Навчально-мовленнєві ситуації на заняттях з української мови як іноземної

  • С. І. Гіль викладач кафедри мовної підготовки 1 Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна (61022, Харків, майдан Свободи, 4) https://orcid.org/0000-0001-8304-2510
Ключові слова: мовлення, навчально-мовленнєва ситуація, ситуативно-орієнтоване навчання, спілкування, українська мова як іноземна

Анотація

Стаття присвячена проблемі моделювання навчально-мовленнєвого спілкування на основі мовленнєвих ситуацій на заняттях з української мови як іноземної. Розглянуті основні параметри реального спілкування під час навчання. Описані технології навчання іноземних студентів українського мовлення з використанням навчально-мовленнєвих ситуацій. Уточнено функції таких ситуацій. Навчально-мовленнєві ситуації як методична категорія можуть бути як компонентом змісту, так і прийомом навчання на різних етапах формування мовленнєвих умінь. Вони можуть служити знаряддям керування навчальною діяльністю студентів і засобом організації роботи викладача, сприяти вирішенню практичних, освітніх і виховних завдань. Навчально-мовленнєві ситуації як компонент змісту дозволяють відібрати й організувати певним чином мовний та мовленнєвий матеріал. Навчально-мовленнєві ситуації як прийом навчання дозволяють планувати процес формування мовленнєвих навичок і вмінь. Вони дозволяють здійснювати контроль за процесом формування навичок і вмінь. Під час моделювання навчально-мовленнєвих ситуацій викладач має враховувати провідні для певного контингенту студентів сфери спілкування, їхні інтереси, вподобання тощо, для визначення яких доречно провести попереднє анкетування студентів. Моделювання комунікативних ситуацій є ефективним методичним прийомом, дає змогу викладачеві забезпечити високу якість та ефективність навчальної діяльності, створити умови для отримання студентами ґрунтовних теоретичних знань і практичних умінь у закладі вищої освіти.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Kamaletdinova, A.V. (2003). Uchebno-rechevye situacii kak osnova pervonachal’nogo obucheniya uchashchihsya bashkirskoj shkoly obshcheniyu na russkom yazyke [Educational and speech situations as a basis for the initial training of students of the Bashkir school in Russian]. Doctor’s thesis. Ufa. Available at: http://www.dissercat.com/ content/ uchebno-rechevye-situatsii-kak-osnova-pervonachalnogo-obucheniya-uch ashchikhsya-bashkirskoi [Accessed 12 Aug. 2018] [in Russian].

Kolshanskii, G.V. (1985). Lingvokommunikativnye aspekty rechevogo obshcheniya [Linguo-communicative aspects of speech communication]. Inostrannye yazyki v shkole [Foreign languages in school], 1, pp. 10–14 [in Russian].

Leontiev, A.A. (1969). Yazyk, rech’, rechevaya deyatel’nost’ [Language, speech, speech activity]. Moscow: Education [in Russian].

Passov, E.I. (1989). Osnovy kommunikativnoj metodiki obucheniya inoyazychnomu obshcheniyu [Fundamentals of communicative methods of teaching foreign-language communication]. Moscow: Russian language [in Russian].

Stankevich, N. (2010). Navchalno-movlennieva sytuatsiia u dialohichnomu movlenni: stratehiia modeliuvannia [Learning-speech situation in dialogical speech: modeling strategy]. Teoriia i praktyka vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi [Theory and practice of teaching Ukrainian as a foreign language], 5, pp. 53–60 [in Ukrainian].

Weisburd, M.L. (2001). Ispol’zovanie uchebnyh situacij pri obuchenii ustnoj rechi na inostrannom yazyke [Use of learning situations when teaching oral speech in a foreign language]. Obninsk: The Title [in Russian].

Опубліковано
2019-04-10
Як цитувати
Гіль, С. І. (2019). Навчально-мовленнєві ситуації на заняттях з української мови як іноземної. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (33), 21-30. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2018-33-02