Оволодіння іноземною мовою як чинник соціокультурної адаптації інофона

  • О. С. Качинський аспірант кафедри загальної педагогіки і педагогіки вищої школи Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди (61000, Харків, вул. Алчевських, 29), викладач кафедри мовної підготовки 1 Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна (61022, Харків, майдан Свободи, 4) http://orcid.org/0000-0003-2236-4860
Ключові слова: інофон, мігрант, мовна адаптація, російська мова як іноземна, соціокультурна адаптація, українська мова як іноземна

Анотація

У статті описано особливості адаптації інофонів у нерідному соціокультурному просторі. Розглянуто один із чинників соціокультурної адаптації інофонів – оволодіння українською (російською) мовою. Запропоновані форми роботи з іноземцями, що допоможуть їх успішній соціокультурній адаптації. Діяльність викладача полягає в керуванні організацією активного пізнання іноземцями реалій засобами мови, що вивчається.

В результаті мовної підготовки у студентів можуть і мають бути сформовані: готовність розуміти соціокультурний портрет країни, розуміння носіїв мови; етнічна, расова і соціальна толерантність, мовна тактовність і соціокультурна ввічливість; схильність до пошуку ненасильницьких способів вирішення конфліктів. Довндено, що систематична, цілеспрямована робота викладачів із подолання труднощів адаптації є ключем до успішної адаптації іноземних студентів, подальшого розвитку кожного студента як особи і майбутнього фахівця. Якість засвоєння української (російської) мови впливає на успішність адаптації інофона до нового соціокультурного середовища, покращує процес міжнаціонального спілкування представників різних країн. Перспективи подальших досліджень полягають у тому, щоб знайти форми і методи роботи, які сприятимуть залученню іноземного студента до нового соціокультурного середовища.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Dedova, O.M. (2014). Adaptacionnyj process akkul’turacii inostrannyh studentov-anglofonov medicinskih vuzov [The adaptation process of acculturation of foreign Anglophone students of medical universities]. In: Dostizhenija i problemy sovremennoj mediciny: sbornik statej Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii [Achievements and problems of modern medicine: the collection of articles of the International Scientific and Practical Conference]. Ufa: RIC BashGU, pp. 62−65 [in Russian].

Kara, N. (2014). Movna adaptaciya sluxachiv-inozemciv pidgotovchogo viddilennya u social’nomu prostori [Linguistic adaptation of foreign students of preparatory faculties in the social space]. In: Mizhnarodna naukovo-metodychna konferenciya “Aktual’ni pytannya organizaciyi navchannya inozemny’x studentiv u yevropejs’komu osvitn’omu prostori” [International Scientific and Methodical Conference “Topical issues of teaching foreign students organization in the European educational space”]. Ternopil, pp.176−179 [in Ukrainian].

Russkij jazyk: uchebnik dlja inostrannyh studentov I kursa nefilologicheskih special’nostej [Russian language: textbook for the first-year foreign students of non-philological specialties]. (2016). T.N. Alekseenko, E.V. Kopylova and I.N. Kushnir (Comps.), N.I. Ushakova (Ed.). Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].

Savchenko, O.O. (2016). Fіlosofs’ka іnterpretacіja procesu navchannja іnozemnoї movi [Philosophical interpretation of the process of teaching a foreign language]. Vіsnik Nacіonal’nogo unіversitetu “Juridichna akademіja Ukraїni іmenі Jaroslava Mudrogo” [The Bulletin of Yaroslav Mudry National Law University]. № 4 (31). Kharkiv, pp. 123−131 [in Ukrainian].

Smirnova, E.N. (2011). Formy adaptacionnoj raboty s inostrannymi studentami predvuzovskogo jetapa obuchenija i pervogo kursa na kafedre latinskogo i russkogo jazykov VGMA im. N.N. Burdenko [The forms of adaptation work with foreign students at the pre-university stage of education and the first course at the Department of Latin and Russian Languages in N.N. Burdenko Voronezh State Medical Academy]. In: II Mezhdunarodnaja nauchno-prakticheskaya konferenciya “Internacionalizacija sovremennogo rossijskogo obrazovanija” [The II International Scientific and Practical Conference “Internationalization of modern Russian education: Proceedings”]. Voronezh: Voronezh State Medical Academy N.N. Burdenko, pp. 104–109 [in Russian].

Tarasyuk, I. (2016) Movna adaptaciya yak riznovy’d socio-kul’turnoyi adaptaciyi migrantiv do inshomovnogo seredovyshha [Linguistic adaptation as a kind of the migrants’ socio-cultural adaptation to foreign languages]. Available at: http://oaji.net/articles/2016/1551-1478884424.pdf [Accessed 17 Aug. 2018] [in Ukrainian].

Ukrayins’ka mova: pidruchnyk dlya inozemnyx studentiv I kursu nefilologichnyx special’nostej [Ukrainian language: textbook for foreign students of the 1st year of non-philological specialties]. (2017). N.I. Ushakova, O.M. Trostyns’ka, O.V. Kopylova, T.M. Alekseenko and I.M. Kushnir (Comps.), N.I. Ushakova (Ed.). Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Ukrainian].

Ushakova, N.I. (Ed.). (2017). Akademicheskaja adaptacija obrazovatel’nіh migrantov v strane obuchenija [Academic adaptation of educational migrants in the country of study]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Russian].

Volkova, T.F. (2016). Izuchenie adaptirovannosti inostrannyh studentov k uslovijam obrazovatel’noj sredy vuza (na primere TPU) [The study of the adaptability of foreign students to the conditions of the educational environment of the university (TPU)]. In: Mezhdunarodnoe obrazovanie i mezhkul’turnaja kommunikacija: problemy, poiski, reshenija: sbornik trudov mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii [International education and intercultural communication: problems, searches, solutions: a collection of works of the international scientific-practical conference]. I.V. Salosina (Ed.). Tomsk: Del’taplan [in Russian].

Опубліковано
2019-04-10
Як цитувати
Качинський, О. С. (2019). Оволодіння іноземною мовою як чинник соціокультурної адаптації інофона. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (33), 51-64. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2018-33-05