Some features of teaching Chinese students at the preparatory department for foreign citizens

Keywords: Chinese students, concept, eastern mentality, language learning.

Abstract

The article describes the features of teaching Chinese students at the preparatory department for foreign citizens. It was determined that the traditional methods of training Ukrainian (Russian) language of the native-speaking Chinese students were not bringing desired results due to significant differences between typologically distant Chinese and Slavic (Ukrainian or Russian) languages. The style of learning languages for Chinese is rationally logical, that is unlikely for African or Arabic students who use communicative way of language acquisition. There are also differences in mentality of Slavic and Eastern psychological type of personality and fundamental differences in educational systems in Ukraine and China. This explains the expediency of the organization of training students on the primary stage in monocultural Chinese groups. According to the analysis of the main substantive differences of phonetic and syntactic systems of Ukrainian and Chinese languages the organization of lectures in Chinese about the system of Ukrainian language and its most significant differences from Chinese is proposed as the first concentration of language learning. The analysis of the features of training Chinese students of spoken language was held. It is noted that Chinese students whose introverted orientation prevails over extrovert enter the communication with native speakers very difficult – they live their separate ethnic groups. Therefore the artificial creation of a common language environment at the expense of extra-curricular activities in a preparatory department for the purpose of entering students in the conceptual sphere of Ukrainian (Russian) language becomes essential. The practical recommendations for working with China-speaking students are given.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Балыхина Т. М. Какие они китайцы? Этнометодические аспекты обучения китайцев русскому языку / Т. М. Балыхина, Чжао Юйцзян // Высшее образование сегодня. –
2009. – № 5. – С. 16–22.

Введение в русскую грамматику : Справочное пособие для иностранцев, говорящих на китайском языке / [С.В. Варава, В.И. Груцяк, Е.Н. Пушкарёва, Ли Фань Юань, Джин Юн]. – Х. : ХНУ имени В.Н. Каразина, 2010. – 40 с.

Гао Синь. Порядок слов в русском языке в зеркале китайского языка : дис. … канд. филол. наук : 10.02.01 / Гао Синь. – М., 2007. – 233 с.

Груцяк В.І. Особливості викладання дисципліни «Країнознавство» на підготовчому факультеті для іноземних громадян / В.І. Груцяк // Наукові записки кафедри педагогіки. – 2012. – Вип. ХХІХ. – С. 35–43.

Груцяк В.І. Про формування єдиного мовного освітнього середовища на підготовчому факультеті для іноземних громадян / В.І. Груцяк // Нові технології навчання. – К. : Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН України, 2008. – Вип. 52. –
С. 53–59.

Груцяк В.І. Проблеми навчання іноземців у ВНЗ України та шляхи їх вирішення / В.І. Груцяк // Вища освіта України: [тематичний випуск «Вища освіта України в контексті інтеграції до європейського освітнього простору»]. – 2009. – Додаток 4, том VІ (18). – С. 119–124.

Золотых Л.Г. Методика преподавания русского языка как иностранного в китайской аудитории : учеб. пособие / Л.Г. Золотых, М.Л. Лаптева, М.С. Кунусова, Т.К. Бардина. – Астрахань : Астрахан. гос. ун-т, Издательский дом «Астраханский университет»,
2012. – 91 с.

Караулов Ю.Н. Активная грамматика и ассоциативно-вербальная сеть / Ю.В. Караулов. – М. : ИРЯ РАН, 1999. – 180 с.

Кочергин И.В. Очерки лингводидактики китайского языка / И.В. Кочергин. – М. : Восток-Запад, 2006. – 192 с.

Кубрякова Е.С. Краткий словарь когнитивных терминов / [Е.С. Кубрякова, В.З. Демьянков, Ю.Т. Панкрац, Л.Г. Лузина]. – М. : Филол. ф-т МГУ имени М. В. Ломоносова, 1997. – 245 с.

Ли Минь. Формирование языковой компетенции китайских студентов при изучении русского языка : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Ли Минь. – Екатеринбург, 2011. – 222 с.

Люй Шу Сян. Очерки грамматики китайского языка / Люй Шу Сян. – М. : Изд-во вост. лит-ры, 1961. – 267с.

Налимов В.В. Спонтанность сознания : вероятностная теория смыслов и смысловая архитектоника / В.В. Налимов. – М. : Прометей, 1989. – 287 с.

Неретина С.С. Тропы и концепты / С.С. Неретина. – М. : ИФ РАН, 1999. – 277 с.

Чан Динь Лам. Обучение китайских студентов за пределами Китая: проблемы и решения / Чан Динь Лам // Успехи современного естествознания. – 2014. – № 5 (1). –
С. 170–173.
Published
2016-04-15
How to Cite
Груцяк, В. І. (2016). Some features of teaching Chinese students at the preparatory department for foreign citizens. Teaching Languages at Higher Educational Establishments at the Present Stage. Intersubject Relations, (27), 16–24. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/language_teaching/article/view/5453