrainian].
Dajri, N.G. (1984). Glavnoe usvoit na uroke [The main thing to be learnt at the lesson]. Moscow: Znanie [in Russian].
Zakon Ukrayiny “Pro vyshhu osvitu” [Law of Ukraine “On Higher Education”]. (2014). Vidomosti Verxovnoyi Rady [Verkhovna Rada bulletin]. 2014, 37–38, art. 2004. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/1556-18 [Accessed 17 July 2020] [in Ukrainian].
Zakon Ukrayiny “Pro osvitu” [Law of Ukraine “On Education”]. (2017). Vidomosti Verxovnoyi Rady [Verkhovna Rada bulletin]. 2017, 38–39, art. 380. URL: https: //zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [Accessed 17 July 2020] [in Ukrainian].
Lerner, I.Ja. (1981). Didakticheskaja osnova metodov obuchenija [Didactic basis of teaching methods]. Moscow: Pedagogika [in Russian].
Markova, A.K., Orlov, A.B. and Matis, T.A. (1990). Formirovanie motivacii uchenija [Formation of learning motivation]. Moscow: Prosveshhenie [in Russian].
Matjushin, A.M. (1972). Problemnye situacii v myshlenii i obuchenii [Problematic situations in thinking and learning]. Moscow: Nauka [in Russian].
Talyzina, V.P. (1985). Teoreticheskie osnovy razrabotki modeli specialista [Theoretical foundations of specialist model development]. Moscow: Znanie [in Russian]
Ljaudis, V.Ja. (Ed.). (1989). Formirovanie uchebnoj dejatelnosti studentov [Formation of educational activity of students]. Moscow: MGU [in Russian].
Khomyak, I. (2010). Prohramovane navchannya [Programmed learning]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriya: Filolohiya [Bulletin of Lviv University. Series: Philology], 50, pp. 135–143 [in Ukrainian].
Hruckij, E.A. (1991) Organizacija i provedenie delovyh igr [Organization and carrying out of business games]. Moscow: Pedagogika [in Russian].
Jagupov, V.V. (2002). Pedagogіka [Pedagogy]. Kyiv: Libіd [in Ukrainian].
Yurovchyk, V.H. (2016). Problemne navchannya yak metod orhanizatsiyi navchalnoyi diyalnosti uchniv [Problem-based learning as a method of organizing students’ learning activities]. Pedahohichnyy poshuk [Pedagogical search], 3 (91), pp. 28–29 [in Ukrainian].
Skinner, B.F. (1938). The behaviour of organisms. An experimental approach. New York, pp. 43–54 [in English].