Класифікаційний опис апарату та системи вправ у навчанні студентів-іноземців мови спеціальності (рівні А2 – В1, В1+)

  • Л. Дубинина доцент кафедри російської мови підготовчого факультету Московського автомобільно-дорожнього державного технічного університету (Росія, Москва, пр. Ленінський, 64) http://orcid.org/0000-0001-8062-3045
  • Т. Манивская старший викладач кафедри мовної підготовки 1 Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна (61022, Харків, майдан Свободи, 4) http://orcid.org/0000-0003-2848-8733
Ключові слова: апарат, класифікація вправ, комунікативна компетенція, переваги класифікації, система завдань

Анотація

У цій статті розглядаються існуючі види класифікації системи вправ із формування комунікативної компетенції студентів-іноземців, які вивчають російську мову, Аналізуються різні класифікації вправ у методиці викладання російської мови іноземним студентам, а також описується динаміка зміни цих класифікацій. Прагнення методистів системно представити безліч вправ у всіх видах мовленнєвої діяльності і розуміння того, що формування умінь у кожному з них має свою специфіку, підняло питання про можливість / неможливість побудови єдиної класифікації вправ. Пропонується новий підхід до відбору й подання основних засобів навчання (вправ), включених у навчальний процес підготовчого факультету (рівні А-2 і В-1) для оволодіння мовою спеціальності. Д. Ізаренківметодичнообґрунтував чіткі ознаки розмежування понять «апарат вправ» і «система вправ».Методист класифікував вправи залежно від механізму сприйняття й пам’яті, визначивпоняття «метатема» й виокремив найбільш частотніметатеми. У статті доводиться актуальність і перспективність цього відбору й можливість його використання під час створення посібників для навчання російської мови іноземних студентів. Описуються переваги цієї класифікації. Аналізуються приклади побудови підручників із використанням різних систем вправ.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Borisova, L.N. and Dubinina, L.L. (2017). Jazuk specialnosti. Mediko-biologicheskiy profil. Nachalnuy etap: ucheb. posobie po russkomu yazuku dlya inostrannuh uchaschihcya [Professional language. Medico-biological profile. Elementary. Textbook in Russian Language for foreign students]. Moscow: MAHI [in Russian].

Borisova, L.N. (2013). Nauchnyi stil rechi: medico-biologicheskiy profil (basovyi (A2, pervyi (B1) uroven [Scientific style of speech: medico-biological profile (basic (A2), first (B1 level)]. Belgorod: “BelSU” [in Russian].

Dorzhieva, S.B. and Tumakova, N.A. (2015). Sistema uprazhneniy dlja razvitija umeniy dialogocheskoy rechi: obzchaja haracteristika [System of exercises for developing dialogic: general characteristics]. Molodoy uchenyi [Young scientist]. Moscow, 11, pp. 1340–1342 [in Russian].

Dubinina, L.L. (2014). Osnovnye funkcionalnye raznovidnosti specialnyh uchebnyh tecstov [Basic functional varieties of special texts]. Mezhdunarodnoe obrazovanie i sotrudnichestvo [International education and progress]. Moscow, pp. 20–26 [in Russian].

Dubinina, L.L. (2014). Raznovidnosti monologicheskih vyskazuvaniy na materiael specialnyh uchebnyh tekstov i kompleksy zadaniy po formirovaniju umeniu ih producirovanija [Varieties of monologues on the material of special texts and tasks complex in formation skills of their production]. Mezhdunarodnoe obrazovanie i sotrudnichestv [International education and progress]. Moscow, pp. 20–26 [in Russian].

Izarenkov, D.I. (1993). Metatemnyy podhod k otboru i opisanijy predmetnogo komponenta kommunikativnoi kompetencii [Metatheme approach to selection and description of the communicative competence subject component]. Osnovnue tendencii v organizacii i soderzhanii uchebnogo processa na nachalnom i srednem etapah [Basic tendencies in organization and content of educational process at the elementary and intermediate stages]. Moscow: RUP, pp.77–85 [in Russian].

Izarenkov, D.I. (1994). Apparat uprazhneniy v cictemnom opicanii [Exercises apparatus in the system description]. Russkiy yazuk za rubezhom [Russian language adroad]. Moscow, 1, pp.77–85 [in Russian].

Izarenkov, D.I. (1995). Lingvametodicheskja interpretacia uchebnogo teksta [Linguamethodical interpretation of the text]. Russkiy yazuk za rubezhom [Russian language adroad]. Moscow, 1, pp. 55–62 [in Russian].

Lapidus, B.A. (1979). Tipologija uprazhneniy diskussija prodolzhaetcja Inostrannye yazyki v vysshey shkole. [Foreign languages in high school]. Moscow, pp. 24–38 [in Russian].

Mirolyubov, A.A. (1973). Razrabotka teoreticheskih voprosov sistemu uprazhneniy v sovetskoy metodike obuchenija inostrannum jazukam [Developing of theoretical issues of the exercises system in soviet methods of teaching foreign languages]. Actualnue voprosu obucheniya inostrannum yazukam v shkole [Actual issues of teaching foreign languages at school]. Moscow [in Russian].

Motina, E.I. (1988). Jazuk i specialnost: lingvisticheskie osnovy obuchenija russkomu jazuku studentov-nefilologov [Language and speciality: linguistic basics of teaching Russian for non-philologists]. Moscow, pp. 36–58 [in Russian].

Muhammad, L.P. (2003). Integrativnaja model obuchenija receptivyum vidam rechevoi dejatelnosti studentov-nefilologov (nachalnyy i sredniy etapy obuchenija) [Intergartive Model of teaching receprive types of speech activity non philologists (initial and middle stages of study)]. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow [in Russian].

Passov, E.I. (1989). Osnovy kommunikativnoy metodiki obuchenija inojazuchnomu obscheniju [Basics of communicative methods of teaching foreign language communication]. Moscow. [in Russian].

Passov, E.I. (2010). Osnovy kommunikativnoi teoriii i technologii inojazuchnogoj: metodicheskoe posobie dlja prepodavanteley russkogo jazuka kak inostrannogo [Basics of communicative theory and technologies of foreign education: methodological textbook for teachers of Russian language as a foreign one]. Moscow: Russian language. Courses [in Russian].

Rahmanov, I.V. (1956). Metodika obuchenija nemeckomu jazukuin VIII–X classah [Methods of teaching German language at VIII–X classes]. Moscow [in Russian].

Ushakova, N.I., Alekseenko, T.N., Klochko, T.V., Kushnir, I.N. and Petrenko, I.P. (2016). Parallel. Russkiy jazyk dlja nachinajuschih. Osnovnoy kurs [Parallel. Russian language for beginners. Basic course]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].

Vishnevskiy, E.I. (1983). Apparat uprazhneniy v svete raznuh podhodov k obucheniju inostrannumj yazukam [Apparatus of exercises in the light of different approaches to teach foreign languages]. [Foreign languages in high school]. Moscow, 6, pp. 58–63 [in Russian].

Опубліковано
2019-05-30
Як цитувати
Дубинина, Л., & Манивская, Т. (2019). Класифікаційний опис апарату та системи вправ у навчанні студентів-іноземців мови спеціальності (рівні А2 – В1, В1+). Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (34), 41-55. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2019-34-03