Лінгвосоціокультурна компетентність у структурі навчально-професійної підготовки викладачів іноземних мов

  • Чень Чунься канд. пед. наук, викладач Аньхойського університету (Китай), викладач факультету іноземних мов та Інституту Конфуція Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна (61022, Харків, майдан Свободи, 6) http://orcid.org/0000-0003-4996-5113
Ключові слова: викладач іноземної мови, лінгвосоціокультурна компетентність, структура навчально-професійної компетентності, студенти-філологи

Анотація

Статтю присвячено аналізу ролі та місця лінгвосоціокультурної компетентності в університетській мовній та професійній підготовці викладачів іноземних мов, зокрема китайських викладачів російської мови. Сформульовано інваріантні и варіативні освітні цілі та комунікативні потреби студентів-філологів – майбутніх викладачів  Результатом оволодіння таким контингентом іноземною мовою має стати інтегративна комунікативна компетентність: комплекс мовної, мовленнєвої, лінгвосоціокультурної та професійної компетентностей. Проаналізовано сучасні погляди на  структуру професійної компетентності майбутніх викладачів іноземної мови, місце в її структурі лінгвістичної та соціокультурної компетенцій. Описано роль оволодіння аспектами мовної системи, рецептивними та продуктивними видами мовленнєвої діяльності під час формування професійних комунікативнихумінь студентів у соціокультурній сфері спілкування. Формування лінгвосоціокультурної компетентності доцільно здійснювати в межах культурознавчого підходу. Найбільш розробленим аспектом цього підходу є лінгвокраїнознавство. Систематизовано іншомовні лінгвокультурні знання та вміння майбутніх викладачів. Запропоновано методичні рішення щодо формування лінгвосоціокультурної компетентності на основі її когнітивно-діяльнісної моделі.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Andryushhenko, B.M., Ivashhenko, Yu.M., Koltakov, Yu.O. et al. (Comps.). (2005). Navchal’ni plany ta programy (dovuzivs’ka pidgotovka inozemnyh gromadyan) [Curricula and programs (pre-university training of foreign citizens)]. Kyiv, 2 [in Ukrainian].

Balyhina, T.M. (2000). Soderzhanie i struktura professional’noj kompetencii filologa. Metodologicheskie problemy obucheniya russkomu yazyku [Content and structure of the professional competence of the philologist. Methodological problems of learning Russian]. Extended abstract of doctor’s thesis. Moscow [in Russian].

Bej, L.B., Domnich, S.P., Docenko, N.P., Il’ina, L.E., Miseneva, V.V., Ushakova, N.I. and Chujkova, A.P. (2014). Programma discipliny “Russkij yazyk” dlya inostrannyh studentov fakul’teta inostrannyh yazykov. Uchebno-metodicheskij kompleks [The program of the discipline “Russian language” for foreign students of the foreign languages department. Training and metodology complex]. Kharkiv [in Russian].

Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment: Language Policy Unit, Strasbourg. Cambridge University Press. Available at: https://rm.coe.int/16802fc1bf [Accessed 07 Sep. 2018].

Chen’, Chun’sya. (2016). Lingvodidakticheskie zadachi i metodicheskie osnovy podgotovki kitajskih filologov-rusistov [Linguodidactic tasks and methodological foundations for the training of Chinese specialists in Russian philology]. In: Materialy V Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii “Linhvistychni ta linhvokulturolohichni aspekty navchannia inozemnykh studentiv u vyshchykh navchalnykh zakladakh Ukrainy” [Materials of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference “Linguistic and Linguistic and Cultural Aspects of Teaching Foreign Students at Higher Educational Institutions of Ukraine”]. Dnіpropetrovsk, pp. 133–137 [in Russian].

Chen’, Chun’sya. (2018). Formirovaniye lingvosociokul’turnoj kompetentnosti kitajskih studentov v processe obucheniya russkomu yazyku [Formation of linguistic sociocultural competence of Chinese students in the process of learning the Russian language]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].

Esadzhanyan, B.M. (1984). Nauchnye osnovy metodicheskoj podgotovki prepodavatelej russkogo yazyka kak nerodnogo [Scientific basis of methodical training of teachers of Russian as a foreign language]. Moscow [in Russian].

