Концепція мовної підготовки іноземних здобувачів вищої медичної освіти (модель 1 – англомовна форма навчання)

  • Н. Ушакова докт. пед. наук, професор, завідувач кафедри мовної підготовки 1 Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна (61022, Харків, майдан Свободи, 4) http://orcid.org/0000-0003-4917-7934
  • Т. Алексєєнко старший викладач кафедри мовної підготовки 1 Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна (61022, Харків, майдан Свободи, 4) https://orcid.org/0000-0001-6529-9427
Ключові слова: англомовна форма навчання, іноземні студенти медичних спеціальностей, комунікативні потреби, концепція мовної підготовки, українська мова

Анотація

Статтю присвячено розробленню методичної концепції підготовки з української мови іноземців, які здобувають вищу медичну освіту в Україні. Завдання підготовки інофонів, які навчаються англійською, мають особливості, що визначаються, передусім, специфічними комунікативними потребами зазначеного контингенту. З метою визначення таких потреб проаналізовано підходи освітньої парадигми, що є актуальними для навчання здобувачів вищої медичної освіти. На методологічному рівні парадигми визначено аксіологічний (ціннісний), акмеологічний (професійно орієнтований), освітній (самоосвіти), стратегічний та проблемний підходи. Реалізація соціолінгвістичного рівня забезпечується міжкультурним, комунікативно-когнітивним підходами, підходом ефективного мовного середовища та врахуванням рівня володіння мовою. На лінгводидактичному рівні забезпечується втілення вищеназваних підходів засобами метамови, семіотики, поліграфічного оформлення навчальних матеріалів.Визначено методи та принципи навчання, використання яких забезпечує реалізацію комунікативних потреб інофонів. Головним методом уважаємо свідомо-практичний. Задля визначення комунікативних потреб цільового контингентуздійснено каталогізацію комунікативних ситуацій навчально-професійного спілкування.Схарактеризовано сучасний стан методичної забезпеченості навчального процесу підготовки інофонів з української мови. Результати дослідження дозволили сформулювати методичні рекомендації щодо оптимізації освітнього процесу.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Aleksyeyenko, T.M., Vaseczka, L.I. and Kushnir, I.M. (2019). Profesijne movlennya: Likar – hvoryj [Professional conversation: Doctor – patient]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Ukrainian].

Alekseenko, T.N., Ivanova, T.A. and Manivskaja, T.E. (2008). O sozdanii uchebnogo posobija po grammatike dlja studentov-medikov 1 kursa [About creation grammar manual for 1-st year medical students]. Vykladannja mov u vуshhikh navchal'nуkh zakladakh osvіty na suchasnomu etapі. Mizhpredmetni zvyazky [Present-day Teaching Languages at Higher Educational Institutions. Intersubject Connections]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University, 12, pp. 18–23 [in Russian].

Analitychna dovidka do rezul`tativ skladannya licenzijnyh ispytiv [“Analytical information about License exams results”] [online]. Available at: https://www.testcentr.org.ua/uk/ispyty/dokumenty-i-materialy/analitychni-dovidky [Accessed Feb. 27, 2019] [in Ukrainian].

Bodnaryuk, L. (2017). Specyfika navchannya ukrayinskoyi movy studentiv-inozemciv medychnyh VNZ u grupah z anglijskoyu movoyu vykladannya [Specifics of Teaching Ukrainian Language to Foreign students of Medical HEI in groups with English language of teaching]. Pedagogichni nauky: teoriya, istoriya, innovacijni texnologiyi: naukovyj zhurnal [Pedagogical Sciences: theory, history, innovative technologies: scientific journal]. Sumy: A.S. Makarenko State Pedagogical University, 5 (69), pp. 217–230 [in Ukrainian].

Chirkova, V.M. (2016). Problema vybora uchebno-metodicheskih posobij, ispol'zuemyh pri obuchenii inostrannyh studentov-medikov russkomu jazyku [The Problem of Choice of textbooks for teaching Russian language to Foreign medical students]. Mezhdunarodnyj zhurnal prikladnyh i fundamentalnyh issledovanij [International journal of Applied and Fundamental Research] [online]. 11 (6). Available at: https://applied-research.ru/ru/article/view?id=10757 [Accessed Feb. 27, 2019] [in Russian].

