Проблеми визначення комунікативних потреб для формування українськомовної компетенції іноземних студентів закладів вищої освіти України
Анотація
У статті розглядаються основні складники системи комунікативних потреб студентів-іноземців у навчальній діяльності. Одним із першочергових завдань визначення цілей і змісту навчання у вищій школі є виявлення комунікативних потреб іноземних студентів. Це необхідно для створення на цій основі диференційованих програм, що відповідають специфіці регіону, уточнення у світлі результатів такого вивчення вже існуючих програм, змісту підручників і форм презентації навчального матеріалу, закріплення і контролю засвоєних знань, сформованих мовних навичок і вмінь. Слід зауважити, що виявлені реальні комунікативні потреби студентів-першокурсників у навчально-професійній сфері виникають у навчальному процесі в певній послідовності, яка дозволяє побудувати ієрархічну систему вправ, що передбачає поетапний характер формування відповідних навичок і вмінь. Зазначається, що комунікативні потреби мають першорядне значення у формуванні мовної компетенції студентів-іноземців; необхідно комплексно враховувати характер упорядкованості мовної системи загалом, функційних підсистем, актуальних для певного контингенту студентів. Мовна компетенція іноземних студентів повинна відповідати обсягу і характеру комунікативних потреб, що виникають у них у рамках різних сфер діяльності в Україні, бути сформована на основі літературної мови, коли майбутні фахівці, опанувавши ядро системи, закономірно переходять до вивчення специфічних особливостей мовних підсистем. Урахування цього аспекту є важливим для методично обґрунтованого добору матеріалу, що систематизується на основі виявлених комунікативних потреб.
Завантаження
Посилання
Bitehtina, G.A. and Klobukova, L.P. (1986). Kommunikativnye potrebnosti uchashhihsja i problemy formirovanija jazykovoj kompetencii studentov-nefilologov gumanitarnogo profilja [Scientific traditions and new directions in the teaching of the Russian language and literature]. Nauchnye tradiczii i novye napravleniya v prepodavanii russkogo yazyka i literatury [Scientific traditions and new directions in the teaching of the Russian language and literature]. Moscow, pp. 57–65 [in Russian].
Drozdova, I.P. (2013). Formuvannya movnoyi kompetenciyi u studentiv tehnichnih specialnostej vyshhyh navchalnyh zakladiv Shidnoyi Ukrayiny [Formation of language competence in students of technical specialties of higher educational institutions of Eastern Ukraine]. Kharkiv: Vydavnyctvo “NTMT” [in Ukrainian].
Kostomarov, V.G.(2014). Rassuzhdenija o formah teksta v obsshenii [Discussions on the forms of text in communication]. Moscow: Flinta-Nauka [in Russian].
Kozhina, M.N. (1986). O dialogichnosti pismennoj nauchnoj rechi [On the dialogic nature of written scientific speech]. Perm: Perm. un-t [in Russian].
Lahuta, T.M. (2010). Naukovyy styl ukrayinskoyi movy: vydy testovykh zavdan dlya inozemciv [Scientific style of the Ukrainian language: types of tests for foreigners]. Teoriya i praktyka vykladannya ukrayinskoyi movy yak inozemnoyi [Theory and Practice Weekend Ukrainian Language and Foreign Languages]. Lviv: Lviv. nats. un-t im. Ivana Franka, 5, pp. 22–28 [in Ukrainian].
Leontev, A.A. (2010). Jazyk, rech, rechevaja dejatelnost [Language, speech, speech activity]. Moscow: Krasand [in Russian].
Pentilyuk, M.I. (1998). Osoblivosti tehnologiyi uroku movi [Features of language lesson technology]. Dyvoslovo [Wonderword]. 4, pp. 18–20 [in Ukrainian].
Vergasov, V.M. (1985). Aktivizacija poznavatelnoj dejatelnosti studentov v vysshej shkole [Activization of cognitive activity of students in higher education]. Kyiv: Vyshha shkola [in Russian].
Zimnjaja, I.A. (1979). Problemy obuchenija ustnoj rechi [Problems of teaching oral speech]. Sbornik nauchnykh trudov MGPIIYa [Collection of scientific papers MGPII], 137, pp. 3–10 [in Russian].
Zimnjaja, I.A. (1999). Pedagogicheskaja psihologija [Pedagogical Psychology]. Moscow: Logos [in Russian].