Філософські засади сучасної компетентнісної лінгводидактичної парадигми

  • І. М. Кушнір доц. кафедри мовної підготовки 1 Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна (61022, Харків, майдан Свободи, 4) http://orcid.org/0000-0002-4349-9652
Ключові слова: компетентнісний портрет, лінгводидактична парадигма, мовна освіта, українська мова як іноземна, філософія освіти

Анотація

Стаття присвячена необхідності оновлення моделі сучасної лінгводидактичної парадигми на основі новітньої філософії освіти, яка є теоретичнимпідґрунтям методології викладання української мови як іноземної. Актуальність статті зумовлена спрямованістю Національної стратегії розвитку освіти в Україні, зокрема, освіти іноземних студентів – одного з важливих чинників формування української держави як рівноправного партнерав створенні глобального освітнього простору. Автором описано сучасні тенденції розвитку філософії пост-некласичної освіти, оновленнязмісту та результатів освітина вимогу змінюваного глобалізованого суспільства. Створення глобального загальноосвітнього простору, запровадження кредитно-трансферної системи навчання потребує стандартизації результатів навчання. Таким результатом визнано сформований набір компетентностей майбутнього фахівця, актуалізований необхідністю підготовки особистості до життя в сучасному нестабільному світі, що формуєкомпетентнісний характер сучасної освітньої парадигми. Орієнтація на формування компетентності є основою для настанови на проектування освіти як соціальної діяльності, що веде до розвитку індивідуальності людини у світі, який постійно змінюється.У статті проаналізовано підходи до визначення феномена компетентності. Засвоєння мови відбувається в процесі мовної освіти, у результаті чого формується комунікативна компетентність, що на сучасному етапі посідає провідне місце в комплексі компетентностей випускника університету. Класичне визначення комунікативної компетентності також потрібно оновлювати, залучаючи останні надбання філософських досліджень.Автор робить висновок про такі характерні особливості сучасної парадигми компетентнісної освіти: комунікативна раціональність змісту навчального процесу; плюралізм шляхів осмислення знань і шляхів знайомства з культурою як відкритою моделлю світу; орієнтація навчального процесу на результат як сукупність якостей мовної особистості, що містить постійній змінні складники.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Andrushhenko, V.P. (2002). Osvita Ukrajiny v konteksti suspilnyh problem ta superechnostej. [Education of Ukraine in the context of social problems and contradictions]. Rozvytok pedagogichnoji i psyhologichnoji nauk v Ukrajini 1992–2002 [Development of pedagogical and psychological sciences in Ukraine 1992-2002]. Kharkiv. Vol. 2, pp. 3–16 [in Ukrainian].

Bacevych, F.S. (2004). Osnovy komunikatyvnoji lingvistyky [Basics of communicative linguistics]. Kyiv [in Ukrainian].

Borylko, E.V. Formy znanija i obrazovanije: aktualnost koncepcii M. Shelera. [Forms of knowledge and education: the relevance of the concept of M. Scheler]. Available at: http://bibliofond.ru/download_ (Accessed 17 Sep. 2018) [in Russian].

Gadamer, G.-G. (2000). Istyna i metod. Osnovy filosofskoji germenevtyky [Truth and Method. Fundamentals of philosophical hermeneutics]. Kyiv. Vol. 1 [in Ukrainian].

Gromyko, N.V. (2002). Internet i postmodernizm – ih znachenija dlja sovremennogo obrazovanija. [Internet and postmodernism – their implications for modern education]. Voprosy filosofii [Philosophy issues], 2, pp. 175–180 [in Russian].

Gusserl, Je. (2004). Krizis evropejskih nauk i transcendentalnaja fenomenologija [The crisis of European sciences and transcendental phenomenology]. St. Petersburg [in Russian].

Habermas, Ju. (2003). Filosofskij diskurs o moderne [Philosophical discourse about modern]. (M.M. Beliaev, Trans.). Moscow [in Russian].

Hutorskoj, A.V. (2003). Kljuchevye kompetencii kak komponent lichnostno orientirovannoj paradigmy [Key competencies as a component of the personality-oriented paradigm]. Narodnoe obrazovanie [Folk education], 2, pp. 58–64 [in Russian].

