Синтез сучасних методів навчання іноземної мови як засіб активізації пізнавальної діяльності студентів зво

  • Н. Надточій доцент кафедри англійської філології Запорізького національного університету https://orcid.org/0000-0002-7058-6460
  • Г. Шмелькова доцент кафедри ділової комунікації Запорізького національного університету https://orcid.org/0000-0003-2475-3739
Ключові слова: іноземна мова, методи навчання, мотивація, пізнавальна діяльність, студент

Анотація

Актуальність та доцільність даної статті зумовлена необхідністю подолання суперечностей між існуючою в практиці вищих навчальних закладів системою професійної підготовки та вимогами суспільства до кваліфікованих спеціалістів, здатних до самоосвіти та самовдосконалення протягом усього свого життя.

Мета статті – теоретичне обґрунтування використання синтезу методів навчання англійської мови, які націлені на активізацію пізнавальної діяльності студентів гуманітарних спеціальностей вищих навчальних закладів.

У викладанні дисциплін у ВНЗ застосовуються методи навчання, що активізують пізнавальну діяльність студентів. З погляду викладання гуманітарних дисциплін, для керування формуванням мислення студентів використовуються методи програмованого, проблемного й інтерактивного (комунікативного) навчання.

Використання програмованого навчання базується на уявленні про двоскладову навчальну діяльність: орієнтовану і виконавчу. Проблемність у процесі навчання передбачає особливу організацію змісту засвоюваних знань, коли вони надаються студентам не в готовому вигляді, а в складі проблемного завдання (питання, завдання, ситуації); розумові дії студента, із пошуку цього змісту і є процесом його засвоєння.

У викладанні дисциплін гуманітарного циклу, зокрема навчанні іноземної мови, методи інтерактивного (комунікативного) навчання розглядаються як головні. Стимулювання пізнавальної активності відбувається в процесі обговорення окремих питань і проблем навчального матеріалу, коли викладач на рівних із студентами бере участь у спільній продуктивній освітній діяльності.

Результати опитування студентів свідчили, що використання синтезу запропонованих методів навчання іноземної мови є однією з провідних умов формування навчально-пізнавальних мотивів у студентів гуманітарних спеціальностей. Активізація мотиваційних компонентів особистості під час організації навчальної діяльності відбувалася через створення умов, які забезпечують суб’єктну позицію студентів на кожному окремому етапі навчального заняття.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Buzko, V.L. and Ivanytska, N.A. (2015). Prohramovane navchannya yak osnova dystantsiynoyi osvity v zahalnoosvitniy shkoli [Programmed learning as the basis for distance education in secondary school]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriya: Pedahohichni nauky [Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences], 127, pp. 12–15 [in Ukrainian].

Galperin, P.Ja. (1965). O psihologicheskih osnovah programmirovannogo obuchenija [On the psychological foundations of programmed learning]. Novye issledovanija v pedagogicheskih naukah [New research in educational sciences], Issue ІV. Moscow: Progress [in Russian]

Gebos, A.I. (1986). Psihologija svojstv lichnosti [Psychology of personality traits]. Kishinev: Lumina [in Russian].

Herlun, N. (2006). Problemne navchannya yak zasib formuvannya piznavalnykh tvorchykh zdibnostey uchniv [Problem-based learning as a means of forming students’ cognitive creative abilities]. Dyrektor shkoly [School Director], 27, pp. 33–38 [in Ukrainian].

Dajri, N.G. (1984). Glavnoe usvoit na uroke [The main thing to be learnt at the lesson]. Moscow: Znanie [in Russian].

Zakon Ukrayiny “Pro vyshhu osvitu” [Law of Ukraine “On Higher Education”]. (2014). Vidomosti Verxovnoyi Rady [Verkhovna Rada bulletin]. 2014, 37–38, art. 2004. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/1556-18 [Accessed 17 July 2020] [in Ukrainian].

Zakon Ukrayiny “Pro osvitu” [Law of Ukraine “On Education”]. (2017). Vidomosti Verxovnoyi Rady [Verkhovna Rada bulletin]. 2017, 38–39, art. 380. URL: https: //zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [Accessed 17 July 2020] [in Ukrainian].

Lerner, I.Ja. (1981). Didakticheskaja osnova metodov obuchenija [Didactic basis of teaching methods]. Moscow: Pedagogika [in Russian].

Markova, A.K., Orlov, A.B. and Matis, T.A. (1990). Formirovanie motivacii uchenija [Formation of learning motivation]. Moscow: Prosveshhenie [in Russian].

Matjushin, A.M. (1972). Problemnye situacii v myshlenii i obuchenii [Problematic situations in thinking and learning]. Moscow: Nauka [in Russian].

Talyzina, V.P. (1985). Teoreticheskie osnovy razrabotki modeli specialista [Theoretical foundations of specialist model development]. Moscow: Znanie [in Russian]

Ljaudis, V.Ja. (Ed.). (1989). Formirovanie uchebnoj dejatelnosti studentov [Formation of educational activity of students]. Moscow: MGU [in Russian].

Khomyak, I. (2010). Prohramovane navchannya [Programmed learning]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriya: Filolohiya [Bulletin of Lviv University. Series: Philology], 50, pp. 135–143 [in Ukrainian].

Hruckij, E.A. (1991) Organizacija i provedenie delovyh igr [Organization and carrying out of business games]. Moscow: Pedagogika [in Russian].

Jagupov, V.V. (2002). Pedagogіka [Pedagogy]. Kyiv: Libіd [in Ukrainian].

Yurovchyk, V.H. (2016). Problemne navchannya yak metod orhanizatsiyi navchalnoyi diyalnosti uchniv [Problem-based learning as a method of organizing students’ learning activities]. Pedahohichnyy poshuk [Pedagogical search], 3 (91), pp. 28–29 [in Ukrainian].

Skinner, B.F. (1938). The behaviour of organisms. An experimental approach. New York, pp. 43–54 [in English].

Опубліковано
2020-12-28
Як цитувати
Надточій, Н., & Шмелькова, Г. (2020). Синтез сучасних методів навчання іноземної мови як засіб активізації пізнавальної діяльності студентів зво. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (37), 52-64. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2020-37-04