Ivanyshyn, G.Ya. (2013). Navchannya profesijno zoriyentovanogo dialogichnogo movlennya inozemnykh studentiv medychnykh special`nostej u procesi vyvchennya ukrayinskoyi movy [Teaching Professional dialog speaking to Foreign Medical students in the process of Learning Ukrainian Language]. Extended abstract of candidates thesis. Kherson: Kherson State University [in Ukrainian].

Khejlik, V.D. (2011). Formuvannya vmin` logiko-smyslovoyi kompresiyi ta zapysu tekstu rosijskoyu movoyu navchal`noyi lekciyi za fakhom v inozemnykh studentiv medychnogo universytetu [Formation of Foreign Medical students skills of the Specialty lecture Logical-semantic compression and writing in Russian]. Extended abstract of candidates thesis. Kherson: Kherson State University [in Ukrainian].

Lisjuchenko, E.V. (2013). Kommunikativnaja specifika medicinskogo diskursa v processe obuchenija russkomu jazyku inostrannyh studentov [Communicative specific of Medical discourse in Teaching Russian to Foreign students]. Naukovij vіsnik kafedri JuNESKO KNLU. Serіja fіlologіja. Pedagogіka. Psihologіja [Scientific bulletin of KNLU UNESCO department. Series Philology. Pedagogics. Psychology]. Kyiv, 26, pp. 212–215 [in Russian].

Orlova, E.V. (2017). Dialog kak vazhnejshij zhanr rechi dlja studentov-medikov [Dialog as the main genre of speech for Medical students]. Zhanryrechi [Genres of Speech]. 2 (16), pp. 226–234 [in Russian].

Trostinska, O.M. and Ushakova, N.I. (Eds.). (2009). Yedyna typova navchalna programa z ukrayinskoyi movy dlya studentiv-inozemciv osnovnykh fakul'tetiv nefilologichnogo profilyu vyshhykh navchalnykh zakladiv Ukrayiny III – IV rivniv akredytaciyi [Ukrainian Language Common educational Program for Foreign non-philological Students of Ukrainian HEI of III-IV accreditation levels]. Dzyubenko, L.I., Dubychynskyj, V.V., Chezganov, S.A. et al. (Comps.). Kyiv: National Technical University “Kyiv Polytechnical Institute”, p. 3 [in Ukrainian].

Ushakova, N.I. (2009). Uchebnik po jazyku obuchenija dlja inostrannyh studentov v rusle sovremennoj obrazovatelnoj paradigmy [The Second language Manual for Foreign students in the Course of Modern Educational Paradigm]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].

Ushakova, N.I., Aleksyeyenko, T.M., Kushnir, I.M. and Petrenko, I.P. (2017). Paralel. Ukrayinska mova dlya pochatkivciv. Vstupnyj kurs [Parallel. Ukrainian language for Beginners. Introductory course]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Ukrainian].

Ushakova, N.I., Aleksyeyenko, T.M., Kushnir, I.M. and Petrenko, I.P. (2018) Paralel. Ukrayinska mova dlya pochatkivciv. Bazovyj kurs [Parallel. Ukrainian language for Beginners. Basic course]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Ukrainian].

Vaseczka, L.I. and Aleksyeyenko, T.M. (2008). Profesijne spilkuvannya. Posibnyk dlya samostijnoyi roboty dlya inozemnykh studentiv-medykiv (anglomovna forma navchannya) [Professional Communication. Manual for Independent Work for Medical foreign Students (English form of Teaching)]. Zaporizhzhya [in Ukrainian].

Опубліковано
2019-05-30
Як цитувати
Ушакова, Н., & Алексєєнко, Т. (2019). Концепція мовної підготовки іноземних здобувачів вищої медичної освіти (модель 1 – англомовна форма навчання). Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (34), 219-235. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2019-34-16