Дискусійний потенціал жанру есе в навчанні української мови як іноземної
Анотація
У статті порушено проблему можливостей навчальної дискусії у викладанні української мови як іноземної. Схарактеризовано лінгводидактичний потенціал есе як підкреслено суб’єктивного жанру, що спонукає до обговорення, вираження особистісного ставлення доавторської думки. Наголошено, що зразки есеїстичної прози доречні в навчанні української мови майбутніх філологів, істориків, політологів, соціологів, культурологів, мистецтвознавців, оскільки тематичний спектр есеїстики зосереджений саме в цих галузях. Крім того, читання оригінальних, яскравих за стилем текстів есе та їх обговорення сприяє розвитку текстуальної компетентності – головного складника професійної компетентності фахівця-гуманітарія.У статті детально розглянуто есе С. Жадана «Один проти всіх».Синонімічні ряди твору вибудовуються в одну глобальну антитезу: компроміс і боротьба. Аналіз показує, наскільки неоднозначною є проблема, наскільки суб’єктивною є точка зору автора і наскільки це продуктивно для організації обговорення та дискусії за темою.Запитання автора породжують відповіді студентів і нові запитання.Запропоновано план заняття за цим твором і наголошено на важливості для ефективної організації навчальної дискусії особистих рис викладача (вміння відчути інтереси групи, створити позитивний психологічний мікроклімат, зацікавити студентів, викликати на довірливу розмову).Перспективи подальших досліджень полягають у відборі та лінгводидактичному аналізі зразків української есеїстики для використання в навчанні іноземців.
Завантаження
Посилання
Balaklyczkyj, M.A. (2007). Ese yak khudozhno-publicystychnyj zhanr [Essay as an artistic and journalistic genre]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University, pp. 95–96 [in Ukrainian].
Matiyash, B. (2005). Shhos nakshtalt eseyistyky [Something like essay prose]. In: Krytyka [Critics] [online]. 5 (91). Available at: https://krytyka.com/ua/articles/shchos-na-kshtalt-eseyistyky [Accessed Mach 10, 2019] [in Ukrainian].
Shebelist, S.V. (2009). Osoblyvosti rozvytku suchasnoyi ukrayinskoyi eseyistyky v systemi zhurnalistskyx zhanriv [The development of contemporary Ukrainian essay in the system of journalistic genres]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Taras Shevchenko Kyiv National University [in Ukrainian].
Shebelist, S. (2013). Ryabchuk M.: Esej mozhe buty pro shho zavgodno, ne maye ly`sh prava buty nudnym i banalny`m [Ryabchuk M.: Essay can be about anything, but it just donot have to be boring and banal]. In: Zaxid.net. [online]. Available at: //zaxid.net/ryabchuk_esey_mozhe_ buti_pro_shho_zavgodno_ne_maye_lish_prava_buti_nudnim_i_banalnim_n1296260 [Accessed March 10, 2019] [in Ukrainian].
Shherbakova, I. and Plotkina, E. (1974). Jesse. Nekotorye voprosy zhanra [Essay. Some questions of the genre]. Problemy stilja i zhanra v sovetskoj literature [Problems of style and genre in Soviet literature]. Sverdlovsk: Sverdlovsk State University, pp. 102–123 [in Russian].
Shvecz, G.D. (2018). Vykorystannya tekstiv suchasnoyi eseyistyky v navchanni ukrayinskoyi movy inozemnykh studentiv gumanitarnykh specialnostej [Modern essays in the teaching Ukrainian as foreign language (for students of humanities)]. Studia Wschodniosłowiańskie [East Slavonic Studies]. Bialystok: University of Bialystok, 18, pp. 261–285 [in Ukrainian].
Shvecz, G.D. (2006). Eseyistyka Vasylya Barky: zhanrova specyfika ta problematyka [The Vasil Barka’s essay prose: the genre specific and problems]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Taras Shevchenko Kyiv National University [in Ukrainian].
Shvecz, G.D. (2017). Ese yak vyd roboty z rozvytku navychok pysmovogo movlennya inozemnykh studentiv-gumanitariyiv [Essay as a kind of work on the development of writing skills for foreign students of humanities]. In: Respublikanskija Kupalawskija chytanni [Republican Kupalovsky reading]. Grodna: JurSaPryntpp, pp. 315–319 [in Ukrainian].
Shvecz, G.D. (2016) Tekstova osnova navchannya ukrayinskoyi movy inozemnykh studentiv-gumanitariyiv [Text-based teaching Ukrainian to foreign students of the humanities]. In: Pedagogichnyj almanakh [Pedagogical almanac]. Kherson: Kherson Academy of Continuous Education, 30, pp. 55–61 [in Ukrainian].
Toptygina, N.M. (2004). Navchannya dyskusiyi na materiali khudozhnikh tekstiv u procesi vyvchennya anglijskoyi yak drugoyi inozemnoyi movy [Teaching the discussion on the material of artistic texts in the process of studying English as a second foreign language]. Сandidate’s thesis. Kyiv: Kyiv National Linguistic University [in Ukrainian].
Zhadan, S. (2015). Odynproty vsikh [One against all]. Zhadan, S. and Bodnar, M. Koly spade speka. Brykolazh [When the heat goes down. Bricolage]. Ivano-Frankivsk: Lileya – NV, pp. 95–96 [in Ukrainian].
Zozulya, I., Prysyazhna, O. and Solodar, L. (2014). Osnovni suchasni metody vykladannya ukrayinskoyi movy yak inozemnoyi (dosvid vykladachiv kafedry movoznavstva Vinnyczkogo nacionalnogo tekhnichnogo universytetu) [The main current methods of teaching Ukrainian as a foreign language (eхperience of lectures of the faculty of linguistics of Vinnytskyy National Technical University)]. Teoriya i praktyka vykladannya ukrayinskoyi movy yak inozemnoyi [Theory and practice of teaching Ukrainian as a foreign language]. Lviv: I. Franko Lviv National University, 9, pp. 22–27 [in Ukrainian].
Zykova, E. (1980). “Opyty” Mishelja Montenja i problema zarozhdenija zhanra jesse [“Essays” by Michel Montaigne and the problem of the origin of the essay genre]. Filologicheskie nauki [Philology studies], 4, pp. 14–22 [in Russian].