The principles of structuring the content of the modern textbook on a language of study for educational migrants

  • Н. Ушакова
Keywords: educational migrants, electronic supplement, language aspects, textbook on a language of study

Abstract

A textbook shapes the process of communication-oriented language teaching. It is the communicative orientation that determines a structure of the textbook and a study content, which embraces language aspects, i.e. phonetics, vocabulary and grammar, as well as mechanisms for teaching types of speech activity. The article systematizes principles of selection and presentation of phonetic, grammar and vocabulary material in the textbook for educational migrants in accordance with the communicative principle of teaching a non-mother tongue. Selection and structuring of the grammar material is done depending on a field of education. An important role is played by a method of presenting the material: thematic situational or linguistic. Sentence models and a system of structural semantic extenders are used as organizational units for the grammar material. The author substantiates the importance of the pragmatic oriented method of teaching grammar and describes the algorithm of methodical steps when developing the grammar aspect of the textbook. Phonetic means also play an important role in categorization of reality and perform cognitive functions. The process of teaching phonetics includes formation of articulatory, prosodic and intonation skills. The article contains systematized requirements for the bulk of the phonetic material and for a level of phonetic skills for students-philologists and non-philologists, itemizes the main stages of teaching phonetics – introductory, accompanying and correction courses – and their characteristics. The communicative orientation makes the lexical aspect demand a certain compression, and selection of lexical material can be done using thematic-situational organization of the material for non-philologists and an orientation on singling-out three types of relations – paradigmatic, syntagmatic and derivational – for philologists.

The author also describes an approach to organize interaction of the above components with the accompanying electronic teaching materials, a methodical basis for complex structuring of the textbook’s content and its electronic supplements intended for students’ independent work. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Азимов Э.Г. Новые направления использования информационно-коммуникационных технологий в обучении русскому языку как иностранному (социальные сети, массовые открытые он-лайн курсы) / Э.Г. Азимов // Русский язык и литература в пространстве мировой культуры : Материалы XIII Конгресса МАПРЯЛ (г. Гранада, Испания, 13–20 сентября 2015 года) / Ред. кол. : Л.А. Вербицкая, К.А. Рогова и др. – Т. 10. – Санкт-Петербург : МАПРЯЛ, 2015. – С. 26–30.

Арутюнов А.Р. Теория и практика создания учебника русского языка для иностранцев / А.Р. Арутюнов. – М. : Рус. яз., 1990. – 168 с.

Величко А. Функционально-коммуникативная грамматика РКИ : Концепция и принципы описания / А. Величко // Мир русского слова и русское слово в мире : материалы XI конгресса МАПРЯЛ. – Т. 6 (1). Изучение и описание русского языка как иностранного. – Sofia : Heron Press, 2007. – С. 46–53.

Вятютнев М.Н. Теория учебника русского языка как иностранного (методические основы) / М.Н. Вятютнев. – М. : Рус. яз., 1984. – 144 с.

Ермакова О.Б. К проблеме эффективного управления самостоятельной деятельностью учащихся (на примере организации работы с учебным сайтом) / О.Б. Ермакова, Е.А. Подшивалова // Русский язык и литература в пространстве мировой культуры : Материалы XIII Конгресса МАПРЯЛ (г. Гранада, Испания, 13–20 сентября 2015 года) / ред. кол. : Л.А. Вербицкая, К.А. Рогова и др. – Т. 10. – Санкт-Петербург : МАПРЯЛ, 2015. – С. 358–363.

Иевлева З.Н. Типовой грамматический материал в учебнике русского языка / З.Н. Иевлева // Содержание и структура учебника русского языка как иностранного : сб. ст. / Сост. Л.Б. Трушина. – М. : Рус. яз., 1981. – С. 128–138.

Мадзігон В.М. Теоретичні засади створення електронних підручників / В.М. Мадзігон // Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць / Ін-т педагогіки АПН України. – К. : Пед. думка, 2006. – Вип. 6. – С. 34–38.

Методика преподавания русского языка на начальном этапе / [Г.И. Дергачева, О.С. Кузина, Н.М. Малашенко]. – 3-е изд., испр. – М. : Рус. яз., 1989. – 248 с.

Митрофанова О.Д. Научный стиль речи : проблемы обучения / О.Д. Митрофанова. – М. : Рус. яз., 1985. – 128 с.

Портрет образовательного мигранта. Основные аспекты академической, языковой и социокультурной адаптации : колл. монография / [науч. ред. Е.Ю. Кошелева]. – Томск : «РАУШ МБХ», 2011. – 204 с.

Преподавание русского языка иностранным студентам : теория и практика, традиции и инновации : монография / [под ред. Н.И. Ушаковой]. Х. : ХНУ имени В.Н. Каразина, 2014. – 391 с.

Самуйлова Н.И. Фонетический аспект в учебнике для начального этапа / Н.И. Самуйлова // Содержание и структура учебника русского языка как иностранного : сб. статей / Сост. Л.Б. Трушина. – М. : Рус. яз., 1981. – С. 138–145.

Ушакова Н.И. Учебник по языку обучения для иностранных студентов в русле современной образовательной парадигмы. Теория и практика создания учебника по языку обучения для иностранных студентов вузов Украины / Н.И. Ушакова. – Х. : ХНУ имени В.Н. Каразина, 2009. – 263 с.

Шутова М.Н. Теория поэтапного формирования умственных действий и понятий и обучение иностранцев русскому языку (фонетический аспект) / М.Н. Шутова. – М. : ИРЯП, 2004. – 146 с.
Published
2017-11-23
How to Cite
Ушакова, Н. (2017). The principles of structuring the content of the modern textbook on a language of study for educational migrants. Teaching Languages at Higher Educational Establishments at the Present Stage. Intersubject Relations, (30), 142-155. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/language_teaching/article/view/9725