Міжкультурний підхід до вивчення іноземної мови як фактор особистісного розвитку студентів у процесі пізнання іншомовної культури

  • Н. Сарновська Київський національний університет культури і мистецтв https://orcid.org/0000-0001-7278-5183
  • Ю. Рибінська Київський національний університет культури і мистецтв https://orcid.org/0000-0003-2185-7890
  • М. Антонівська Київський національний університет культури і мистецтв https://orcid.org/0000-0002-4451-3735
Ключові слова: викладання іноземної мови, єдність мови і культури, заклад вищої освіти, іншомовна культура, культурологічний аспект, міжкультурне навчання

Анотація

Міжкультурна взаємодія та постійні зміни загострюють проблеми міжкультурної комунікації в сучасному суспільстві, спричинені протиріччями між цінностями та стилями життя різних народів. У звʼязку з цим актуалізується пошук шляхів перетворення культурного розмаїття з чинника, що перешкоджає міжкультурному діалогу, на засіб взаєморозуміння і взаємозбагачення, на інструмент розвитку соціально активної і незалежної особистості, здатної бути повноцінним учасником діалогу культур. Мета статті – порівняти функції мовленнєвої діяльності і культури та показати їх тісний взаємозвʼязок; продемонструвати, що методологічний сенс цієї єдності полягає в тому, що мовленнєві акти не можуть бути засвоєні у відриві від культури, а міжкультурне навчання – це не просто взаємодія з іншою культурою, а культурний розвиток того, хто навчається; розглянути особливість міжкультурного підходу у вивченні іноземної мови шляхом пізнання, оцінки та порівняння рідної культури та культури народу країни, мова якої вивчається. Методологія дослідження полягає в теоретичному аналізі та узагальненні науково-методичної літератури, в якій розглянуто основні принципи, концепції, підходи до культури, універсальні та культурні особливості у викладанні іноземних мов; синтезі поглядів сучасних учених, з метою продемонструвати значення міжкультурного підходу у вивченні мови та розвитку особистості. Наукова новизна полягає у розгляді процесу спільного вивчення мови і культури, який передбачає не тільки формування міжкультурної компетенції як одного з результатів навчання мови, а й набуття мовної і культурної картини світу як змісту цього процесу, формування інших компетенцій, здібностей і якостей полікультурної особистості. При цьому ознайомлення студентів із новим способом мовного спілкування і з культурою народу, мова якого вивчається, починається з вивчення особливостей рідної культури. Автори дійшли висновку, що процес вивчення іноземної мови можна назвати унікальним потенціалом для розвитку особистості. Йдеться не тільки про розвиток інтелектуальних якостей, що дозволяють проникнути в ментальний простір іншого народу і подолати свою культурну ізоляцію, а й про вкорінення ціннісно-смислових орієнтацій, які сприяють успішній самореалізації сучасної молоді як субʼєктів культури в полікультурному просторі.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Atay, D., Gokce, Kurt, G., Çamlibel, Z., Ersin, P., Kaşlıoğlu, Ö. (2009). The Role of Intercultural Competence in Foreign Language Teaching. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 10 (3), pp. 123–135. Available at: https://www.researchgate.net/publication/239606285_The_ Role_of_Intercultural_Competence_in_Foreign_Language_Teaching [Accessed 12 Dec. 2022].

Brahim Mohamed GEDEIR. (2021). Culture Teaching in Foreign Language Education: Theoretical Foundations and Pedagogical Implications. Ex PROFESSO. 6, pp. 44–53. Available at: https://www.researchgate.net/publication/359257248_Culture_teaching_in_foreign_language_education_theoretical_foundations_and_pedagogical_I_Implications_Brahim_Mohamed_GEDEIR_Culture_Teaching_in_Foreign_Language_Education_Theoretical_Foundations_and_P [Accessed 12 Dec. 2022].

Bo Jiang, Li Liu, Ziwei Guo, Yufei Wang. (2022). A Study of Intercultural Communicative Competence in ELT. Advances in Journalism and Communication. 10, 3, pp. 297–306. DOI: https://doi.org/10.4236/ajc.2022.103018.

