Комунікативний тренінг як засіб формування готовності мовної особистості до мовленнєвої взаємодії

  • Т. Лагута доцент кафедри мовної підготовки 2 Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна (61022, Харків, майдан Свободи, 4) http://orcid.org/0000-0002-7617-8038
  • О. Вержанська доцент кафедри мовної підготовки 2 Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна (61022, Харків, майдан Свободи, 4) http://orcid.org/0009-0004-8241-3761
Ключові слова: інофон, комплімент, комунікативний тренінг, мовленнєва взаємодія, мовна особистість, українська мова як іноземна

Анотація

Стаття присвячена комунікативному тренінгу як засобу формування готовності мовної особистості до мовленнєвої взаємодії. Завдяки цьому засобу формується готовність інофона до спілкування в українському культурному середовищі. Описано етапи організації навчання спілкування. Сформульовано висновок про те, що тренінг є ефективним для розвитку готовності до комунікації, сприяє поглибленню й застосуванню знань студентів про національно-культурні особливості нерідної країни. Зазначений засіб навчання розвиває навички позитивного соціального контакту, навчає досягати емоційного комфорту. Розглянуто етапи комунікативного тренінгу з роботи над жанром компліменту. Комунікативний тренінг складається з таких етапів: постановка завдання; актуалізація мовленнєвого досвіду студентів; формування уявлення інофонів про сценарії української етикетної взаємодії, ознайомлення з етикетними формами, що функціонують в українській культурі, із поширеними стратегіями й тактиками мовленнєвої поведінки в різноманітних етикетних ситуаціях; розпізнавання та аналіз етикетних формул в автентичних текстах; тренування вміння правильної мовленнєвої поведінки; рефлексія. Наведено приклади найпоширеніших українських компліментів. В українському мовленнєвому етикеті найбільш поширеними є такі типи компліментів, як комплімент зовнішньому вигляду, комплімент фізичним, внутрішнім, професійним якостям людини, комплімент віку, комплімент родичам і друзям, комплімент помешканню та предметам побуту. В українському побутовому та професійному мовленні завжди присутній комплімент, що є ефективним засобом установлення й підтримання гарних стосунків.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Azimov, E.G. and Schukin, A.N. (2009). Novyiy slovar metodicheskih terminov i ponyatiy (teoriya i praktika obucheniya yazyikam) [A New Dictionary of Methodological Terms and Concepts (theory and practice of teaching languages)]. M.: IKAR Publishing House [in Russian].

Bogdan, S. (1998). Movny etiket ukraintsіv: tradition і sisachasnіst [Language etiquette of the Ukrainians: traditions and modernity]. K.: “Rіdna Mova” [in Ukrainian].

Burnard, F. (2002). Trening mezhlichnostnogo vzaimodeystviya [Training interpersonal interaction]. Saint Petersburg: Peter [in Russian].

Krovitska, O. (2005). Ukrainska leksykohrafiia: teoriia i praktyka [Ukrainian lexicography: theory and practice]. Lviv [in Ukrainian].

Ovchinnikova, I.S. and Kobzeva, N.A. (2015). Trening kak tehnologiya aktivnogo obucheniya [Training as a technology of active teaching/learning]. Molodoy uchenyiy [Young scientist], 10, pp. 1239−1241 [in Russian].

Shulga, I. (2016). Treninh iz inozemnoi movy profesiinoho spriamuvannia dlia studentiv i kursu nemovnykh spetsialnostei [Professional language training from the foreign language for undergraduate students in non-language specialties]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 5 (59), pp. 244−252 [in Ukrainian].

Sidorov, S.V. Trening kak forma aktivnogo obucheniya [Training as a form of active learning]. Sayt pedagoga-issledovatelya [The site of the teacher-researcher]. Available at: http://si-sv.com/publ/14–1-0–387 [Accessed April 15, 2019] [in Russian].

Zakharova G.I. (2008). Teoriya i metodika psihologicheskogo treninga [Theory and methods of psychological training]. Available at: http://myakushkin.ru/pdf/THEORY_AND_METHODS_OF_PSYCHOLOGICAL_TRAINING.pdf [Accessed April 15, 2019] [in Russian].

Zubec, N. (2015). Prahmatyka komplimentnoho aktu movlennia [Pragmatics of a complimenting speech]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu [Scientific Bulletin of Kherson State University], 22, pp. 142–147 [in Ukrainian].

Опубліковано
2019-05-30
Як цитувати
Лагута, Т., & Вержанська, О. (2019). Комунікативний тренінг як засіб формування готовності мовної особистості до мовленнєвої взаємодії. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (34), 108-120. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2019-34-08