Сучасна лінгводидактика української мови як іноземної: досягнення, проблеми, перспективи

  • І. Кушнір доцент кафедри мовної підготовки 1 Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна (61022, Харків, майдан Свободи, 4) http://orcid.org/0000-0002-4349-9652
Ключові слова: здобувачі вищої освіти, лінгводидактична парадигма, українська мова як іноземна

Анотація

Автором досліджено становлення порівняно молодої галузі педагогічної науки – лінгводидактики української мови як іноземної, напрями розвитку якої задаються вимогами сучасного суспільства до результатів вищої освіти та комунікативними потребами контингентів освітніх мігрантів. У статті розглядаються координаційні заходи, які могли б забезпечити швидке вдосконалення цієї науки; виокремлено чинники розвитку методики викладання української мови як іноземної; описано сучасну лінгвометодичну парадигму та результати мовної освіти іноземців у закладах вищої освіти України. Серед здобутків лінгводидактики української мови як іноземної можна відзначити такі: виокремлення різних контингентів іноземних студентів українських ЗВО залежно від їхніх комунікативних потреб; визначення структури сучасної лінгвометодичної парадигми та визначення основних характеристик найбільш актуальних підходів і принципів до навчання української мови як іноземної, реалізація системи методів і прийомів навчання української мови різних контингентів іноземних студентів у певній кількості навчальних посібників. Значний теоретичний і практичний здобуток лінгводидактики у сфері української як іноземної потребує термінового оновлення у зв'язку зі значним скороченням аудиторних годин і збільшенням обсягів самостійної роботи студентів. Незважаючи на зазначені досягнення у розвитку методики викладання української мови як іноземної, існує ряд проблем, пов'язаних із відсутністю загальнодержавних регуляторних механізмів мовної освіти іноземців. У статті запропоновано низку методологічних та організаційних дій, які вплинуть на розвиток лінгводидактики української мови як іноземної. Перспективою подальших досліджень є розробка системи підходів із упровадженням принципу інтенсифікації на всіх рівнях мобільної плюралістичної моделі навчання української мови різних контингентів іноземних здобувачів закладів вищої освіти України.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Bakum, Z.P. (2010). Ukrayinska mova yak inozemna: lingvodydaktychni problemy [Ukrainian as a foreign language: linguodidactic problems]. Filologichni studiyi [Philological Studies], 5, pp. 226–232 [in Ukrainian].

Bej, L.B. and Trostynska, O.M. (2008). Problemy vykladannya ukrayinskoyi movy riznym kategoriyam inozemnyh studentiv [Problems of teaching the Ukrainian language for different categories of foreign students]. Vykladannya mov u vyshhyh navchalnyh zakladah osvity na suchasnomu etapi. Mizhpredmetni zvyazky [Teaching languages in higher educational institutions at the present stage. Intersubjects relationships], 12, pp. 42–49 [in Ukrainian].

Golub, N.B. (2015). Pidрody do navchannya ukrayinskoyi movy v osnovnij shkoli [Approaches to teaching Ukrainian at the primary school]. Ukrayinska mova i literatura v shkoli [Ukrainian language and literature at school], 3, pp. 2–10 [in Ukrainian].

Kuz, G. (2011). Speczkurs “Metodyka vykladannya ukrayinskoyi movy yak inozemnoyi” u systemi kompleksnoyi navchalno-metodychnoyi pidgotovky vykladacha ukrayinskoyi movy [Special course “Methodology of teaching Ukrainian as a foreign language” in the system of complex teaching and methodical preparation of the Ukrainian language teacher]. Teoriya i praktyka vykladannya ukrayinskoyi movy yak inozemnoyi [Theory and practice of teaching Ukrainian as a foreign language], 6, pp. 57–63 [in Ukrainian].

Mazuryk, D. (2014). Pro koncepciyu movnoyi osvity inozemciv u vyshhyh navchalnyh zakladah Ukrayiny [About the Concept of Language Education of Foreigners in Higher Educational Institutions of Ukraine]. Teoriya i praktyka vykladannya ukrayinskoyi movy yak inozemnoyi [Theory and practice of teaching Ukrainian as a foreign language], 10, pp. 3–7 [in Ukrainian].

Nakaz MON № 997 vid 18.08.2016 roku “Pro vyznannya takym, shho vtratyv chynnist, nakazu Ministerstva osvity i nauky Ukrayiny vid 04 kvitnya 2006 roku № 260” [By Order of the Ministry of Education and Science 997 dated August 18, 2016 “On the recognition of the invalidity by the order 260 of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated April 04, 2006”]. (2016). Available at: http://ru.osvita.ua/ legislation/Vishya_osvita/52124/ [Accessed March 15, 2019] [in Ukrainian].

Palamar, L.M. (1997). Lingvodydaktychni osnovy formuvannya ukrayinomovnoyi osoby`stosti [Lingvodidactic basis for the formation of a Ukrainian-speaking personality]. Kyiv [in Ukrainian].