Ievleva, Z.N., Mazina, L.Z. and Martynova, M.A. (1990). Predposylki formirovaniya professional’no-pedagogicheskoj kompetencii prepodavatelya russkogo yazyka u studentov-inostrancev na rannih stadiyah obucheniya [Prerequisites for the formation of professional and pedagogical competence of the Russian language teacher among foreign students in the early stages of training]. Russkij yazyk i literatura v obshchenii narodov mira: Problemy funkcionirovaniya i prepodavaniya. Doklady sovetskoj delegacii na VII Kongresse MAPRYAL [Russian language and literature in communication of the peoples of the world: Problems of functioning and teaching. Reports of the Soviet delegation at the VII Congress MAPRYAL]. Moscow, pp. 93–104 [in Russian].

Kapitonova, T.I. and Moskovkin, L.V. (2006). Metodika obucheniya russkomu yazyku kak inostrannomu na ehtape dovuzovskoj podgotovki [Methods of teaching Russian as a foreign language at the stage of pre-university training]. St. Petersburg [in Russian].

Molchanovskij, V.V. and Shipelevich, L. (2002). Prepodavatel’ russkogo yazyka kak inostrannogo. Vvedenie v special’nost’ [Teacher of Russian as a foreign language. Introduction to the specialty]. Moscow [in Russian].

Shatilov, S.F. and Shahmatova, M.A. (1990). Osnovnye komponenty professional’no-metodicheskoj kompetentnosti prepodavatelya russkogo yazyka kak inostrannogo i puti ih formirovaniya v processe obucheniya [The main components of the professional and methodological competence of the teacher of Russian as a foreign language and the ways of their formation in the learning process]. Russkij yazyk i literatura v obshchenii narodov mira: Problemy funkcionirovaniya i prepodavaniya [Russian Language and Literature in Communication of the Nations of the World: Problems of Functioning and Teaching]. Moscow, 2, pp. 262–263 [in Russian].

Shchukin, A.N. (2004). Obuchenie inostrannym yazykam: Teoriya i praktika [Foreign Language Teaching: Theory and Practice]. Moscow [in Russian].

Solomonova, A.A. (2010). Lingvodidakticheskoe opisanie bazovyh kompetencij inostrannogo studenta-filologa [Lingvodidactic description of the basic competencies of a foreign philologist student]. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow [in Russian].

Surygin, A.I. (2000). Osnovy teorii obucheniya na nerodnom dlya uchashchihsya yazyke [Fundamentals of the theory of learning in a non-native language for students]. St. Petersburg [in Russian].

Ushakova, N.I. (Ed.). (2014). Prepodavanie russkogo yazyka inostrannym studentam: teoriya i praktika, tradicii i innovacii [Teaching Russian to foreign students: theory and practice, traditions and innovations]. Kharkiv [in Russian].

Ushakova, N.I. (Ed.). (2017). Akademicheskaya adaptaciya obrazovatel’nyh migrantov v strane obucheniya [Academic adaptation of educational migrants in the country of studies]. Kharkiv [in Russian].

Vereshchagin, E.M. and Kostomarov, V.G. (1990). Yazyk i kul’tura: Lingvostranovedenie v prepodavanii russkogo yazyka kak inostrannogo [Language and Culture: Linguistic and Regional Studies in Teaching Russian as a Foreign Language]. Moscow [in Russian].

Vorob’yov, V.V. (2008). Lingvokul’turologiya [Linguoculturology]. Moscow [in Russian].

Zimnyaya, I.A. (2006). Klyuchevye kompetencii – novaya paradigma rezul’tata sovremennogo obrazovaniya [Key competencies – a new paradigm of the result of modern education]. Internet-zhurnal “Ejdos” [Internet magazine “Eidos”]. Available at: http://www.eidos.ru/journal/2006/0505.htm [Accessed 10 Jun. 2017] [in Russian].

Опубліковано
2019-04-10
Як цитувати
Чунься, Ч. (2019). Лінгвосоціокультурна компетентність у структурі навчально-професійної підготовки викладачів іноземних мов. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (33), 103-117. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2018-33-09