Chornous, V. (2022). The problem of intercultural communication in teaching a foreign language in a professional orientation. Academic Journal of the National Pedagogical Dragomanov University. 87, pp. 103–107. Available at: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/38068 [Accessed 12 Dec. 2022].

Council of Europe. (2020). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment – Companion volume. Council of Europe Publishing, Strasbourg. Available at: www.coe.int/lang-cefr [Accessed 12 Dec. 2022].

Deardorff, D.K. (2006). Identification and Assessment of Intercultural Competence as a Student Outcome of Internationalization. Journal of Studies in International Education. 10, pp. 241–266. DOI: https://doi.org/10.1177/1028315306287002.

Drobot, I. (2021). Multilingualism and Awareness of Cultural Differences in Communication. Multilingualism – Interdisciplinary Topics. IntechOpen. DOI: https://doi.org/10.5772/intechopen.99178.

Hinkel, E. (1999). Culture in Second Language Teaching and Learning. Cambridge, UK: Cambridge Applied Linguistic. Available at: http://www.elihinkel.org/downloads/CultureInL2Learning.pdf [Accessed 12 Dec. 2022].

Holubnycha, L., Kostikova, I.I., Leiba, O., Lobzova, S., Chornovol-Tkachenko, R. (2019). Developing Studentsʼ Intercultural Competence at the Tertiary Level. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala. 11 (3), pp. 245–262. DOI: https://doi.org/10.18662/rrem/149.

Kovács, G. (2017). Culture in Language Teaching. Acta Universitatis Sapientiae, Philologica. 9, 3, pp. 73–86. DOI: https://doi.org/10.1515/ausp-2017-0030.

Liddicoat Anthony J. (2020). Teaching languages from an intercultural perspective. Rethinking Languages Education. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315107974-13.

Llull, J., Palacios, A., Ulkuniemi, S. (2018). Fostering Intercultural Competence Through Art and ICT Among University Students in Spain and Finland. Cross-Cultural Perspectives on Technology-Enhanced Language Learning. IGI Global Platform, p. 26. Available at: https://www.igi-global.com/gateway/chapter/206106 [Accessed 12 Dec. 2022].

Moeller, A.J., Nugent, K. (2014). Building intercultural competence in the language classroom. Dhonau S. (Ed.). Unlock the Gateway to Communication. Eau Clarie, W.I.: Crown Prints, pp. 1–18. Available at: https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1160&context=teachlearnfacpub [Accessed 12 Dec. 2022].

Obilişteanu, G., Niculescu, B. (2018). Intercultural Competence in Teaching and Learning Foreign Languages. International conference KNOWLEDGE-BASED ORGANIZATION, 24 (2), pp. 345–350. DOI: https://doi.org/10.1515/kbo-2018-0113.

Reid, Eva. (2010). Culture – an inevitable part of a foreign language teaching Modernization of Teaching Foreign Languages: CLIL, Inclusive and Intercultural Education Edition: 1. Publisher: Brno: Masarykova univerzita. Available at: https://www.researchgate.net/publication/ 262673666_ Culture_-_an_inevitable_part_of_a_ foreign_language_ teaching [Accessed 12 Dec. 2022].

Sorkos, G., Hajisoteriou, C. (2021). Sustainable intercultural and inclusive education: teachersʼ efforts on promoting a combining paradigm. Pedagogy, Culture & Society, 29: 4, pp. 517–536. DOI: https://doi.org/10.4304/tpls.3.2.371-37510.1080/14681366.2020.1765193.

Sun, L. (2013). Culture Teaching in Foreign Language Teaching. Theory and Practice in Language Studies, 3 (2), pp. 371–375. DOI: https://doi.org/10.4304/tpls.3.2.371-375.

Опубліковано
2023-05-30
Як цитувати
Сарновська, Н., Рибінська, Ю., & Антонівська, М. (2023). Міжкультурний підхід до вивчення іноземної мови як фактор особистісного розвитку студентів у процесі пізнання іншомовної культури. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (42), 121-134. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2023-42-09