Pentylyuk, M.I. (2013). Kognityvno-komunikatyvna model udoskonalennya profesijnoyi kulturomovnoyi kompetentnosti studentiv filologichnogo profilyu [Cognitive-communicative model of perfection of professional cultural competence of students of the philological profile]. Naukovi zapysky. Seriya “Filologichna” [Scientific notes. Series “Philological”], 40, pp. 160–165 [in Ukrainian].

Proekt. Udoskonalenyj standart. Ukrayins`ka mova yak inozemna. Rivni zagalnogo volodinnya ta diagnostyka [Project. Enhanced standard. Ukrainian as a foreign language. Levels of general possession and diagnostics]. (2016). Available at: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-do-gromadskogo-obgovorennya-derzhavnij-standart-z-ukrayinskoyi-movi-yak-inozemnoyi [Accessed September 2, 2018] [in Ukrainian].

Shvecz, G.D. (2013). Stanovlennya metodyky vykladannya ukrayinskoyi movy yak inozemnoyi [Development of the methodology of teaching Ukrainian as a foreign language]. Problemy suchasnoyi pedagogichnoyi osvity. Ser.: Pedagogika i psyxologiya [Problems of modern pedagogical education. Ser.: Pedagogy and psychology]. Yalta, 39, ch. 4, pp. 361–370 [in Ukrainian].

Sokil, B.I. (2007). Metody vyvchennya ukrayinskoyi movy yak inozemnoyi ta yih xarakterystyka [Methods of studying the Ukrainian language as a foreign language and their characteristics]. Teoriya i praktyka vykladannya ukrayinskoyi movy yak inozemnoyi [Theory and practice of teaching Ukrainian as a foreign language]. Lviv, 2, pp. 14–18 [in Ukrainian].

Turkevych, O.V. (2012). Metodyka vykladannya ukrayinskoyi movy yak inozemnoyi: systemna organizaciya terminiv [Methodology of teaching Ukrainian as a foreign language: systematic organization of terms]. Visnyk nacionalnogo universytetu “Lvivska politehnika” [Bulletin of the National University “Lviv Polytechnic”], 733, pp. 223–227 [in Ukrainian].

Ukrayinska mova yak inozemna. Prymirna programa navchalnoyi pidgotovky faxivciv drugogo (magisterskogo) rivnya vyshhoyi osvity [Ukrainian as a foreign language. An apprenticeship program for the training of specialists of the second (master’s) level of higher education]. (2017). Kyiv [in Ukrainian].

Ushakova, N.I. (2009). Uchebnik po jazyku obuchenija dlja inostrannyh studentov v rusle sovremennoj obrazovatel'noj paradigmy (Teorija i praktika sozdanija uchebnika dlja inostrannyh studentov vuzov Ukrainy) [Textbook on the language of education for foreign students in the context of a modern educational paradigm (Theory and practice of creating a textbook for foreign students at universities of Ukraine)]. Kharkiv [in Russian].

Ushakova, N.I. (2017). Formirovanie u obrazovatelnyh migrantov umenij samostojatelnoj dejatelnosti sredstvami uchebnika po jazyku obuchenija [Formation of skills of independent activity by educational migrants through the means of the textbook on the language of instruction]. Akademicheskaja adaptacija obrazovatelnyh migrantov v strane obuchenija [Academic adaptation of educational migrants in the country of study]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University, pp. 92–104 [in Russian].

Ushakova, N.I. and Trostynska, O.M. (2014). Vyvchennya ukrayinskoyi movy studentamy inozemcyamy: konceptualni zasady [Studying the Ukrainian Language by Students Foreigners: Conceptual Foundations]. Teoriya i praktyka vykladannya ukrayinskoyi movy yak inozemnoyi [Theory and practice of teaching Ukrainian as a foreign language], 9, pp. 12–21 [in Ukrainian].

Yedyna typova navchalna programa z ukrayinskoyi movy dlya studentiv-inozemciv osnovnyh fakultetiv nefilologichnogo profilyu vyshhyh navchalnyh zakladiv Ukrayiny III–IV rivniv akredytaciyi. [The unified typical Ukrainian language curriculum for foreign students of the main faculties of the non-philological profile at higher educational institutions of Ukraine of III-IV accreditation levels. (2009). Trostynska, O.M., Ushakova, N.I. (Eds.). Kyiv, ch. 3 [in Ukrainian].

Zagalnoyevropejski rekomendaciyi z movnoyi osvity: vyvchennya, vykladannya, ocinyuvannya [European recommendations on the linguistic education: study, teaching, evaluation]. (2003). Nikolayev S.Yu. (Ed.). Kyiv [in Ukrainian].

Zajchenko, N.F. and Vorobjova, S.A. (1995). Navchalni minimumy z ukrayinskoyi i rosijskoyi mov dlya inozemciv [Educational minimum on Ukrainian and Russian for foreigners]. Kyiv [in Ukrainian].

Опубліковано
2019-05-30
Як цитувати
Кушнір, І. (2019). Сучасна лінгводидактика української мови як іноземної: досягнення, проблеми, перспективи. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (34), 93-107. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2019-34-07