Kant, I. (2004). Krytyka praktychnogo rozumu [Criticism of practical mind]. (I. Burkovskyi, Trans.). Kyiv [in Ukrainian].

Klochko, V.E. (2005). Samorealizacija v psihologicheskih sistemah: problemy stanovlenija mentalnogo prostranstva lichnosti. [Self-realization in psychological systems: problems of formation mental space of personality]. Tomsk [in Russian].

McClelland, D.C. (1998). Identifying competencies with behavioral-event interviews. Psychological Science, 9, pp. 331–339 [in English].

Nacionalna strategija rozvytku osvity v Ukrajini na 2012–2021 roky [National Strategy for the Development of Education in Ukraine for 2012 – 2021]. Available at: http://www.meduniv.lviv.ua/files/info/nats_ strategia.pdf [Accessed: 06 Sep. 2016] [in Ukrainian].

Nikitin, V. Globalne ta zdatnist do transformaciji, abo u chomu my povynni zminytysja? [Global and the ability to transform, or what should we change?] Den. 26.01.2002 [Day. 01.26.2002]. Available at: https://day.kyiv.ua/ uk/article/poshta-dnya/globalne-ta-zdatnist-do-transformaciyi [Accessed 27 Aug. 2018] [in Ukrainian].

Proekt standartu ukrajinskoji movy jak inozemnoji [Draft standard of the Ukrainian as a foreign language]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/news/ mon - proponuye-do - gromadskogo - obgovorennya - derzhavnij - standart- z-ukrayinskoyi-movi-yak-inozemnoyi [Accessed 27 July 2018] [in Ukrainian].

Rodermel, T.A. (2012). Fenomen kompetentnosti v sovremennom obrazovanii: socio-kulturnyj aspekt. [The phenomenon of competence in modern education: the socio-cultural aspect]. Tomsk [in Russian].

Selevko, G. (2004). Kompetentnosti i ih klassifikacija [Competences and their classification]. Narodnoe obrazovanie [Folk education]. 4, pp. 138–143 [in Russian].

Sheler, M. Formy znanija i obrazovanija [Forms of knowledge and education]. Izbrannye proizvedenija [Selected Works]. A.V. Denezhkyn, A.N. Malynkyn and A.V. Fylyppov (Trans.). Moscow, pp. 15–56. Available at: http://platonanet.org.ua/load/knigi_po_filosofii/antropologija/sheler_m_izbrannye_proizvedenija/5-1-0-883 [Accessed 02 Sep. 2018] [in Russian].

Ushakova, N.I., Dubichinskyj, V.V. and Trostynska, O.M. Koncepciya movnoyi osvity inozemciv u vyshhyh navchalnyh zakladah Ukrajiny [Concepts of language education in higher education institutions of Ukraine]. Available at: www-center.univer.kharkov.ua/vestnik/full/261.pdf [Accessed 20 May 2016] [in Ukrainian].

Ushakova, N.I. (2009). Uchebnik po jazyku obuchenija dlja inostrannyh studentov v rusle sovremennoj obrazovatelnoj paradigmy (Teorija i praktika sozdanija uchebnika dlja inostrannyh studentov vuzov Ukrainy) [Textbook on the language of instruction for foreign students in line with the modern educational paradigm (Theory and Practice of Creating a Textbook for Foreign Students of Ukrainian Universities)]. Kharkiv [in Russian].

Ushakova, N.I. and Kushnir, I.N. (2014). Sociokulturnaja sostavljajushhaja obuchenija russkomu jazyku inostrannyh studentov ukrainskih vuzov [Socio-cultural component of teaching Russian to foreign students of Ukrainian universities]. Prepodavanie russkogo jazyka inostrannym studentam: teorija i praktika, tradicii i innovacii [Teaching Russian to foreign students: theory and practice, traditions and innovations]. N.I. Ushakova (Ed.). Kharkiv, pp. 167–187 [in Russian].

Опубліковано
2019-04-10
Як цитувати
Кушнір, І. М. (2019). Філософські засади сучасної компетентнісної лінгводидактичної парадигми. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (33), 76-88. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2018-33-07